امروز سه شنبه  ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
معاون توسعه و فناوری رسانه در گفتگو با هفته‌نامه تشریح کرد:
معاون توسعه و فناوری رسانه در گفتگو با هفته‌نامه تشریح کرد:

تحقق جهش زیرساختی با HDسازی شبکه‌ها

مشاهده ۵۰۶
۱۳۹۹/۰۹/۰۸- ۱۰:۲۹
تعداد بازدید:506

معاون توسعه و فناوری رسانه، طرح HDسازی شبکه‌های رسانه ملی را یکی از طرح‌های راهبردی و مهم سازمان برشمرد

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی؛ رضا علیدادی در گفت‌وگو با خبرنگار روابط عمومی سازمان صداوسیما تصریح کرد: در دوره مطالعاتی و تحقیقاتی، استانداردها، قالب‌ها، روش‌های تولید، استانداردهای پخش، انتقال، انتشار و دریافت از موضوعات مهمی‌بود که همکاران ما در این معاونت آن‌ها را بررسی کردند و توانستند استانداردهای لازم و موردنیاز سازمان را به‌درستی تعریف و برای تأمین و سفارش تجهیزات مورد استفاده در این طرح، تمام جزئیات را با شفافیت بیان کنند.

HD سازی 10 شبکه

علیدادی پیچیدگی‌ها و هماهنگی‌های فراوان آغاز عملیات طرح HDسازی را مورد توجه قرار داد و افزود: در ابتدا HDسازی شبکه‌های یک، سه و خبر از طرف رئیس سازمان در دستور کار قرار گرفت که مقرر شد روی قالب فعلی دیجیتال به‌صورت گسترده در اختیار عموم مردم قرار بگیرد که بعد از شروع عملیات اجرایی کار و انجام یافتن طراحی‌ها، به نظر رسید آنچه سازمان و زیرساخت ها به آن نیاز دارد افزایش تعداد شبکه‌هاست. به همین منظور HD سازی 10 شبکه در دستور کار قرار گرفت که بخش‌های مختلف از جمله تولید، پخش، ارتباطات زمین و ماهواره‌ای، فرستنده‌ها و همچنین بخش گیرندگی با هماهنگی‌های صورت گرفته با انجمن تولیدکنندگان گیرنده‌های تلویزیونی، برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت خود را در این خصوص آغاز کردند. شبکه‌هایی که در این مرحله HD می‌شدند عملاً باید تمام زیرساخت‌های قدیمی و فرسوده خود را با تجهیزات جدید جایگزین می‌کردند. با توجه به تعریف و مشخص شدن استانداردهای موردنیاز، سفارش تجهیزات مورد نظر صورت گرفت. وی به تحولات اساسی حوزه فناوری در دنیا اشاره کرد و گفت: لازم بود تجهیزات داخلی و خارجی موردنیاز، تجهیزات پیشرفته‌ای باشد که در تحولات فناوری، بتواند بهترین خدمات را به مردم عزیز کشورمان ارائه دهد، به همین جهت استاندارد 1080P به‌عنوان استاندارد فعال در تمامی استودیوها تعریف شد که تمام این دقت‌نظرها باعث می‌شود وقتی یک استودیوی جدید را راه‌اندازی می‌کنیم در فرصت‌های بعد با فعال شدن هر کدام از امکانات، نیاز به تعویض تجهیزات استودیویی همچون دوربین‌ها، میزهای میکسر و... نباشد.

معاون توسعه و فناوری رسانه با بیان این مطلب که تحول تجهیزات، امکانات و خدمات، عملاً در فضای فیزیکی نیز شکل جدیدی به خود گرفته است، ادامه داد: در این فضای تغییر و تحول، برخی استودیوهای فرسوده همچون استودیوی شبکه‌های یک، سه، ورزش و العالم نیز بازسازی شدند که بعد از HD شدن، معاونت سیما فضای فیزیکی جدیدی را تجربه می‌کند.

علیدادی اظهار داشت: با توجه به وضع پیچیده HDسازی که در تمام بخش‌های زنجیره‌ای رسانه از تولید تا دریافت باید هم‌گرایی به وجود آید، هماهنگی استانداردهای این فناوری و تجهیزاتی که بتواند خدمات یکپارچه ارائه دهد و در دریافت سیگنال‌های هر بخش هم‌گرایی وجود داشته باشد اهمیت بسیار زیادی دارد که در تمام مراحل اجرای این طرح هماهنگی مورد نظر صورت گرفت.

وی به برگزاری جلسات منظم و مفصل هفتگی کنترل پروژه در طول یک سال و نیم گذشته و از ابتدای آغاز کار تاکنون اشاره کرد و افزود: در این جلسات که تمام مدیران کل و مدیران زیر مجموعه‌های آن‌ها حضور داشتند تمام کلیات و جزئیات طرح و موضوعات فنی، عملیاتی، مدیریتی و اجرایی مطرح و اگر نیاز به بررسی‌های بیش‌تر فنی، عملیاتی و مدیریتی احساس می‌شد همکاران ما در ادارات کل مختلف اقدامات لازم را انجام می‌دادند.

معاون توسعه و فناوری رسانه با بیان اینکه خوشبختانه هم اکنون وضعیت طرح در حالت عالی قرار دارد و تقریباً تمام شبکه‌ها فعال‌شده‌اند، تصریح کرد: از شبکه العالم که روی ماهواره با استاندارد 1080P در حال پخش است تا شبکه‌های یک، سه، ورزش، خبر، نسیم، نمایش، پویا، ایران کالا و افق تماماً سیگنال‌ها، رژی‌ها و پایانه‌های دیجیتالشان فعال‌شده است. چندین نمونه گیرنده و مبدل با عنوان ستاپ باکس به‌وفور در بازار موجود است و شاهد هستیم سازنده‌های گیرنده تلویزیونی، گیرنده‌ها را با این استاندارد تطبیق داده‌اند.

HDسازی تغییر صرف نیست، بلکه به معنای ایجاد زیرساخت جدید است

علیدادی از اختصاص استاندارد کدینگ در پایانه دیجیتال HEV خبر داد و اضافه کرد: این استاندارد، استانداردی تکامل‌یافته در دنیا به‌حساب می‌آید و مقدمه خوبی برای توسعه موضوع دیجیتال و HDسازی شبکه‌های بیش‌تر است تا شبکه‌های HD در اختیار مخاطب و بیننده قرار بگیرد. علیدادی با تأکید بر اینکه HDسازی تغییر صرف نیست، بلکه به معنای ایجاد زیرساخت جدید است، اذعان داشت: در همه زنجیره ارزش رسانه‌ این جایگزینی و راه‌اندازی فناوری جدید تاکنون توسط همکارانم به‌درستی انجام یافته و به نتیجه رسیده‌است.

وی خاطرنشان کرد: در بخش گیرندگی حدود دو سال است طی جلساتی با سازندگان گیرنده‌های تلویزیونی یک کانال ارتباطی مشترک برقرار و حفظ‌شده است و مسائل و مشکلات مربوط به پخش و تغییر فرمت HEVC با فرمت DVB-T2 و ارتقای سامانه گیرنده‌های تلویزیونی و آمادگی آن‌ها برای تأمین بازار موردنیاز مخاطب هماهنگی و طی یک تعامل و همکاری مشترک برطرف شده است. وی ضمن اشاره به هماهنگی‌های مناسب صورت گرفته و دقت عمل در برنامه‌ها و مراحل پیشرفت پروژه، اظهار داشت: بر اساس رهنمودهای رئیس محترم رسانه ملی مقرر شد بسته‌های یک، دو و سه دیجیتال در هم ادغام‌شده و به‌صورت SD باهدف عدالت رسانه‌ای در اختیار تمام مخاطبان در سراسر کشور قرار گیرد.

رضا علیدادی با بیان اینکه حدود 40 درصد شهروندان نمی‌توانستند شبکه‌های امید، ایران کالا، تماشا و شما را دریافت کنند، تصریح کرد: شبکه تماشا برای اینکه در بسته اول و دوم باشد تقاضای زیادی داشت همچنین شبکه شما که منعکس‌کننده مسائل استان‌ها محسوب می‌شود و یا شبکه ایران کالا که مطرح کننده مسائل اقتصاد، تجارت و بورس به شمار می‌رود و شبکه امید که برای نوجوانان در نظر گرفته‌شده است. درنهایت این چهار شبکه بعد از این تغییر در گستره پوشش دیجیتال DVBT با رعایت عدالت کامل رسانه‌ای برای عموم قابلیت دریافت خواهد بود.

 12 شبکه به‌صورت HD در اختیار مردم عزیز

علیدادی در ادامه عنوان کرد: شیوه ساده‌سازی مناسبی در حال اجراست که با این روش عملاً فضا برای کار در بسته سوم و چهارم برای HD سازی مهیا خواهد شد. بسته سوم برای هر شبکه تعریف‌شده و برای مابقی شبکه‌ها هم بسته چهارم را در نظر گرفته‌ایم که در این مرحله 12 شبکه به‌صورت HD در اختیار مردم عزیزمان قرار می‌گیرد. البته در این مرحله شبکه 4K  نیز به‌صورت رسمی در محدوده کوچکی از مراکز استان‌ها راه‌اندازی می‌شود تا نمایشی از قابلیت فناوری زیرساختی رسانه ملی باشد. وی، DVBT نسل دو و DVB-T2 و HEVC را استاندارد گیرنده‌های تلویزیونی اعلام کرد و افزود: این موضوع الزام‌آور است تا بخش‌هایی که گیرنده‌های قدیمی‌تر دارند برای دریافت شبکه‌هایی باکیفیت بالاتر، از گیرنده‌های جدید استفاده کنند. برخی مانیتورها و گیرنده‌های تلویزیونی که این قابلیت را دارند امکان دریافت برای آن‌ها فراهم است. وی با تأکید بر اینکه در حوزه تولید و پخش، تمام زیرساخت‌های مرتبط در حال HD شدن است، اضافه کرد: با راه‌اندازی شبکه 4K  آینده‌نگری خوبی در حوزه تولید محتوای 4K  لحاظ می‌شود و در صورت راه‌اندازی شبکه‌های جدید با این فرمت، امکان استفاده از این محتواها نیز میسر است. لذا این تصمیم، تصمیمی راهبردی در حوزه تولید محتوا تلقی می‌شود.  علیدادی گفت: عزیزانی که می‌خواهند شبکه‌ها را باکیفیت بالا و به‌صورت HD دریافت کنند، تمام استانداردهای لازم تعریف‌شده و تنها با به‌روز رسانی کردن مانیتورهای خود یا تهیه ستاپ باکس‌های جدید، می‌توانند از کیفیت HD بهره‌مند شوند.

کرونا یکی از علت های اصلی تسریع در طرح

معاون توسعه و فناوری، تحریم و شیوع بیماری کرونا را به‌عنوان مسائل جدی در اجرای این طرح برشمرد و گفت: نکته مهمی‌که در طول اجرای طرح با آن مواجه بودیم تحریمی جدی، سنگین و همه‌جانبه بود. در زمان اجرای این طرح، سازمان مجدداً تحریم شد. هرچند این تحریم‌ها مدال افتخاری برای تحریم شوندگان محسوب می‌شود، اما مسائلی را از نظر اجرایی و عملیاتی برای همکاران ما ایجاد کرد. مشکلات اقتصادی، مشکلات جدی در زمان اجرای طرح بود که با دوراندیشی و تلاش کارشناسان این حوزه، کاهش هزینه‌ها و افزایش امکانات را به دنبال داشت. وی ادامه داد: همکارانم همه‌گیری بیماری و حس تحریم را به کار و خودشان منتقل نکردند و با تمام قدرت و همت بلند خود ضمن رعایت تمام شیوه‌نامه‌های بهداشتی، این طرح عظیم و راهبردی را به نقطه پایانی و به نتیجه رساندند.

 علیدادی این رویداد بزرگ را هدیه‌ای ناقابل و برگ سبزی از سوی رسانه ملی و این معاونت به ملت ایران دانست و تصریح کرد: این اتفاق بنا بر قول رئیس رسانه ملی، جهشی در زیرساخت سازمان به شمار می‌رود و همان‌طور که مقام معظم رهبری سال جاری را سال جهش تولید نامیدند امیدواریم که این اقدام، جهشی در حوزه تولید، محتوا و زیرساخت رسانه‌ملی باشد.

 

امتیاز شما