امروز شنبه  ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳

به گیرنده‌هایتان دست بزنید!

مشاهده ۱۰۷۷
۱۳۹۹/۰۹/۱۷- ۱۲:۳۸

مدیرکل فرستنده‌های تلویزیونی و رادیویی اف‌ام، گفت: با توجه به اینکه بسته‌های HD در فرمت جدید عرضه می‌شود و تمام شبکه‌ها نیز با فرمت T هستند، هیچ اجبار و الزامی‌برای مردم وجود ندارد که گیرنده‌های خود را تعویض کنند

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، محمد دامغانیان، مدیرکل فرستنده‌های تلویزیونی و رادیویی اف‌ام، آماده‌سازی و ارتقای زیرساخت‌های لازم برای انتشار و سیگنال رسانی در سطح کشور را موردتوجه قرارداد و اظهار داشت: آنچه قبلا به مردم ارائه می‌دادیم تصاویر با کدینگ MPEG4 با مد انتشار DVBT بود که با هر فرستنده سه شبکه را می‌توانستیم پوشش بدهیم، اما الان 20 شبکه SD در قالب دو فرستنده در دسترس مردم است.

 وی افزود: HDسازی روی این فرستنده‌ها می‌توانست به شدت پرهزینه باشد، اما برای رفع  این مشکل کارشناسی‌های میدانی و بررسی‌های فراوانی صورت گرفت و درنهایت در سال 96 پخش آزمایشی کدینگ HEVC را با فرستنده DVB T2 آغاز کردیم که با تشکیل کمیته‌های مختلف نهایتاً پخش سرویس‌های HD با کدینگ HEVC و مد انتشار DVB T2 مورد تایید قرار گرفت.

 مدیرکل فرستنده‌های تلویزیونی و رادیویی اف‌ام در تشریح روند طرح HD سازی به فراهم کردن چندین شبکه در این بستر توسط اداره کل صدا و تصویر اشاره کرد و گفت: پس از کارشناسی‌های مختلف، مقرر شد تمام شبکه‌های SD در دو بسته تجمیع شود تا شبکه‌های HD در قالب فرمت جدید پخش شود. این اتفاق باعث شد تا سیگنال بسته سوم که شامل شبکه‌های تماشا، شما، امید و ایران کالا است تمام مناطق را پوشش دهد.

مهندس دامغانیان ضمن توصیه‌ای به عموم مردم خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بسته‌های HD در فرمت جدید عرضه می‌شود و تمام شبکه‌ها نیز با فرمت T هستند، هیچ اجبار و الزامی‌برای مردم وجود ندارد که گیرنده‌های خود را تعویض کنند، چراکه با سیستمی‌که صداوسیما در نظر گرفته با همان گیرنده شبکه‌ها را دریافت خواهند کرد، ولی اگر تمایل داشته باشند از کیفیت بالاتر تصاویر نیز بهره ببرند لازم است گیرنده‌های خود را ارتقا بدهند.

مدیرکل فرستنده‌های تلویزیونی و رادیویی اف ام ادامه داد: با مدیریتی که صورت گرفت با هر بار اضافه شدن یک شبکه HD دیگر مشکلی نخواهیم داشت. در حال حاضر در قالب بسته اول HD هشت شبکه SD حدود 68 درصد از جمعیت کشور را پوشش می‌دهد و قابلیت دریافت سرویس‌های HD را دارد و بسته دوم با چهار شبکه نیز پوشش حدود 55 درصدی خواهد داشت که روزبه‌روز در حال افزایش است و عزیزانی که گیرنده جدید داشته باشند این شبکه‌ها را دریافت خواهند کرد.

وی همچنین راه‌اندازی شبکه 4K  در مراکز استان‌ها را موردتوجه قرارداد و افزود: پوشش 4K در حال حاضر فقط در مراکز استان‌ها در دسترس است که با تأمین تجهیزات در حال تکمیل و پوشش بیش‌تر است.

دامغانیان به گذشت بیش از 10 سال از عمر دیجیتال‌سازی شبکه‌ها اشاره کرد و گفت: در این سال‌ها اتفاقات زیادی صورت می‌گرفت و از سر اجبار به سرویس‌ها اضافه می‌شد، ولی امروز شاهد ایجاد نظم در بسته‌بندی سرویس‌ها در سیگنال رسانی زمینی و ماهواره‌ای و همچنین شبکه انتشارمان هستیم به‌گونه‌ای که مردم نیز بانظم خوبی شبکه‌ها را دریافت می‌کنند.

امتیاز شما