امروز شنبه  ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مهدی فرجی:
مهدی فرجی:

برنامه‌سازان همانند رزمندگان خط مقدم هستند

مشاهده ۲۸۱
۱۳۹۹/۱۱/۰۸- ۱۱:۳۹
تعداد بازدید:281

مهدی فرجی، تهیه‌کنندۀ تلویزیون عقیده دارد: فیلمسازان، برنامه‌سازان و هنرمندان از جان‌شان گذشته‌اند و در شرایطی سخت مشغول کار هستند؛ همانند رزمندگان خط مقدم هستند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی،مهدی فرجی تهیه کننده نون خ در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا و در توضیح مشکلات، چالش‌ها و شرایط خاصی که در روزهای کرونا به تولید این سریال مشغول بوده‌اند، بیان کرد: کرونا یک بیماری فراگیر جهانی است و امروز تمام دنیا با آن دست و پنجه نرم می‌کنند؛ ما هم از کشورهای دیگر جدا نیستیم. اما زندگی ادامه دارد و کشور نمی تواند متوقف شود همچنان که جهان در این ایام هزینه‌های زیادی را متقبل شده است اما زندگی در آن در جریان است.

فیلمسازی و سریال سازی و پیش بینی سریال هایی برای ایام خاص، کاری است که تلویزیون ماموریت خود می داند و این روند تولید برنامه نباید تعطیل شود درست مانند حوزه بهداشت و سلامت کشور که متوقف نشده و مانند بسیاری حوزه‌های دیگر سریال سازان هم باید کارشان را انجام بدهند و لحظات مفرح و سرگرم کننده و در عین حال با محتوا و پیامی را برای مخاطب داشته باشد.

فرجی ادامه داد: تلویزیون در ایام کرونا کار سختی کرد و در شرایطی که نگرانی‌های زیادی وجود داشت که عدم رعایت شیوه‌نامه‌ها خدایی نکرده آسیب هایی جدی به هنرمندان بزند، فعالیت را متوقف نکرده و تلاش کرد که بتواند عملا برنامه سازی را نه فقط در حوزه سریال سازی جلو ببرد. همچنان که می‌بینید رسانه، شبانه روز برنامه‌های مختفی روی آنتن دارد که در همین شرایط کرونایی تولید می‌شود.

هنرمندان از جانشان گذشته‌اند

تهیه کننده سریال نون. خ در تاکید بر مشکلات برنامه سازی در روزهای کرونا، خاطرنشان کرد: این شرایط بسیار سخت است؛ این که حدود ۱۰۰ نفر در یک پروژه حاضر و دور هم جمع می‌شوند و در عین حال که خطر دارد کار را هم سخت می‌کند، چون شما باید ماسک بزنید و این زدن ماسک تنفس را سخت تر و خستگی را بیشتر می سازد و برای افراد کسالت می آورد و این شرایط برای تولید حتما شرایط سختی است.اما تلویزیون در حال انجام این کار است و فیلمسازان و برنامه سازان و هنرمندان ما از جانشان گذشته اند و در شرایطی سخت مشغول انجام کار هستند؛ بسیاری از این  افراد همانند رزمندگان خط مقدم هستند و کمتر از آنان نیستند.

فرجی تاکید کرد: بسیاری ترجیح دادند که در این ایام به گوشه ای بروند و استراحت کنند، دور باشند و کار نکنند و خودشان را در معرض خطر قرار ندهند اما هنرمندان برعکس قدمی عقب ننشستند، در صحنه حضور پیدا کردند و سختی‌ها را به جان خریدند برای این که دل مردم را شاد کنند و لبخند بر لب آنها بیاورند و آنها را سرگرم کنند و برنامه‌های خاصی برای مردم داشته باشند.البته این داستان صرفا برای تلویزیون نیست همچنان که امسال تعداد زیادی فیلم را در جشنواره فیلم فجر می‌بینیم و این نشان می دهد که هنرمندان در سینما هم در این ایام بیکار نبوده اند.

وی افزود: رعایت شیوه‌نامه‌ها دشواری‌های زیادی دارد و صرفا پوشیدن ماسک نیست؛ ناچاریم در پذیرایی دقت کنیم و موارد بهداشتی را در مورد غذایی که برای عوامل تهیه می‌شود به‌شدت کنترل کنیم، ضمن این که این ملاحظات در لباس هایی که بازیگران می‌پوشند هم وجود دارد و  باید دائم آنان را ضدعفونی کنیم.یکی از همکاران‌مان در این پروژه که پرستار است را سر صحنه آورده ایم که دائم افراد را از لحاظ تپش قلب و اکسیژن خون و تب چک می‌کند و ما تا کنون دوبار تست کرونا از بچه‌ها گرفته ایم. به محض این که حتی نشانه ای را در فردی ببینیم تست می‌گیریم و تا مطمئن نشویم افراد از سلامت کامل برخوردارند، اجازه نمی دهیم بر سر صحنه حاضر شوند؛ اینها دشواری کار است و شرایط به گونه ای نیست که بتوانیم طولانی منتظر افراد باشیم به همین دلیل برنامه ریزی در این شرایط بسیار سخت است.

در تهران ماندیم چون شرایط کرونایی اجازه سفر به ما نمی‌داد

فرجی در ادامه و در توضیح مشکلاتی که برنامه ریزی در روزهای کرونایی را دشوار ساخته است تصریح کرد: ما در این ایام هنرمند عزیز و فرهیخته کامبوزیا پرتوری را از دست دادیم که همسر ایشان (نسرین مرادی) بازیگر ماست؛ می خواستیم ایشان چند روزی روی صحنه نباشند تا حالات روحی ایشان مساعد شود؛ تمام این موارد شرایط را برای فیلمبرداری سخت می‌کند البته خوشبختانه تاکنون کار ما بدون مشکل جلو رفته است.اینجا هزینه‌های ما کمتر از شهرستان نیست و صرفا چون شرایط کرونایی اجازه سفر به ما نمی داد در تهران ماندیم؛ در واقع شاید در تهران تیم ما راحت تر قابل کنترل هستند و به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا عادی شدن شرایط کرونا به شهرستان نرویم و کار را در همین جا ادامه دهیم.

البته اینجا هم هزینه‌های زیادی داشتیم و لوکشین را ساختیم.

فرجی در توضیح علت انتخاب روستای سنجریان از توابع بخش جاجرود در استان تهران، برای فیلمبرداری یادآور شد: شرایط اینجا بسیار به جغرافیای مورد نظر ما نزدیک است و به همین دلیل اینجا را انتخاب کردیم که زیبایی‌های منطقه کردستان را هم داشته باشد.مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و اشاره‌ها به این موارد که در جامعه در جریان است همچنان در نون. خ سه وجود دارد و همین موارد این سریال را به روز نگه می دارد. ضمن این که کرونا بخشی از قصه نون خ در فصل سوم این سریال است و به این موضوع می‌پردازد.

یک قصه اجتماعی با زبان طنز

«نون. خ» به کارگردانی سعید آقاخانی داستانی اجتماعی و آمیخته با طنز دارد و در هر فصل ضمن تمرکز بر یک موضوع فرهنگی- اجتماعی و اقتصادی و با محوریت نورالدین خانزاده (با بازی سعید آقاخانی) و خانواده و همسایگان و دوستان‌شان سعی در بیان برخی از حقایق روز جامعه دارد.

امتیاز شما