امروز سه شنبه  ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳

بررسی رفتارهای استعماری در «آفریقا امروز»

مشاهده ۱۳۸
۱۴۰۰/۰۹/۲۹- ۱۱:۲۳

برنامه «آفریقا امروز» (Africa Today) شبکه پرس تی‌ وی اعتراض به حضور نیروهای فرانسوی در غرب آفریقا و شکایت زنان کنگویی از دولت بلژیک را نقد و بررسی می کند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، بخش اول برنامه «آفریقا امروز» به بررسی علت خشم مردم غرب آفریقا از حضور نیروهای فرانسوی در این کشور‌ها می‌پردازد. اخیرا مردم خشمگین در نیجر و بورکینافاسو تلاش کرده‌اند تا جلوی یک کاروان نظامی فرانسوی را که عازم مالی بود بگیرند.
نفتا فریمن یکی از اعضای کمیته هماهنگ‌کننده اتحاد سیاه برای صلح به عنوان کارشناس این بخش برنامه درباره باور عموم مردم غرب آفریقا مبنی بر غارت منابع ملی این مناطق از سوی فرانسه، صحبت می‌کند. او همچنین به این پرسش پاسخ می‌دهد که آیا تظاهرات گسترده بر ادامه حضور نیروهای فرانسوی در غرب آفریقا تاثیر می‌گذارد؟
موضوع بخش دوم برنامه «آفریقا امروز» نیز به شکایت زنان دورگه کنگویی از دولت بلژیک اختصاص دارد. این زنان بلژیک را متهم می‌کنند که در زمان استعمار کنگو، آن‌ها را از مادران سیاه‌پوست خود گرفته و از ریشه‌های آفریقایی‌شان جدا کرده است.
جولیوس امبالوتو، تحلیلگر مسائل آفریقا به عنوان مهمان این بخش برنامه به این پرسش مبارک هنیا پاسخ می‌دهد که آیا زمان باز کردن پرونده جنایات بلژیک به ویژه درباره  نسل‌کشی میلیون‌ها نفر از مردم کنگو فرا رسیده است و از سوی دیگر، عذرخواهی بلژیک در این رابطه کفایت می‌کند؟
برنامه «آفریقا امروز» به تهیه کنندگی عاطفه دربندی دوشنبه ساعت 11 به وقت تهران به مدت 25 دقیقه از شبکه پرس تی‌ وی پخش می‌شود. تکرار این برنامه دوشنبه ساعت 00:00، سه‌شنبه ساعت 7 و 16، چهارشنبه ساعت 21، پنجشنبه ساعت 12 و جمعه ساعت 8 روی آنتن می رود.

امتیاز شما