امروز شنبه  ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳

مشارکت امور بین‌الملل رسانه ملی در پروژه مشترک رسانه ای برای کاهش خطر بلایای طبیعی

مشاهده ۱۷۳
۱۴۰۰/۱۱/۱۳- ۱۰:۳۴

کارگاه آموزشی کاهش خطر بلایای طبیعی با همکاری مشترک اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا - اقیانوسیه و امور بین‌الملل رسانه ملی به‎صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، پروژه مشترک رسانه‌ایِ اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا - اقیانوسیه (ABU) و مرکز کاهش خطر بلایای طبیعی و تغییرات اقلیمیِ سازمان ملل متحد تاکنون در چند کشور حادثه‌خیز منطقه آسیا و اقیانوسیه برگزار شده است. با توجه به نقش فعال امور بین‌الملل سازمان صداوسیما، اتحادیه (ABU) پیشنهاد کرد تا فاز نخستِ این دوره برای ایران، توسط امور بین‌الملل برگزار شود که با استقبال رو به رو شد. این دوره به مدت 10 ساعت، در سه روز پیاپی و با سخنرانی آقای دکتر فهیم دانش، مشاور رئیس سازمان و مدیرکل امور بین‌الملل، برگزار شد.

مدیرکل امور بین‌الملل ضمن اشاره به نقش بی‌بدیل رسانه ملی در توسعه آموزش‌های همگانی، ابراز امیدواری کرد که با برگزاری چنین کارگاه‎های آموزشی و بسترسازی برای بیان نظریه‌های مختلف صاحب‌اندیشان و تجمیع دیدگاه‌ها بتوان به نتایج مشترکی دست یافت که در کاهش خطر بلایای طبیعی موثر باشد. وی همچنین بر آمادگی سازمان صدا و سیما با هدف همکاری با نهادهای مهم بین‌المللی در خصوص این موضوع تأکید کرد.

پیش از آغاز کارگاه، لینک محتواهایی در قالب هفت بخش آموزشی در اختیار شرکت‎کننده‌ها قرار گرفت. هنگام برگزاری این کارگاه، محتواها به‎صورت سخنرانی، نمایش فیلم و تعامل با شرکت‌کنندگان ارائه و در روز سوم نیز « برنامه اقدام » برای سازمان صدا و سیما تدوین شد.

33 شرکت‌کننده از معاونت‌های صدا، سیاسی و توسعه و فناوری، اموربین‌الملل، روزنامه جام‌جم و سایر سازمان‌های مرتبط مانند سازمان‌های مدیریت بحران شهرداری تهران، مدیریت بحران کشور، هلال احمر، محیط زیست، خبرگزاری مهر، پدافند غیرعامل، و مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این کارگاه حضور داشتند. استادان بین‌المللی و مدیر کمیته برنامه اتحادیه (ABU)، میزبانی و آموزش‌های این کارگاه را بر عهده داشتند. مدرسان سرشناس این کارگاه، راسل ایساک (مشاور و مربی ارشد (UNDRR)، طراح و مجری دوره آنلاین (DRR) و نهادهای آموزشی در کارائیب و منطقه آسیا و اقیانوسیه)، الیوت کریستین (مشاور حرفه‌ای سازمان‌های متعددی مانند(IFRC) ، (ITU) و(WMO) و این والس (هواشناس رادیویی و تلویزیونی) بودند. طی این سه روز، در خصوص موضوعات و مسائل مهمی از جمله سامانه‌های هشدار اولیه، پروتکل هشدار عمومی (CAP)، هشدارهای کاهش خطرهای بلایای طبیعی در اخبار، امور جاری، مستندها و برنامه‌های آموزشی، گزارش هواشناسی در کشور ایران و تدوین برنامه اقدام، اطلاعات و آموزش‌های لازم ارائه شد. با توجه به اینکه این پروژه در سه فاز تعریف شده است، همچنان برنامه‌ریزی و بررسی‌های لازم برای تکمیل و اجرایی شدن آن در امور بین‌الملل در حال انجام شدن است.

امتیاز شما