امروز دوشنبه  ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳

«ژرفا» و روز بزرگداشت خیام

مشاهده ۹۲
۱۴۰۱/۰۲/۲۸- ۱۲:۵۳

28 اردیبهشت به عنوان روز بزرگداشت دانشمند شهیر ایرانی، حکیم عمر خیام نیشابوری نام‏گذاری شده است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، زهره سربازی تهیه کننده ویژه برنامه «ژرفا» (مستندی از خیام نیشابوری) اعلام کرد: اردیبهشت ماه آراسته به ستاره‌های درخشان شعر و فرهنگ ایران‌زمین سعدی، فردوسی و خیام است که  هر یک در عرصه‌ای، توسن سخن را تاخته و حق مطلب را ادا کرده است.

سعدی را به لطافت طبع و حکمت‌آموزی، فردوسی را با حماسه‌آفرینی و خیام را با رباعیات و علم‌ورزی‌ می‌شناسیم؛ و هر یک به نحوی یکی از جنبه‌های گران‌بار تمدن ایران‌زمین را نمایان می‌کنند. وی ادامه داد: خوشبختانه محققان کاردانی درباره شناخت و تحلیل رباعیات خیام قلم زده‌ و سیمای این حکیم و شاعر نامور را از میان افسانه‌سازی‌ها و قصه‌پردازی‌ها آشکار کرده‌اند. سربازی تصریح کرد: خیام یکی از شخصیت‌های ممتاز فرهنگ ماست که شهرتی جهانی دارد، پر واضح است که شناختن و شناساندن مفاخر فرهنگی یکی از وظایف فرهنگی ماست.از همین رو ما در برنامه «ژرفا» به  گزیده ای از صحبت های بزرگانی چون،دکتر الهی قمشه ای استاد دانشگاه، دکتر شفعی کدکنی استاد ادبیات دکتر غلامحسین دینانی و... استناد خواهیم کرد.

گفتنی است «ژرفا» چهارشنبه 28 اردیبهشت بعد از خبر ساعت 17:00 به تهیه کنندگی زهره سربازی و با روایتگری امیرحسین کاشفی از رادیو ایران پخش می‌شود.

امتیاز شما