امروز جمعه  ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
«شبه قاره» پرس‌تی‌وی زیر ذره‌ بین می‌برد؛
«شبه قاره» پرس‌تی‌وی زیر ذره‌ بین می‌برد؛

از بحران افغانستان تا استقلال هند و پاکستان از استعمار بریتانیا

مشاهده ۲۱۴
۱۴۰۱/۰۵/۲۹- ۱۳:۰۱
تعداد بازدید:214

بحران افغانستان و استقلال هند و پاکستان از استعمار بریتانیا، زیر ذره‌بین برنامه این هفته «شبه قاره»(Subcontinent) شبکه پرس تی‌وی قرار می‌گیرد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، برنامه این هفته «شبه قاره» در دو بخش به بررسی بحران در افغانستان و وضعیت هند و پاکستان پس از استقلال از استعمار  بریتانیا می‌پردازد.
یکسال از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و تسلط طالبان بر این کشور می‌گذرد.
محمد آصف کارگردان سینما و عضو بنیاد حقوق بشر افغانستان مستقر در اسکاتلند به عنوان مهمان بخش اول برنامه، ضمن نگاهی به تاریخچه اشغال افغانستان توسط آمریکا و متحدانش به بهانه مبارزه با تروریسم، به بررسی بحران‌ها و مشکلاتی که این کشور و مردمانش این روزها با آن مواجه هستند می‌پردازد.
آصف همچنین نقش آمریکا در ایجاد بحران در افغانستان از جمله مسدود کردن دارایی‌های این کشور به دستور جو بایدن را مورد تحلیل قرار می‌دهد.
بخش دوم برنامه «شبه قاره» به بهانه ۷۵ سالگی استقلال هند و پاکستان از استعمار بریتانیا، به واکاوی روابط این دو کشور پس از استقلال می‌پردازد.
مهدی باباگل‌زاده مجری برنامه در گفت‌وگو با سیطین احمد دار استاد و پژوهشگر ارشد در دانشگاه لاهور ابتدا این سوال را با او مطرح می‌کند که آیا هند و پاکستان به معنای واقعی کلمه به استقلال دست یافته‌اند؟ و با توجه به اختلاف دامنه‌دار این دو کشور آیا می‌توان به بهبود روابط در آینده نزدیک امیدوار و خوش‌بین بود؟ و از سوی دیگر، کشمیر چه نقشی در روابط هند و پاکستان دارد؟
برنامه «شبه قاره» به تهیه کنندگی حسین مهدیان روز شنبه ساعت ۱۶:۰۰ به وقت تهران از شبکه پرس تی‌وی پخش می‌شود و تکرار این برنامه یکشنبه ساعت ۰۷:۰۰، دوشنبه ساعت ۱۴:۰۰ و سه شنبه ساعت ۱۲:۰۰و ساعت ۲۳:۰۰ است.علاقه مندان می توانند با مراجعه به لینک https://www.presstv.ir/Section/150101 این برنامه را در وب سایت شبکه پرس تی‌وی مشاهده کنند.

امتیاز شما