امروز شنبه  ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳

روایت ماجرای جاسوس فرانسوی در «۱۰ دقیقه» پرس تی‌وی

مشاهده ۳۲۲
۱۴۰۱/۰۷/۲۴- ۱۲:۵۱

شبکه پرس تی‌وی در مستند «۱۰ دقیقه»(10Minutes) ماجرای دستگیری جاسوسان فرانسوی را از زوایای مختلف تحلیل و بررسی می‌کند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مستند «۱۰ دقیقه» به تهیه‌کنندگی مهدی عرب نگاهی دارد به ابعاد مختلف و زوایای پنهان دستگیری جاسوسان فرانسوی که در پوشش معلم به ایران آمده بودند.

این مستند در ابتدا به این مساله می‌پردازد که موضوع این هفته درباره زن و شوهری است که با انبوهی از یادداشت‌ها به ایران آمده‌ بودند و اهداف مهمی را دنبال می‌کردند و با این حال، آنها از زمان شروع ماموریت خود در ایران تحت نظارت شبانه‌روزی قرار داشتند‌.

بر اساس آنچه در این مستند می‌بینیم در اواسط ماه مه، وزارت اطلاعات ایران از دستگیری یک زوج فرانسوی به نام های سیسیل کوهلر ۳۷ ساله و ژاکئوس پاریس ۶۹ ساله که در ۲۸ آوریل به عنوان گردشگر به ایران سفر کرده بودند، خبر داد. پس از بازداشت، آنها توسط رسانه‌های غربی به عنوان دو معلم بی‌گناه توصیف شدند، اما در مستندی که در ۶ اکتبر پخش شد، آنها حرف‌های زیادی برای گفتن داشتند‌.

بر اساس اطلاعاتی که خود زوج فرانسوی فاش کردند، سیسیل کوهلر از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ برای سرویس اطلاعاتی فرانسه مشغول به کار بوده است و این زوج تحت پوشش فعالان سندیکا به سراسر جهان سفر کردند. سفرهایی که در بیشتر مواقع به دنبال یک هدف واحد بودند: بی‌ثبات کردن کشورهای هدف.

مستند «۱۰ دقیقه» تصریح می‌کند دو مامور سرویس اطلاعات خارجی فرانسه تمام تلاش خود را کردند تا به عنوان دو گردشگر ساده ظاهر شوند اما این زوج برای انجام ماموریت خود از موقعیت‌شان در سازمان‌های بین‌المللی سوء استفاده کردند. این زوج جاسوس در ایران با سندیکاهای غیرقانونی مانند پتروشیمی و نفت، سندیکای معلمان، سندیکای کارگران، سندیکای اتوبوسرانی و همچنین افرادی که فکر می‌کردند می‌توانند در بی‌ثباتی کشور نقش داشته باشند، جلساتی برگزار کرده اند.

مستند «۱۰ دقیقه» یکشنبه ساعت ۱۴:۲۰ به وقت تهران روی آنتن پرس تی‌وی می‌رود و بازپخش آن ساعت ۰۰:۲۰، ۱۲:۲۰ و ۱۷:۲۰ روز دوشنبه، ساعت ۱۴:۰۰ سه شنبه و ۱۹:۲۰ و ۰۳:۲۰ روز چهارشنبه است.

علاقه مندان می توانند با مراجعه به لینک https://www.presstv.ir/doc/index?id=46&page=1&name=10 Minutes برنامه را در وب سایت شبکه پرس تی وی نیز مشاهده کنند.

امتیاز شما