امروز دوشنبه  ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳

امضای توافق نامه همکاری رسانه ای میان مدیرکل امور بین الملل معاونت برون مرزی سازمان صدا و سیما و خبرگزاری اسپوتنیک

مشاهده ۲۶۰
۱۴۰۱/۰۸/۰۷- ۱۶:۰۵

مرتضی اصغری مدیرکل امور بین الملل معاونت برون مرزی با «واسیلی پوشکف» قائم مقام خبرگزاری بین المللی «اسپوتنیک» روسیه دیدار و گفت و گو کردند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در ابتدای این دیدار سید مرتضی اصغری مدیرکل امور بین الملل معاونت برون مرزی صدا وسیمای جمهوری اسلامی ضمن خیر مقدم به «واسیلی پوشکف» و هیات همراه به معرفی و تشریح فعالیت های رسانه ای صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران و معاونت برون مرزی پرداخت.

اصغری گفت: صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران متشکل از 80 شبکه استانی، 55 شبکه رادیویی شهری و استانی و ملی، 9 شبکه برون مرزی و 32 شبکه رادیویی برون مرزی است که یکی از این رادیوها به زبان روسی برنامه سازی و پخش دارد و طبق توافق نامه ای که در یکی از سفرهای آقای «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به ایران، مقرر شد که این رادیو نیز به تلویزیونی روسی تغییر کاربری دهد.

اصغری بیان کرد: با توجه به سیاست های جمهوری اسلامی ایران در خصوص بسط و گسترش همکاری با کشورهای همجوار و دوست و نیز عقد قرارداد 25 ساله همکاری‌های تجاری با روسیه، سازمان صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران تلاش دارد تا همکاری رسانه ای را نیز همانند سایر همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و تجاری با این قبیل کشورها گسترش دهد و در همین راستا همکاری‌های رسانه ای رسمی در حال انجام است که خبرگزاری‌هایی مثل «راشا تودی»، «اسپوتنیک» و «زوزدا» در این فهرست قرار دارند.

مدیر کل امور بین الملل معانت برون مرزی افزود: رسانه‌های روسی زبان در عرصه بین الملل صاحب نفوذ هستند و ایران نیز دارای اشتراکات فرهنگی و دینی فراوانی با قومیت ها و مردم ساکن در آن سامان دارد و این همکاری و هم افزایی می تواند کمک بسیار خوبی برای رشد رسانه ای دو کشور و ایجاد بلوک رسانه ای مشترک کند.

اصغری در بخشی دیگر به تروریسم رسانه ای غرب اشاره کرد و افزود: هر دو کشور ایران و روسیه از تروریسم رسانه ای غرب لطمات جبران ناپذیری دیده اند و این همکاری و تعامل می تواند مشکلات پیش رو را کاهش دهد بطوریکه در ماه‌های اخیر شاهد همکاری و تعامل خوبی با «اسپوتنیک» و برخی دیگر از رسانه‌های روسی بودیم که شایسته است این همکاری گسترش بیشتری یابد و امروز در شروع یک همکاری قرار داریم و امیدوارم در دور جدید همکاری‌ها و هماهنگی‌ها، شاهد ارتباط تنگاتنگی باشیم و ثمر این اتفاق را  به چشم شاهد باشیم.

اصغری افزود: خبرگزاری «اسپوتنیک» تجارب خوبی در زمینه برخورد با هجمه‌های رسانه ای غرب دارد و امیدوارم با برگزاری کارگاه‌های آموزشی که در ضمن توافق نامه گنجانده شده است از این تجارب استفاده کنیم بطوریکه بکارگیری و استفاده از نیروی جوان عامل رشد و پیشرفت هر فعالیتی است و مدیریت این نیروی جوان مقوله دیگری است که باید به شکل ظریف و پویا مورد توجه قرار گیرد تا خطاهای رسانه ای به حداقل تقلیل یابد.

اصغری افزود: امیدوارم با توجه به امضای این توافق نامه از این پس اسپوتنیک هم به حساسیت های خبری جمهوری اسلامی ایران بیشتر واقف و آن را رعایت کنند.

«واسیلی پوشکف» قائم مقام خبرگزاری «اسپوتنیک» نیز گفت: بسیار سپاسگزارم که به واسطه تلاش های موثر آقای اصغری و همکاران  زمینه مسافرت اینجانب و هیات همراه به ایران فراهم شد و این یکی از آرزوهای دیرینه من و گروهم بود که به ایران مسافرت کنیم و از نزدیک این کشور زیبا و دوست داشتنی را ببینیم.

پوشکف افزود: متاسفانه سیاست گذشته خبرگزاری تمرکز بر اخبار اروپا و آمریکا بود و این سیاست اشتباه مسبب لطماتی برای خبرگزاری شد، اما امروز تلاش داریم با اصلاح این دیدگاه نگاهی دقیق به حوزه‌های دیگر جغرافیایی داشته باشیم و قطعا کشور پهناور و مدرن ایران با فرهنگ بالا در دستور کار رسانه ای ما قرار دارد.

قائم مقام خبرگزاری اسپوتنیک افزود: با سابقه همکاری رسانه ای نزدیک به 8 ساله با جمهوری اسلامی ایران متوجه تغییرات و پیشرفت های گسترده ای در حوزه رسانه‌های مجازی و غیر مجازی در ایران شده ام و این اشتیاق ما را برای گسترش همکاری‌های رسانه ای بیشتر می‌کند.

پوشکف ادامه داد: برای ایجاد همکاری‌های رسانه ای نزدیک نیازمند ایجاد دفتری بزرگ و مجهز در تهران، همانند آنچه که در کشور چین و شهر پکن انجام داده ایم هستیم و البته بهره گیری از نیروهای زبده ایرانی، تا ضریب اشتباهات مان کاهش یافته و همکاری‌ها فشرده تر شود.

پوشکف افزود: اگر نگاهی به تارنمای خبرگزاری اسپوتنیک داشته باشیم می‌بینیم صفحه ای مربوط به همکاری‌های مشترک جمهوری اسلامی ایران، روسیه و چین ایجاد کرده ایم که حاوی مطالب مفیدی است و در صدد تقویت این گونه از خبررسانی‌ها هستیم. پوشکف ادامه داد: موضوع مبارزه با تروریسم رسانه ای غرب هم از دغدغه‌های ما به شمار می رود و امیدواریم با اتحاد و دوستی با کشورهای همسو و جبهه مقاومت شاهد کاهش لطماتی از این دست شویم.

پوشکف در بخشی دیگر به دیدار روزهای گذشته اش با «آقای دکتر رئیسی» رئیس جمهور کشورمان اشاره کرد و افزود: از ایشان در خصوص جهان چند قطبی و حرفه رسانه ای پرسیدم و وی گفت: در جهان چند قطبی موضوع ژورنالیسم رسانه ای بسیار حساس است و باید عمق بخشی بیشتری به کار رسانه ای از سوی خبرگزاری‌های حوزه مقاومت و همسو صورت گیرد و از نشر اخبار منفی جلوگیری شود و بیشتر به موضوعات مثبت و پیشرفت های فنی، علمی و تکنولوژیک پرداخته شود.

سیدمرتضی اصغری در پایان این دیدار خاطر نشان کرد: ما آمادگی کامل جهت اجرایی کردن مفاد توافق نامه را به شکل عملی داریم و امیدواریم که این اتفاق زمینه ساز گسترش همکاری‌های رسانه ای و موفقیت های بیشتر رسانه ای دوجانبه شود.

 

امتیاز شما