امروز دوشنبه  ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳

علی بنه گزی: تولید برنامه طنز تاریخی راحت نیست

مشاهده ۲۴۸
۱۴۰۱/۰۸/۰۹- ۱۴:۳۶

مجری و نویسنده برنامه تاریخی «عصر قجر» در شبکه خبر سیما درباره ویژگی‌های برنامه‌های طنز تاریخی توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، علی بنه گزی مجری و نویسنده برنامه تاریخی «عصر قجر» با حضور در استودیو شبکه خبر سیما درباره ویژگی‌های برنامه‌های طنز تاریخی توضیحاتی ارائه کرد.

بنه گزی در معرفی برنامه «عصر قجر» گفت: بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته روی برنامه‌های رادیو صبا مدیران این شبکه رادیویی به این نتیجه رسیدند که جای یک برنامه طنز با ماهیت تاریخ در جدول پخش رادیو صبا خالی است. به همین واسطه دوره قاجار به عنوان یکی از مقاطع تاریخی که هم دسترسی به اسناد تاریخی آن دوره راحت تر است و ظرفیت طنز هم دارد با توجه به بازده زمانی نزدیک به امروزکه برای مخاطبان هم مملوس است، به عنوان سوژه برنامه تاریخی در نظر گرفته شد.

نویسنده برنامه «عصر قجر» درباره موضوعات این برنامه توضیح داد، در این برنامه به ترتیب زمان به روایت وقایع تاریخی دوره قاجار می‌پردازیم و سیر زمانی برنامه از پیش از به سلطنت رسیدن آقا محمد خان قاجار و اواخر دوره کریم خان شروع شده است که تا الان به دوره تاج گذاری ناصرالدین شاه قاجار رسیدیم.

بنه گزی درباره دشواری‌های کار طنز تاریخی اظهار کرد، پراکندگی اسناد و گوناگونی سند های تاریخی از یک واقعه و حفظ ماهیت طنز برای برنامه که ماموریت و رسالت اصلی رادیو صبا است تولید این برنامه را سخت می‌کند. وی افزود: دغدغه من به عنوان نویسنده و راوی برنامه این است که کار طنز یعنی حرکت روی لبه تیغ، در این برنامه باید مراقب باشیم که هم ماهیت طنز برنامه حفظ شود و هم اینکه واقعیت ها با اغراق و طنازی دستخوش تحریف نشوند.

نویسنده «عصر قجر» گفت: در این برنامه تلاش می‌کنیم کار طنزی متفاوت و به دور از هزل و هجو ارائه کنیم و به طنز واقعی نزدیک شویم و رویداد های مهم ومثبت تاریخی را هم که در این دوره به واسطه حکام یا سیر زمانی اتفاق می افتد بیان کنیم .بنه گزی در پایان درباره نقش و اهمیت اجرا و نوسیندگی برنامه‌های طنز گفت: هر دو در موفقیت یک برنامه نقش تاثیر گذاری دارند، ولی به نظر من یک متن بد را نمی توان در برنامه خوب اجرا کرد ولی یک متن خوب ممکن است با اجرای بد کاربرد خود را از دست بدهد.

«عصر قجر» از شنبه تا چهارشنبه به تهیه‌کنندگی رضا عزتی و اجرای علی بنه گزی هر روز ساعت ۱۶ تقدیم مخاطبان می‌شود.

 

امتیاز شما