امروز پنج شنبه  ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳

پخش مستند «نقش ایالات متحده در افغانستان، بازسازی ویرانه‌ها» از پرس تی‌ وی

مشاهده ۲۴۹
۱۴۰۱/۰۸/۱۸- ۱۲:۱۸

شبکه پرس تی‌وی با پخش مستند «نقش ایالات متحده در افغانستان، بازسازی ویرانه‌ها» US Role in Afghanistan, Reconstructing the Ruins فاجعه اشغال افغانستان را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار می‌دهد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، این مستند با اشاره به خروج مسئولان سفارت آمریکا با بالگرد از سفارت این کشور در کابل، این اتفاق را با تجربه آمریکایی‌ها در ویتنام مقایسه می‌کند.

مستند «نقش ایالات متحده در افغانستان، بازسازی ویرانه‌ها» همچنین نگاهی دارد به تلاش‌های عمدتا ناکام آمریکا برای فرهنگ‌سازی در افغانستان برای حصول اهداف استعمارگرانه خود. این مستند برای تبیین موضوع مورد نظر خود تامین گوشت و پروتئین را در افغانستان مثال می‌زند. پروتئین در افغانستان به سختی یافت می‌شود زیرا تولید گوشت و لبنیات در این کشور دشوار است. از سوی دیگر، یکی دیگر از منابع پروتئین سویا است. آمریکا افغانستان را تبدیل به بازار مصرف سویای خودش کرد اما این پروژه شکست خورد، زیرا مردم افغانستان سویا دوست نداشتند. بنابراین آمریکا دست به فرهنگ‌سازی زد تا سویا را برای مردم افغانستان مهم توصیف کند. تمامی این برنامه‌ها باعث شد تا افغانستان از لحاظ غذایی در جایگاه ناامنی قرار گیرد.ناکامی ایالات متحده در تامین برق، سوخت نیروگاه‌ها، راه‌سازی و جبران کمبود بیمارستان و مدارس در افغانستان از دیگر مثال‌هایی است که در این مستند به آن‌ها پرداخته می‌شود.

این مستند در دو روز متوالی از روز پنج شنبه ساعت ۰۴:۰۰ از شبکه پرس تی‌وی روی آنتن می‌رود. بازپخش این مستند هم همان روز ساعت ۹:۰۰، ۱۵:۰۰، ۲۱:۰۰ و بامداد روز بعد ساعت ۰۱:۰۰ پخش می‌شود.

 

امتیاز شما