امروز دوشنبه  ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جان استپلینگ تحلیلگر سیاسی پاسخ داد:
جان استپلینگ تحلیلگر سیاسی پاسخ داد:

چرا غربی‌های نمی خواهند صدای پرس تی وی شنیده شود؟

مشاهده ۲۵۲
۱۴۰۱/۰۹/۲۰- ۱۶:۰۵
تعداد بازدید:252

جان استپلینگ نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی در واکنش به تحریم های اتحادیه اروپا علیه پرس تی وی و حذف این شبکه از ماهواره یوتل‌ست گفت: کشورهای غربی در فضای رسانه ای به دنبال حقیقت و صداقت نیستند و تنها چیزی که می خواهند، استفاده ابزاری از رسانه جهت پیشبرد دستورکارهایشان است؛ مسئله ای که نمود عینی خود را در اقدامات اخیر کشورهای اروپایی علیه شبکه پرس تی وی و اعمال محدودیت های جدید علیه آن نشان داده است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، جان استپلینگ افزود: این اقدام اروپا عملا بخشی از چارچوب کلی سانسور و رویه‌های تبعیض آمیزی است که کشورهای غربی در محیط رسانه ای اعمال می‌کنند و برای این مسئله به هیچ فرد و یا نهاد بین المللی نیز پاسخگو نیستند. به اعتقاد این تحلیلگر، بسیار مهم است که افکار عمومی جهان بدانند اتخاذ تصمیمات علیه شبکه پرس تی وی و فعالیت های خبری آن از سوی غرب، تا حد زیادی ریشه در رویه‌های مخفی دولت آمریکا و نهادهای اطلاعاتی آن در هدف قرار دادن مخالفان آمریکا دارد. دولت آمریکا به طور خاص پس از جنگ ویتنام به این جمع بندی رسید که بدون در کنترل گرفتن جریان‌های رسانه ای اصلی جهان و تولید روایت های مد نظرش، نمی تواند هر آنچه می خواهد را انجام دهد.

وی افزود: در این چارچوب، قدرت های غربی به طور خاص این مسئله که باید صداهای مخالف با خود را ولو به قیمت نابودی حق آزادی بیان و مطبوعات ساکت کنند، به امری نهادینه تبدیل کرده اند و انگار کاملا برای آنها این مسئله، به یک مسئله روتین و ساده تبدیل شده است. مسئله و رویکردی که مخصوصا در مورد کشوری نظیر ایران که چندین دهه است تحت شدیدترین حملات غرب قرار دارد، ابعاد جدی و خاصی را نیز به خود می‌گیرد.

او ادامه داد: از این رو، اساسا اینکه کشورهای غربی علیه رسانه‌های ایرانی دست به اقدام بزنند و سعی کنند صدای آن‌ها را ساکت کنند، امری شگفت انگیز و جدید نیست کما اینکه پیش از این نیز بارها و بارها شاهد انجام اقداماتی علیه شبکه پرس تی وی از سوی کشورهای غربی بوده ایم. این کشورها تا حد زیادی از اینکه پرس تی وی صدایی جایگزین را برای روایت ها و گفتمان‌های غربی ارائه می‌کند، هراسان هستند و آن را تهدیدی عینی برای خود ارزیابی می‌کنند. کشورهای غربی و به ویژه آمریکا در سال های اخیر بارها اعتراف کرده اند که طیف ها و گروه‌هایی چه در عرصه رسانه ای و چه شبکه‌های اجتماعی به آن‌ها وابسته اند و به تولید اخبار دروغ در مورد کشورها و مسائل گوناگون در راستای منافع غرب می‌پردازند. مسئله ای که عملا به بخشی جدایی ناپذیر از سیاست خارجی دولت آمریکا نیز تبدیل شده است.

استپلینگ افزود: در این چارچوب، شبکه پرس تی وی که به کنار، حتی اگر یک رسانه کوچک و ملی هم بخواهد روایت هایی را ارائه کند که به افشاگری از این قبیل اقدامات و سیاست های رسانه ای کشورهای غربی بپردازند، هدفِ هجمه‌های گسترده ای از سوی کشورهای غربی قرار خواهد گرفت. نمود عینی این مسئله را اکنون در مورد معادله جنگ اوکراین به وضوح شاهد هستیم.

این تحلیلگر در گفت و گو با پرس تی وی بیان کرد: در مورد ایران نیز اکنون می‌بینیم که کشورهای غربی حملات گسترده رسانه ای را علیه این کشور آغاز کرده‌اند و به هر نحو ممکن سعی دارند انزوای بین المللی را به آن تحمیل و روایت ها و گفتمان‌های رسانه ای معیوب و غیرواقعی را نیز به آن نسبتا دهند. در این فضا، غربی‌ها برخلاف ادعاهای دور و دراز خود در مورد مسائلی نظیر حقوق بشر، دموکراسی و آزادی بیان، عملا در نقطه مقابل تمامی این شعارهای زیبا حرکت کرده اند و نوعی سانسور هدفمند را علیه رقبای خود اعمال کرده اند.

وی ادامه داد: البته که این مسئله به نحو گسترده ای توسط دیگر کشورهای غربی نظیر اروپایی‌ها نیز درک و فهم شد و آن‌ها هم برنامه‌های فراوانی را جهت کسب موقعیت برتر در این حوزه برای خود تعریف کرده اند. در این شرایط و تحت تاثیر اقدامات کشورهای غربی در حوزه رسانه ای، می‌بینیم که شناخت و فهمِ "حقیقت" بسیار سخت شده و صداهای مستقل نیز از سوی کشورهای غربی به گسترده ترین شکل ممکن سرکوب می‌شوند. در یک چنین فضایی، برخورد با شبکه ای نظیر پرس تی وی(از سوی قدرت های غربی) که در نقطه مقابل جریان سازی‌های کشورهای غربی قرار دارد، حقیقتا لازم و ضروری است (از منظر خودِ غربی‌ها).

استپلینگ با ذکر این نکته که کشورهای غربی برنامه‌های گسترده ای جهت تحت تاثیر قرار دادن مخاطبان مختلف خود از طیف ها و گروه‌های مختلف جمعیتی و فکری دارند، افزود: در این مسیر تنها چیزی که برای آن‌ها از اهمیت برخوردار است، حراست از هژمونی رسانه ای غرب در موضوعات مختلف است. در این مسیر نه تنها ایران بلکه دیگر قدرت های جهانی نظیر چین و روسیه نیز که بنایِ همراهی با روایت ها و گفتمان‌های غرب را ندارند هم هدفِ اقدامات و هجمه‌های گسترده سیاسی و رسانه ای آن‌ها قرار دارند. آنچه در این میان از اهمیت برخوردار است این نکته می‌باشد که افکار عمومی‌بین المللی باید قویا نسبت به این مسئله آگاهی کسب کنند و اسیر جوسازی‌های رسانه ای و تبلیغاتی غرب نشوند. از این رو، همانطور که گفتم حذف شبکه پرس تی وی از پلتفرم هایی نظیر یوتل‌ست، در چارچوب سیاست های غیرقانونی و تقابلی غرب علیه صداهای جدید در عرصه بین المللی است و اساسا من بعید می دانم که این رویه‌ها و سیاست ها نیز به این زودی‌ها خاتمه یابند.

وی در پایان گفت: متاسفانه اقدامات محدودکننده اخیر علیه شبکه پرس تی وی به هیچ عنوان غافلگیر کننده نبود و باید آن را کاملا قابل پیش بینی دانست. در واقع این اقدامات بخشی از طرحواره کلان و کلی غرب در اجرای سیاست سانسور هدفمند علیه دشمنان و رقبای بین المللی آن انجام می‌گیرد.

 

امتیاز شما