امروز سه شنبه  ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳

تفاوت جوامع پویا و ایستا چیست؟

مشاهده ۶۱۸
۱۴۰۱/۰۹/۲۴- ۱۳:۳۰

ویژگی‌ جوامع پویا موضوع برنامه امروز صبح پارسی بود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، علیرضا شریفی، کارشناس جامعه شناسی گفت: جامعه ایستا و پویا از ابتدایی‌ترینرمباحث جامعه‌شناسی است؛ جامعه ایستا و پویا به طور مطلق وجود ندارند و جوامع ایستا رگه‌هایی از پویایی را در خود دارند و برعکس آن نیز وجود دارد. از مهمترین ویژگی‌های بارز جامعه پویا مسئله باز بودن یک جامعه از نظر تحرک اجتماعی است؛ در جامعه پویا نیز طبقه‌بندی، قشربندی و لایه‌بندی پویا وجود دارد. در یک جامعه پویا امکان این که افراد بتوانند از لایه‌های زیرین اجتماعی خود را بالا بکشند و در لایه‌های بالاتر قرار بگیرند وجود دارد.

شریفی ادامه داد: در این جوامع امکاناتی فراهم شده که افراد می‌تواند با برقراری ارتباط، تلاش، تحصیل و پیشرفت از آن‌ها استفاده کنند و در لایه‌های بالاتر اجتماعی قرار بگیرند. به عبارت ساده در جامعه ایستا و پویا دو پایگاه وجود دارد؛ در جامعه ایستا جایگاه‌ اجتماعی یک انسان پیش از تولد تعیین شده است و امکان تغییر آن در طول زندگی تقریبا غیر ممکن است. در مقابل جامعه پویا تلاش افراد برای پیشرفت آن‌ها را به نتیجه می‌رساند.

وی افزود: تحرک اجتماعی و امکان رشد و پیشرفت در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در جوامع پویا بسیار فراهم است. معمولا جوامع پویا به طور مداوم در حال تغییر هستند و به صورت آهسته و پیوسته به سمت پیشرفت حرکت می‌کند.

او اظهار داشت: از دیگر ویژگی‌های جوامع پویا، چرخش نخبگان است. این یعنی بر خلاف جوامع ایستا که گروه معدودی از افراد مدیریت کلان را بر عهده می‌گیرند و بین یکدیگر تقسیم می‌کنند، در جوامع پویا تمامی افراد جامعه می‌توانند به پست‌های بالای مدیریتی کشور برسند و در جامعه تاثیر گذار باشند.

شریفی گفت: جوامع پویا بر خلاف جوامع ایستا جوانگرا هستند؛ جوان‌ها در جوامع پویا می‌توانند از تجربه گذشتگان خود استفاده کنند و در جامعه تاثیر بگذارند. تصمیم‌گیری‌های کلان در جوامع پویا به صورت عادلانه بین کل مردم پخش شده و مردم می‌توانند در سرنوشت آینده کشور خود تاثیرگذار باشند.

او اظهار کرد: مطالعات نشان داده که در بسیار نقاط دنیا حاکمیت‌ها برای حفظ قدرت‌های خود به سمت تشکیل جوامع ایستایی تمایل دارند اما وقتی عمده افراد یک جامعه بخواهند به حالت پویا زندگی کنند حاکمیت‌ها نمی‌توانند جلوی آن‌ها را بگیرند. وقتی پویایی یک جامعه به قانون اساسی تبدیل می‌شود، حرکت آن جامعه به سمت پویایی سریع‌تر می‌شود.

برنامه صبحگاهی "صبح پارسی"که از دوشنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۹ صبح به تهیه کنندگی مهرداد قطبی‌زاده از شبکه جام جم پخش می‌شود، امروز با موضوعویژگی‌ جوامع پویا بر روی آنتن رفت. در این برنامه پس از پخش آیتم‌ها و نماهنگ صبح پارسی؛ محمد قاسمی و سارا شاکری باعلیرضا شریفی، کارشناس جامعه شناسی به گفت و گو نشستند.

امتیاز شما