امروز پنج شنبه  ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
تهیه کننده و پژوهشگر مستند «نقاب دارها» مطرح کرد؛
تهیه کننده و پژوهشگر مستند «نقاب دارها» مطرح کرد؛

کار مستندساز روشن کردن حقیقت است

مشاهده ۳۶۸
۱۴۰۱/۰۹/۲۶- ۱۳:۲۱
تعداد بازدید:368

تهیه‌کننده و پژوهشگر مستند «نقاب‌دارها» گفت: کار مستندساز روشن کردن حقیقت است و اگر به این نتیجه برسد که حقیقت در یک جامعه مورد خدشه قرار گرفته، باید به کمک آن بشتابد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، محمدحسین آزادی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: در ماه‌های گذشته رسانه‌های خارجی هجمه بی‌سابقه‌ای علیه کشور ما به کار گرفتند و تلاش زیادی کردند از طریق انتشار اطلاعات غلط و گمراه‌کننده شهروندان را دچار تردید کنند.

این اثر که نخستین تجربه‌ آزادی در مقام تهیه‌کنندگی‌ است، امروز - شنبه - حوالی ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

حقیقت؛ هدف اصلی فیلم مستند

وی افزود: امیدوارم از این به بعد بتوانم آثار بیشتری را تولید کنم؛ آثاری که بتوانند به روشن شدن هر چه بیشتر «حقیقت» که هدف اصلی فیلم مستند و گمشده این روزهای جوامع است، کمک کنند.

آزادی درباره همکاری خود با محسن سلیم به عنوان کارگردان اثر عنوان کرد: سال‌ها پیش با او آشنا شدم و بیش از آنکه همکار باشیم، رفیق هستیم و این رفاقت در تولید این اثر نقش پُررنگی داشت.

تهیه‌کننده نقاب‌دارها در ادامه با اشاره به اینکه حیطه اصلی فعالیتش امور پژوهشی است، گفت: با توجه به مطالعاتی که از چند سال پیش درباره تهدیدهای رسانه‌های اجتماعی داشتم، متوجه شدم دشمنان ایران رویکرد جدیدی در مواجهه با کشور ما و متحدان منطقه‌ای‌مان اتخاذ کرده‌اند و آن عبارت است از استفاده از ظرفیت رسانه‌های اجتماعی (که عمدتاً تحت مدیریت و حاکمیت آمریکایی‌هاست) برای اثرگذاری و تسلط بر افکار عمومی‌شهروندان به ویژه نسل‌های نوجوان و جوان.

آزادی تصریح کرد: از همان زمان این دغدغه را پیدا کردم که به نوعی این تهدید جدی را به اطلاع مردم برسانم و شاید بهترین قالبی که می‌شد این دغدغه را عملیاتی کرد، قالب مستند بود. اگر نگاهی به آشوب‌های چند سال گذشته در کشورهای منطقه بیندازیم، متوجه می‌شویم شیوه به کار رفته در همه این کشورها یکسان است و در هر مقطع زمانی به بهانه یک مساله جدید این رویکرد به کار گرفته می‌شود.

به گفته این پژوهشگر مستند، تولید آثار بیشتر در حوزه فضای مجازی و رسانه‌های جمعی جزء دغدغه‌هایش است چرا که این روزها این رسانه اثرات گسترده‌ای بر زندگی شهروندان گذاشته و این حوزه جای کار بسیار دارد.

 

مسایل سیاسی را جدای از دیگر مسایل می دانم
وی در پاسخ به این پرسش که آیا ساخت مستند سیاسی جزء دغدغه‌هایش بوده است یا نه، خاطرنشان کرد: مسائل سیاسی را جدا از دیگر مسائل نمی‌دانم چرا که مسائل سیاسی هم بر دیگر مسائل جامعه اثر می‌گذارد و هم از آن‌ها اثر می‌پذیرد لذا نمی‌توان مرزبندی بین آن‌ها ایجاد کرد.

آزادی گفت: به نظر می‌رسد در این شرایط نمایش پشت‌پرده تمام این اتفاقات و رویکرد جدید دشمن، به آگاهی عمومی‌کمک کند. لذا تصمیم گرفتیم‌ ایده‌ای که پیش از این داشتیم با اتفاقات اخیر تلفیق و یک اثر آگاه بخش تولید کنیم که خوشبختانه پس از چند هفته تلاش شبانه‌روزی این مهم با حمایت دوستانمان در مرکز مستند سوره تحقق پیدا کرد.

نقاب‌دارها تلاش دارد تا رویکرد جدید دشمن علیه ملت ایران و کشورهای هم‌پیمان منطقه را روشن کند
وی در ادامه با اشاره به اینکه نقاب‌دارها تلاش دارد تا رویکرد جدید اتخاذ شده از سوی دشمن علیه ملت ایران و کشورهای هم‌پیمان منطقه را روشن کند، اظهار کرد: دو هدف عمده در این رویکرد جدید دنبال می‌شود؛ نخست اثرگذاری بر افکار عمومی خارج از کشور به ویژه سیاست‌مداران جهانی نسبت به ایران از طریق بمباران اطلاعاتی آن هم از نوع عرضه اطلاعات غلط، دوم اثرگذاری بر افکار عمومی داخل کشور که همه این موارد به صورت هدفمند و برنامه‌ریزی شده و با تأسیس مراکزی که در علم رسانه به آن‌ها کارخانه ترول می‌گویند، دنبال می‌شود. «نقاب‌دارها» این دو هدف را پوشش داده است و به صورت مصداقی این دو هدف اصلی را به مخاطب ارایه می‌دهد.

آزادی تاکید کرد: ویژگی مهم دیگر مستند نقاب دارها آن است که تمام منابع به کار رفته در آن منابع خارجی و از هیچ منبع داخلی و فارسی در آن استفاده نشده است. ما مجموعه‌ای از روایت‌های خارجی را در کنار هم قرار دادیم تا روایت اصلی داستان را به مخاطب عرضه کنیم.

فضای همدلانه مرکز مستند سوره حس و حال خوبی به مستندسازان منتقل می‌کند
تهیه‌کننده نقاب‌دارها همچنین درباره تجربه نخستین همکاری خود با مرکز مستند سوره که این مستند با حمایت این نهاد تولید شده، خاطرنشان کرد: فضای همدلانه و صمیمانه‌ای که بر این مرکز حاکم است حس و حال خوبی به مستندسازان منتقل می‌کند.

وی افزود: همچنین تیم جوانی که در این مرکز حضور دارد، انگیزه ما را برای کار دوچندان کرد و تجربه شیرینی را برایمان رقم زد.

امتیاز شما