رییس هیت داوران دومین دوره «جشنواره زیر چتر لبخند» توجه به زبان وادبیات فارسی را یکی از راههای موفقیت های شرکت کنندگان دومین دوره این جشنواره دانست.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، شبکه رادیویی صبا برای ارتقای نشاط اجتماعی و نشاط انقلابی مردم، دومین جشنواره طنز و رادیو به نام «زیر چتر لبخند» را با هدف رشد و اعتلای طنز صدا پایه در کشور و با همکاری شکبه اینترنتی کتاب برگزار میکند.
مریم جلالی معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تجربه سی سال حضور در رسانه به عنوان رئیس هیت داوران اولین دوره این جشنواره «زیرچترلبخند» گفت: جشنوارهها باید با هدف مشخص برگزار شوند، از آنجایی که ما در حوزه طنز تجربه کمی داریم، باید خیلی با دقت فاصله بین طنز و هجو را تشخیص دهیم و در انواع طنز دقت کنیم.
جشنواره «زیر چتر لبخند» به ما فرصتی برای یافتن مضامین جدید، ظرفیت های جدید می دهد، راه را هموار میکند برای اینکه رادیو بتواند به یک طنز کلامی جدید مبتنی بر ساختار برسد.
برنامه ساز با تجربه رادیوعنوان کرد، ارزیابی آثار رسیده به جشنواره از سه و جه قابل بررسی است، ایجاد انگیزه برای نوآوری و خلاقیت، دلگرمی نیروی جوان برای دیده شدن نوآوریهایشان در یک ارزیابی کارشناسانه و از طرف دیگر خلق موقعیت های تازه و ایجاد زمینه برای تجربههای جدید.
دکتر جلالی درباره کارکرد های جشنواره یادآور شد، جشنواره «زیر چتر لبخند» میتواند در زمینه ایجاد انگیزه سازی برای نیروهای انسانی، بسترسازی برای محتوا های جدید و زمینهسازی برای ورود ظرفیت ها و ساختارهای تازه در زمینه طنز کارکرد داشته باشد.
رئیس هیئت داوران اولین دوره جشنواره «زیر چتر لبخند» درباره نقاط قوت و ضعف جشنواره سال گذشته بیان کرد: ما باید از کلیشههای رایج فاصله بگیریم، سال گذشته در ارزیابی آثار رسیده به جشنواره ما زاویه دید های تازه ای در طنز پیدا کردیم. طنزپردازی دارای حوزه مشخصی است. وقتی شما میتوانید قدمی فراتر بگذارید و با رویکرد تازه ای در طنز مواجه شوید یعنی هنوز آن ژانر پویا است و جای کارکردن دارد. مخصوصاً برای کشور ما که از حیث ادبیات فکاهی و ادبیات طنز غنی است، کلاً یکی از مزیت های فرهنگی و سرمایههای اجتماعی کشور ما در حوزههای طنز کلامی و شفاهی است. اگر دنیا غرب را به طنز موقعیت میشناسد، مادر طنز کلامی و ادبی و شکر بودن ادبیات فارسی معروف هستیم.
وی در ادامه گفت: در طنز نیاز به زاویه دید های جدید، رویکرد های خلاقانه و استفاده از ساختارهای تازه داریم، مثلاً در طنز به ساختار میزگرد کمتر روی میآوریم و بیشتر به سراغ جنگ می رویم در حالیکه در جشنواره سال گذشته شاهد آن بودیم که مبادرت برنامهسازان به ساختارهای تازه و جذاب خودش کمک کننده طنز است.
دکتر جلالی درباره ساختار جشنواره اظهار کرد: جشنواره باید تکلیف خودش را مشخص کند، ساختار محور، موضوع محور و یا محتوا محور باشد.
وقتی شما به سمت طبقه بندی موضوعی می روید، مثلاً طنز در حوزه محیط زیستف طنز سیاسی، طنز ورزشی و یا طنز اجتماعی، طنز را به صورت موضوعی طبقه بندی میکنید و گاهی مبتنی بر ساختار عمل میکنید، مثل نمایش، مستند، گزارش و یا هر ساختار دیگری در برنامه سازی به هر حال ارزیابی آثار هنری فوت و فنهای مختلفی دارد، به ویژه در رادیو که با تجربه ژانز های جدیدی مثل مینی فیجر و فیچر، پادکست روبهرو است. به نظر من جشنواره باید با توجه به سیاست گذاری و هدف گذاری که دارد تخصصی تر شود.
گاهی هدف توسعه مفهومی است که باید جشنواره موضوع محور باشد و گاهی می خواهیم ساختارهای جدیدی را تجربه کنیم که نیاز به توجه بیشتر به ساختار های جدید در جشنواره است.
دکتر جلالی توجه به پاسداشت زبان و ادبیات فارسی در طنز را از راههای موفقیت در این جشنواره دانست و گفت: شرکت کنندگان این جشنواره میتوانند با بهکارگیری اصالت و لهجههای که ما در کشور ما داریم در این جشنواره موفق باشند.
دکتر جلالی خاطرنشان کرد: با توجه به پاسداشت و زبان فارسی می توان لبخند ماندگاری را بر لب مخاطبان نشاند. گاهی ممکن است با تولید یک برنامه طنز مخاطب شما خنده بر لب داشته باشد ولی این لبخند در صورتی ماندگار میشود که به ادبیات و زبان فارسی توجه داشته باشیم.
گفتنی است آیین اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان دومین دوره جشنواره «زیر چتر لبخند» ۱۵ اسفند ماه برگزار خواهد شد.