امروز چهارشنبه  ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

دروغی به نام حریم خصوصی در فضای مجازی

مشاهده ۵۷۷
۱۴۰۱/۱۲/۰۴- ۱۳:۵۳

کارشناس سواد رسانه‌ای: «داشتن احساس امنیت در شبکه‌های اجتماعی اشتباه است»

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، لیلا وصالی، کارشناس سواد رسانه‌ای روز پنجشنبه چهارم اسفند‌ ماه به استودیوی شبکه پنج سیما آمد و درباره استفاده مفید از اینترنت صحبت کرد.

او درباره رژیم مصرف رسانه‌ای گفت: مواردی وجود دارند که برای داشتن رژیم درست مصرف رسانه‌ای و استفاده از اینترنت باید رعایت کنیم؛ این موارد به ما کمک می‌کنند استفاده درستی از فضای مجازی داشته باشیم. پیش از هر چیز باید بدانیم که رسانه‌ها و سکوها سعی دارند وابستگی‌هایی را برای کاربران ایجاد کنند و آن‌ها را به خود معتاد کنند. 

وصالی ادامه داد: شبکه‌های اجتماعی با فراهم کردن دسترسی‌های بیشتر برای کاربران افراد را در فضای خود نگه می‌دارند. بخش دیگر وفاداری به محصولات در خود نرم‌افزار وجود دارند؛ پیام‌ها و هشدارهای موجود در شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شوند کاربران بیشتر به فضای مجازی جذب شوند و دچار ترس از دست دادن اطلاعات شوند. افراد تصور می‌کنند اخباری وجود دارند که با از دست‌ دادن آن‌ها دچار مشکل می‌شوند. کاربران باید بدانند بسیاری از پیام‌های کانال‌های مختلف تکراری هستند.

او افزود: برای مدیریت ارتباط با فضای مجازی باید هشدارهای نرم‌افزارها را محدود کنیم و مدیریت زمان را بیاموزیم. به طور کلی هیچ‌چیزی در فضای مجازی وجود ندارد که از دست دادن یک ساعته آن موجب ایجاد مشکل شود. با یک تنظیم ساده افراد می‌توانند هشدارهایشان را اولویت‌بندی کنند و هشدارها را کاهش دهند. 

این کارشناس  در ادامه اظهار کرد: نکته دیگری که وجود دارد اعتبار فروشندگان اینترنتی است؛ برای ایجاد اعتماد از کسب‌وکارهای اینترنتی باید به نماد اعتبار اینترنتی از مرکز رسانه‌های دیجیتال دقت کرد. کسب‌وکارهای اینترنتی حتما باید این نماد را دریافت کنند تا اعتماد کاربران را بدست بیاورند. 

وی درباره اشتباهات کاربران در فضای مجازی اظهار داشت: یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات کاربران آن است که تصور می‌کنند در فضای مجازی حریم خصوصی دارند؛ در فضای مجازی چیزی به نام حریم خصوصی وجود ندارد. همچنین داشتن احساس امنیت در فضای مجازی برای خود و فرزندان اشتباه است. افراد باید بدانند نشر اطلاعات در فضای مجازی مانند اعلام اطلاعات در خیابان با بلندگو است چرا که هر فردی می‌توانند به آن دسترسی پیدا کند. 

او در پایان گفت: افراد نباید تصور کنند که خصوصی بودن صفحه شخصی آن‌ها برای آن‌ها ایجاد امنیت می‌کند. هر اطلاعاتی که یک مرتبه منتشر شده باشد دیگر نیازی به اجازه گرفتن برای انتشار دوباره ندارد و به همین دلیل افراد باید در انتشار اطلاعات خود دقت داشته باشند.

امتیاز شما