امروز شنبه  ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
معاون سابق صدای رسانه ملی:
معاون سابق صدای رسانه ملی:

مستندساز رادیویی باید قصه‌اش را درست طراحی کند

مشاهده ۳۴۰
۱۴۰۲/۰۲/۱۸- ۱۳:۲۱
تعداد بازدید:340

معاون اسبق صدای رسانه ملی معتقد است: ساخت مستند رادیویی مثل کار نمایشی سخت است. مستند علاوه بر زمانبر و هزینه بر بودن یک قصه‌ای دارد و مستندساز باید قصه اش را درست دربیاورد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی ، حسن خجسته باقرزاده که سابقه ۱۰ سال حضور مستمر (از سال ۷۷ تا ۸۷ ) در سمت معاون صدا را دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون ایرنا، درباره جشنواره رادیویی پژواک گفت: هنرمند دوست دارد دیده شود. جشنواره یعنی اینکه کار تو را دیدیم، حتی اگر جایزه هم ندهند، همین که می‌گویند اثر شما را بررسی کردیم، خیلی موثر است.

معاون اسبق صدای رسانه ملی تاکید کرد: چند سال آینده مستندهای خیلی خوبی خواهیم داشت. مستندسازان قوی، حرفه ای و قدر در حال رشد هستند. کم کم حرفه ای‌سازی و کیفی سازی را در تولید مستند خواهیم دید که در تولید برنامه‌های دیگر بسیار تاثیرگذار هستند.

خجسته در پاسخ به این پرسش که آیا مستندی شنیده اید که ذهن شما را درگیر کرده باشد یا برای شما شنیدنی و جذاب باشد، گفت: سلایق و درک افراد متفاوت است؛ به طور مثال یک شخصی گرایش سیاسی دارد و از مستند های سیاسی لذت می‌برد. یک نفر مستند زندگی اشخاص برایش شنیدنی و جذاب است. درآوردن مستند سخت است؛ مثلا مستند سیاسی را همه دوست ندارند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر این که سختی کار مستند مانند کار نمایشی است، افزود: ساخت مستند رادیویی مثل کار نمایشی سخت است. مستند علاوه بر زمانبر و هزینه بر بودن یک قصه‌ای دارد و مستندساز باید قصه اش را درست دربیاورد. در مستند بر مبنای یک قصه و داستانی که نهفته یا آشکار است، صداها را به هم می چسبانیم. چرا اینجا افکت (عنصر صوتی) استفاده می‌شود؟ چون در قصه واقعی این افکت باید باشد، بنابراین قصه خیلی مهم است.

خجسته با اشاره به برگزاری کلاس های آموزشی برای برنامه سازان رادیویی گفت: برگزاری کلاس های آموزشی بسیار حائز اهمیت است، اگر دائم مطالعه نکنیم، گزارش یا مستندهایی که تهیه می‌شود، حرفه ای نخواهد بود. درحال حاضر رتبه خوبی داریم. اگر مطالعه نداشته باشیم سال دیگر این رتبه کسب نمی‌شود.

اختتامیه دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای حوزه مستند، ۱۸ اردیبهشت ماه در سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار می‌شود.

مخاطبان می توانند رادیو جشنواره را روی موج اف.ام ردیف ۹۵,۵ مگاهرتز بشنوند. مستند های برگزیده جشنواره پژواک، مستندهای قابل اعتنا و مستندهایی که نمره بالایی را در جشنواره کسب کرده اند، از این رادیو پخش خواهد شد.

امتیاز شما