امروز يك شنبه  ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
با پخش مستند «تعزیه: اپرای ایرانی»
با پخش مستند «تعزیه: اپرای ایرانی»

تاریخچه تعزیه در ایران در پرس تی‌وی بررسی می‌شود

مشاهده ۲۹۶
۱۴۰۲/۰۵/۰۴- ۱۵:۰۲
تعداد بازدید:296

شبکه پرس تی‌وی با پخش مستند «تعزیه: اپرای ایرانی» Ta'zieh: The Iranian Opera نگاهی دارد به تاریخچه و روند تکاملی هنر نمایش تعزیه در ایران.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مستند «تعزیه: اپرای ایرانی» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمد تراب‌زاده در گفت‌وگو با کارشناسان هنرهای نمایشی، به بررسی تاریخچه و روند تکاملی هنر نمایش تعزیه در ایران می‌پردازد.در این مستند، اجزای تشکیل‌دهنده تعزیه از جمله شیوه نگارش، کارگردانی، طراحی صحنه و لباس، موسیقی و شیوه بازیگری مورد بررسی قرار می‌گیرد.بر مبنای اطلاعات ارائه شده در مستند «تعزیه: اپرای ایرانی» تعزیه نمایشی بر پایه عقاید دینی و اساطیر ایرانی است و به‌دلیل قابلیت‌های منحصر به‌فرد نمایشی، این قدرت را دارد تا به عنوان اپرای ایرانی شناخته شود. از نظر محتوایی، واقعه کربلا الهام‌بخش تمام متون و اجراهای تعزیه است، حتی ارتباط تماشاگران با نمایش بر اساس سرگذشت شخصیت‌های واقعه کربلا است. در ساخت این مستند، از همکاری کارشناسان برجسته آیین تعزیه و صاحب‌نظران عرصه تئاتر و نمایش کشور همچون بهروز غریب‌پور، داوود فتحعلی بیگی، محمدحسین ناصربخت، صادق عاشورپور، مرتضی صفاریان و حسن برکتی بهره گرفته شده است.

مستند «تعزیه؛ اپرای ایرانی» جمعه ساعت ۰۴:۰۰ از شبکه پرس تی‌وی روی آنتن می‌رود. بازپخش این مستند هم همان روز ساعت ۹:۰۰، ۱۵:۰۰، ۲۱:۰۰ و بامداد روز بعد ساعت ۰۱:۰۰ پخش می‌شود.

امتیاز شما