امروز يك شنبه  ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳

کمک رسانه‌ای هیسپان تی‌وی به دیپلماسی اقتصادی

مشاهده ۲۳۶
۱۴۰۲/۰۵/۲۴- ۰۹:۲۹

یکی از کارکردهایی که شبکه اسپانیایی زبان هیسپان تی‌وی، برای ایران دارد معرفی قابلیت‌های تولیدی و خدماتی ایران در قالب اخبار، گزارش‌ها، مستندها و برنامه‌ها است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی به نقل از ایرنا، رسانه‌هایی که بُرد جهانی دارند و مخاطبان خود را در میان مردم کشورهای دیگر تعریف کرده اند مزیت های بسیاری برای کشور مبدأ ایجاد می‌کنند که یکی از آنها کمک به دیپلماسی اقتصادی است. بر این اساس که رسانه با فرهنگ سازی و تبلیغ توانایی‌ها و حتی نیازها قادر است زمینه‌های نیل به همکاری اقتصادی و رشد تبادلات تجاری میان کشورها را تقویت کند.

بنابراین یکی از کارکردهایی که شبکه اسپانیایی زبان هیسپان تی وی، برای ایران دارد معرفی قابلیت های تولیدی و خدماتی ایران در قالب اخبار، گزارش ها، مستندها و برنامه‌ها است.

آیا رسانه‌های فراملی می توانند نقش بسیار بزرگتری نیز در این مسیر برعهده گیرند؟ ابوالفضل ظهره وند دیپلمات با سابقه کشورمان در این باره گفت: شبکه هیسپان تی وی دارای این قابلیت است که ظرفیت های همکاری اقتصادی میان ایران و هر یک از کشورهای هدف را با محوریت رشد تجارت خارجی ارتقاء دهد.

سفیر سابق ایران در ایتالیا و معاون اسبق رسانه ای دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه رسانه‌ها حتما می توانند به دیپلماسی اقتصادی کمک کنند، تاکید کرد: یک اقدام مناسب این است که هیسپان و پرس تی وی بتوانند در کالاهایی که ایران دارای مزیت نسبی است به مقایسه‌ها قیمت کالاها دست بزنند مثلا زعفران ایران را با قیمت هایی که در اسپانیا وجود دارد مقایسه کنند و همین کار را می توان درباره آلوئه ورا هم انجام داد و البته بسیاری از کالاهای دیگر.

وی ادامه داد: تلاش ها برای پیوستن ایران به گروه بریکس پلاس و در کنار همکاری گسترده با کشورهایی مانند ونزوئلا، نیکاراگونه، بولیوی و احتمالا کلمبیا و برزیل در شرایطی می تواند دارای مزیت اقتصادی برای ایران باشد که غیر از صادرات نفت و گاز و محصولات مربوط به انرژی، ایران بر صدور یا تولید مشترک کالا و عرضه خدمات با آمریکای لاتین تمرکز کند. بنابراین لازم است که رسانه‌های برون مرزی مانند هیسپان تی وی هم در این راه پر ثمر مشارکت داشته باشند.

رسانه ای مانند هیسپان تی وی از منظر قدرت نرم یک زمینه ساز برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و توسعه مناسبات تولیدی و تجاری با کشورهای امریکای لاتین محسوب می‌شود و طبعا می تواند هر چه بیشتر این نقش را بهتر و افزون تر ارتقاء دهد

ظهره وند تصریح کرد: گردشگری یکی از صنایعی است که می تواند از شبکه هیسپان تی وی برای جذب گردشگران به داخل ایران بهره مند شود.

واقعیت های موجود نشان می دهد که ایران در عرضه خدمات فنی و مهندسی و نیز در تولید کالاهای بسیاری مانند صنایع ساختمانی، صنایع غذایی و لبنی، صنایع شیمایی و شوینده‌ها و هزاران کالای مصرفی دیگر دارای توانمندی است و حتی قادر است همین کارخانه‌ها را در کشورهای دیگر نیز ایجاد کند که ساخت کارخانه‌های آردسازی، فرآوری محصولات کشاورزی و لبنیات، در ونزوئلا، نیکاراگوئه و بولیوی بخش کوچکی از این قابلیت هاست.

هر چند همکاری ایران با ونزوئلا در بخش ساخت ده‌ها هزار واحد مسکونی و نیز در بخش صنعت نفت سابقه دار و قدرت مند است، اما در همه زمینه‌ها می توان این همکاری اقتصادی را گسترش داد که بخش مهمی از آن مربوط به اطلاع رسانی و اقناع افکار عمومی است.

رابطه برد – برد در جنوب جهان

شاید این نکته بر ذهن متبادر شود که وجود تحریم های ایالات متحده مانعی بزرگ بر سر همکاری‌های اقتصادی با کشورهای دیگر است؛ اما در صورتی که ملت ها اراده کنند هیچ مانعی باقی نمی ماند و کشورها در حل همه بحران‌ها سربلند خواهند بود. دقیقا نقش رسانه همین تقویت اراده ملت هاست که به واسطه آگاهی بخشی انجام می‌شود.

الهه نوری غلامی زاده، استادیار گروه مطالعات آمریکا، در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران گفت: با پایان نظام تک قطبی در جهان، شاهد جنگ بین شرق و غرب هستیم که بخشی از آن با عنوان خیزش چین در عرصه نظام چند قطبی نمایان شده است اما توجه به این نکته لازم است که دنیا فقط چند قدرت اقتصادی مطرح نیست بلکه جهان از شمار زیادی از کشورها با تاریخ عمیق، فرهنگ پربار و تمدن‌های غنی متنوع تشکیل شده است.

وی افزود: در ادبیات علوم سیاسی به مناطقی مانند غرب آسیا و امریکای لاتین - که هر دو در حال توسعه هستند - کشورهای جنوب در مقابل کشورهای شمال می‌گویند. این کشورهای جنوب می توانند از حقوق خود دفاع کنند و در برابر گفتمان سلطه بایستند. تلاش همگانی مردم این کشورها برای تحقق ایده مقاومت (در برابر استکبار) گام مهمی است که بتوانند در بلند مدت جهان را به سمت صلح یا توازن قدرت حرکت دهند.

نکته مهم این است که ایران و ونزوئلا در شرایطی که در تحریم بودند توانستند به یک الگوی پایدار همکاری دست یابند و این مهم علاوه بر صنایع سخت افزاری مانند بخش انرژی در گسترش تعاملات رسانه ای هم انجام شد مانند همکاری شبکه هیسپان تی وی ایران با تلویزیون تله سور ونزوئلا.

عبدالحمید شهرابی کارشناس مسائل آمریکای لاتین نیز در پاسخ به این سوال که نقش رسانه در دیپلماسی اقتصادی و ایجاد باشگاه کشورهای تحریم شده مانند ایران، کوبا، سوریه، ونزوئلا، نیکاراگوئه، بولیوی و یمن چیست تاکید کرد: رسانه در این زمینه می‌تواند نقش کلیدی داشته باشد؛ با طرح حقایق، ارائه اطلاعات و آمار مربوط به ظرفیت‌ها و امکانات موجود برای همکاری‌های اقتصادی میان این کشورها، همچنین با انعکاس اخبار مربوط به توافقات و همکاری‌های موجود بین این کشورها و نیز با پیگیری مستمر چگونگی پیشرفت این تفاهمات.

وی افزود: این یک ‌دستورکار وسیع است که اجرایی شدن آن، بیش از هر چیز شناخت، اراده و برنامه لازم دارد و به متخصص و تیم کارشناسی، تدارکات و منابع مالی نیازمند است تا با مطالبه جدی در مسیر اجرای به‌هنگام توافقات موجود و بسط همکاری‌ها گام برداشته شود.

از مباحث فوق می توان چنین نتیجه ای برداشت کرد که رسانه ای مانند هیسپان تی وی از منظر قدرت نرم یک زمینه ساز برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و توسعه مناسبات تولیدی و تجاری با کشورهای امریکای لاتین محسوب می‌شود و طبعا می تواند هر چه بیشتر این نقش را بهتر و افزون تر ارتقاء دهد.

امتیاز شما