امروز سه شنبه  ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

مروری بر پرونده‌های مهم تاریخ انقلاب در مستند تارکد

مشاهده ۵۴۹
۱۴۰۲/۰۵/۳۰- ۱۲:۰۱

مجموعه مستند تاریخی سیاسی تارکد در ۱۰ قسمت تولید شده است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، پشت پرده حملات شیمیایی در جنگ تحمیلی، انفجار دفتر نخست وزیری و حج خونین سال ۶۶ از جمله پرونده‌هایی است که در مستند تارکد به آن پرداخته شده است.

محمدصالح نیکنام کارگردان این مجموعه در گفتگو با شبکه خبر در خصوص اسم تارکد گفت:تارکد یک کلمه‌ای است که خود ما خلق کردیم برای این مجموعه مستند و ترکیبی است از تاریخ و کد تاریخ و بارکد به این جهت که ما برمبنای کد‌های تاریخی و سرنخ‌هایی که تو تاریخ وجود دارد، به پرونده‌های مهم که دارای جنبه‌های پشت پرده است، می‌پردازیم.
نیکنام افزود: ۱۰ پرونده را در این برنامه مستند به آن پرداختیم؛ پرونده آیت الله شریعتمداری، موضوع سینما رکس، پرونده سیاسی عباس امیر انتظام، پرونده شهید بهشتی، پشت پرده مقدمات آغاز جنگ، پشت پرده حملات شیمیایی در جنگ، پرونده ابراهیم یزدی، پرونده بنی صدر و پرونده حج خونین سال ۶۶ و دیگری پرونده انفجار دفتر نخست وزیری است.
وی در خصوص بررسی این مستند‌ها ادامه داد: این مستند‌ها نیمه بلند است یعنی یک بازه زمانی ۳۵ تا ۴۵ دقیقه‌ای دارد هر قسمت، و در این زمان کم نمی‌شود همه ابعاد آن موضوع را روایت کرد و یا از همه جنبه‌ها آن را دید، ولی سعی کردیم زاویه‌ای از آن موضوع که مغفول بوده از آن موضوع یا این که بیشتر محل اختلاف و مناقشه بوده، سعی کردیم که آن‌ها را با بررسی دقیق تری انجام دهیم از زاویه اسناد و سعی کردیمکردیم که از قضاوت‌های شخصی عبور کنیم و هر چیزی را که می‌گوییم مستند و با سند و مدرک باشد.
نیکنام گفت: بخشی از این اسناد تاریخ و دوره محرمانه گی دارد، و به مرور بعضی از این اسناد آزاد می‌شود و دیگر محرمانه نیست، ما سعی کردیم این‌ها را بررسی کنیم و از زاویه دید آن‌ها مسئله را نگاه کنیم.
نیکنام در آخر در خصوص چگونگی دست پیدا کردن به این اسناد گفت: در بحث روایت تاریخ انقلاب و تاریخ معاصر خیلی اوقات اسناد در دسترس هست، متاسفانه ما به سراغشان نمی‌رویم، مثلا ما در خیلی از قسمت‌ها از اسناد لانه جاسوسی استفاده کردیم که من قبل از این که به سراغ این مجموعه از اسناد برویم، فکر نمی‌کردم این حجم از داده با این جزئیات و این حجم جذابیت وجود داشته باشد ومغفول مانده است. مثلا در پرونده شهید بهشتی و امیر انتظام و. خیلی اسناد جالبی وجود دارد، کاملا می‌توان از دید دشمن نگاه کرد که آن‌ها چطور می‌بینند مسئله را، ان‌ها اشخاص را چطور ارزیابی می‌کنند، چه کسی را محکم ارزیابی وچه کسی را سست ارزیابی می‌کنند، نقشه‌هاشون چیست، اسنادی را که ما بیشتر به سراغ آن‌ها رفتیم اسناد لانه جاسوسی، اسناد ساواک، اسناد داخلی بوده که مرکز اسناد منتشر کرده اسنادی بوده که از محرمانه‌ای در آمده و از منابع تکمیلی هم استفاده شده است.
­تارکد پنج شنبه‌ها ساعت ۲۲ از شبکه مستند پخش می‌شود.

امتیاز شما