امروز جمعه  ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
راهیابی فیلم مستند خرچنگ های مانگرو مرکز خلیج فارس به فستیوال چین
راهیابی فیلم مستند خرچنگ های مانگرو مرکز خلیج فارس به فستیوال چین

مستند تلویزیونی خرچنگ های مانگرو در راه کشور چین

مشاهده ۲۷۲
۱۴۰۲/۰۷/۱۷- ۰۸:۲۰
تعداد بازدید:272

مستند تلویزیونی خرچنگ های مانگرو به جشنواره فیلم سبز کشور چین راه یافته است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مستند «خرچنگ‌های مانگرو»  به کارگردانی عبدالعزیز قاسمی نمایشی از گونه‌های متنوع جانوری در جنگل‌های حرا جنوب ایران و به ویژه انواع خرچنگ‌ هاست.

مانگرو به جنگل‌های دریایی می‌گویند؛ جنگل‌هایی که در مناطق گرمسیری دریایی ایجاد می‌شود و مناطق حرا در جنوب ایران بخشی از آن‌ها به شمار می‌روند. جنگل‌های حرا در ایران از مرز پاکستان و خلیج گواتر شروع شده و تا قشم ادامه دارد و البته بخشی از آن هم در رودخانه حله بوشهر است. در حقیقت، می‌توان گفت بخش اعظمی از جنگل‌های حرا ایران در استان هرمزگان قرار دارد.

یکی از گونه‌های جانوری در این منطقه که تنوع بالایی دارد، خرچنگ‌ها هستند که در این مستند به آنها پرداخته شده است. این خرچنگ‌ها دو گونه‌اند؛ خشک‌زی و آبزی. از زمانی که جزر و مد آب آغاز می‌شود، یعنی از بالاترین مد تا پایین‌ترین جزر، به مرور زمان خرچنگ‌های مختلف از آب بیرون می‌آیند و در مستند «خرچنگ‌های مانگرو» همین تنوع جانوری را به تصویر کشیده شده است. در این مستند از خرچنگ‌های ارواح که در کنار ساحل خانه‌سازی می‌کنند تا خرچنگ‌های آبی که شناگر هستند را به تصویر کشیده شده.

در این مستند سعی شده  خرچنگ‌های شاخص جنگل‌های حرا را معرفی شود. روایت فیلم از یک مد کامل تا یک جزر کامل است.این مستند تلویزیونی در قالب یک قسمت 45 دقیقه ای در صداوسیمای مرکز خلیج فارس تهیه و تولید شده است.

دیگر عوامل مستند عبارتند از:

تصویر بردار: سعید ماندگاری

صدابردار: حامد دهقانی 

تدوینگر: محسن مراد بوی 

گفتار متن: داوود نماینده

 

امتیاز شما