امروز چهارشنبه  ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳

نگاهی به برنامه‌های کودک در قاب سیما

مشاهده ۲۱۹
۱۴۰۲/۰۷/۲۴- ۱۰:۴۰

پخش برنامه‌های کودک در سیما باید متناسب با­ رده سنی کودکان باشد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی به نقل از خبرگزاری صداوسیما، کارشناس حوزه کودک و رسانه در گفتگوی اختصاصی با شبکه خبر در بخشی از سخنانش درباره ویژگی‌های برنامه‌های کودک گفت: پخش برنامه کودک به رده سنی، بستگی دارد؛ مثلا برنامه بچه‌های پنج تا هفت سال باید شادی بیشتری داشته باشد، موزیکال و تحرک داشته باشد، ولی هرچی که سن بالاتر می‌رود پیجیدگی‌های برنامه‌ها بیشتر می‌شود.

صدیقه سلطانی نژاد با بیان اینکه  برنامه‌های رده‌های سنی پنج تا هفت سال باید کوتاهتر باشد افزود: در کل در برنامه‌های کودک باید ارزش و ضد ارزش رعایت شود، اگر ارزش‌ها و ضدارزش‌ها باهم تداخل پیدا کنند باعث ایجاد تشویش در کودک می‌شود و این تشویش در مراحل بعدی هم به کودک آسیب می‌زند و از این رو در سنین پایین باید داستان‌ها خیلی خطی و ساده باشند.

کارشناس حوزه کودک و رسانه با تاکید بر ضرورت ارتباط برنامه‌های کودک به ویژه پویانمایی، با زندگی کودک برای ارتباط گیری کودکان درباره مرز خیال پردازی هم گفت: در سنین خیلی پایین بچه‌ها دوست دارند شخصیت‌ها بیشتر حیوانات باشند، و با آن‌ها ها حرف بزنند. منظور از خیال پردازی این است که با واقعیت قاطی شود و بچه‌ها در فضای واقع آن چیزی که در تخیل وجود دارد را باور کرده باشند.

وی افزود: در صورت رعایت نکردن این مهم ممکن است فضای وهم بوجود بیاد بنابراین بهتر است که به اندازه باشد. 

سلطانی نژاد، با بیان اینکه کودکان از سنین ده سال به بالا می توانند فضای تخلیل را از واقعیت جدا کنند  درباره قالب‌های مناسب سازی گفت: برای بچه‌های زیر هفت سال پویانمایی با شخصیت‌های حیوانات مهم است. بیشتر فضا باید موزیکال باشد، هرچی که سن بالاتر می‌رود فضا رئال‌تر می‌شود چون بچه‌ها تشخیص می‌دهند و وارد مضامین مختلف و تکنیک‌های جدیدتر می‌شوند.

وی درباره آثار خارجی هم گفت: آثار خارجی هم تاثیر مثبت هم تاثیر منفی می‌تواند داشته باشد. تاثیر مثبت به این جهت که فضا‌های فرهنگی و فضا‌های مختلف جا‌های دیگر دنیا را بچه‌ها می‌بینند با فرهنگ‌های مختلف آشنا می‌شوند و جذابیت‌های که وجود دارد و با تکنیک‌های که جدیدتر است آشنا می‌شوند. هر چی سن بالاتر می‌رود و تشخصیص بچه‌ها بیشتر می‌شود علاقه دارند از کار‌های به روزتر استفاده کنند. منتهی یک اثر خارجی با فرهنگ ما تناسب ندارد و مشکلاتی ممکن است داشته باشند و ازن رو این برنامه‌ها را باید تعدیل کرد.

            

امتیاز شما