امروز شنبه  ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳

هویت محوری جزو مهم‌ترین ارکان شبکه امید است

مشاهده ۱۱۹۲
۱۴۰۲/۰۸/۰۷- ۰۹:۵۹

محمدصادق باطنی، مدیر شبکه امید در آستانه ایام ملی نوجوان و روز دانش آموز در یادداشتی ضمن تبریک این روز به نوجوانان کشور ابراز امیدواری کرد در رسانه ملی به اهداف تربیتی و ساختن نسل انقلابی در شبکه امید به بهترین شکل عمل شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، متن یادادشت محمدصادق باطنی، مدیر شبکه امید به این شرح است:

«نوجوانی سن پیدا کردن اولین پاسخ‌ها به پرسش کلیدی«من کیستم؟» است؛ مجموعه پاسخ‌هایی که هویت یک فرد را قرار است شکل دهد. نوجوان سال‌ها قبل اگر احیاناً سخت یا دیر به پاسخ سؤالات هویتی خود می‌رسید بی‌هویت باقی می‌ماند و پاسخی برای آن سؤالات پیدا نمی‌کرد، اما امروز به محض اینکه از طرف جامعه، خانواده‌ و فضای هویتی پیرامونش احساس خلا کند در پاسخ سؤال‌های هویتی‌اش بلافاصله از طریق موسیقی، سریال‌ها، بازی‌های رایانه‌ای و محتواهای متنوع در فضای مجازی خیلی سریع به پاسخ‌هایی هویتی از ینگه دنیا از شرق و غرب راه پیدا می‌کند.

نوجوان امروز می‌تواند به کمک ابزارهایی که در شبکه‌های اجتماعی به دست آورده، هم پاسخ‌های هویتی پیدا ‌کند و هم حتی اگر کاملاً از هویت حقیقی خود ناراضی باشد یک هویت مجازی جدیدی در بستر شبکه اجتماعی و فضای مجازی ایجاد کند.

ما برای اینکه بتوانیم در تعامل با نوجوانمان آینده را متصور باشیم باید پیش از هر کاری در یافتن پاسخ‌های هویتی نوجوان بتوانیم به او کمک کنیم و فرهنگ خودمان، ایران و اسلاممان را با تمام وجود به نوجوان امروز منتقل کنیم تا بتوانیم در آینده نوجوان را در صحنه حل مسائل کشور خودش فعال ببینیم و او را یک فرد اعتلا و رشد یافته در ساحت‌های وجودی فردی بیابیم.  شبکه امید از ابتدای دوره جدید که اساساً هویت‌محوری جزو مهم‌ترین ارکان آن است تمام طراحی‌های خود را بر مبنای پاسخ به نیازهای هویتی نوجوان طراحی کرده و برنامه‌های متنوع شبکه، هر کدام یک نیاز هویتی را پاسخ می‌دهند.

برای نمونه اگر یک نوجوان نیاز مهمی در چیدمان هویتی خودش دارد آن‌هم بحث ساختن هویت تخصصی‌اش برنامه‌ای به نام«برو پی کارت» در شبکه امید طراحی شده که بتواند به این سؤال مهم و کلیدی نوجوان پاسخ بدهد که او چه‌طور می‌تواند از همین رده سنی، آجر به آجر ارکان هویتی، تخصصی و کاری را که می‌خواهد به آن دست یابد پیش ببرد.

برنامه‌هایی مانند«سینما هویت» و«بازی ویزیون» برای این طراحی شده‌اند که برای یافتن مصرف فرهنگی، به نوجوان ما کمک کنند که نیاز فرهنگی خودش را بسازد. در حوزه سینما و بازی‌های رایانه‌ای، مسابقه «کهکشان» نوجوان را در حوزه هویت ملی‌اش تقویت می‌کند و با یک رویکرد جدی نسبت به گذشته افتخارآمیز و به آینده امیدوارکننده، او را در سپهر فرهنگی و هنری ایران در فضای یک مسابقه تلویزیونی قرار می‌دهد.

تلاش ما این بوده تا بتوانیم پاسخ دقیقی به نوجوان بدهیم، در حالی‌که فاصله زیادی داریم تا مطلوبمان و در ادامه مسیر، شبکه امید به اشکال مختلف در حال طراحی برنامه‌هایی است که هر کدام از برنامه‌ها برشی از مسائل هویتی یک نوجوان را پاسخ خواهدداد. امیدواریم بتوانیم به بهترین شکل ممکن در طراحی و برنامه‌سازی شبکه امید از پس نیازهای فراوانی که یک نوجوان دارد و تاکنون نتوانسته پاسخ دقیقی به آن نیازها پیدا کند، بربیاید و نکته بعدی در شبکه امید و در طراحی جدید، نگاه زیست بومی‌به این حوزه است. ما به این نتیجه رسیدیم که نوجوان برای اینکه بتواند با برودکستر و آنتن یک طرفه رسانه ملی ارتباط برقرار کند نیاز به تعامل دارد. در تمام برنامه‌های شبکه، درونش بعد تعاملی دیده شده‌است و همه برنامه‌ها محکم و جدی یک سویه تعاملی دارند و نوجوان می‌تواند با آن برنامه‌ها از مسابقه تا عضویت در کانال‌ها تا حتی مشارکت در تولید برنامه، در ابعاد مختلف آنتن برنامه  مشارکت کند.

این بعد تعامل هم از هویت جدید نوجوان عاریه گرفته شده و فکر می‌کنیم آنتن شبکه امید یکی از تعاملی‌ترین آنتن‌های رسانه ملی است که به مرور هم این بعد تعاملی آنتن بیش‌تر و بیش‌تر تقویت خواهد شد.

امیدواریم در رسانه ملی به اهداف تربیتی و ساختن نسل انقلابی در شبکه امید به بهترین شکل عمل کنیم. از طرف خودم روز نوجوان و فرا رسیدن ایام ملی نوجوان و روز دانش آموز را به تمام نوجوان‌های عزیز کشورمان تبریک می‌گویم.»

 محمدصادق باطنی، مدیر شبکه امید

امتیاز شما