امروز دوشنبه  ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

رادیو صبا به خان هفتم رسید

مشاهده ۲۶۶
۱۴۰۲/۰۸/۲۰- ۱۰:۱۶

رادیو صبا در برنامه ادبی «چنین گفت» داستان «هفت خان» رستم را برای مخاطبان روایت می کند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، یکی از گنجینه‌های ارزشمند ادبیات فارسی شاهنامه فردوسی است که در آن توسط حکیم ابوالقاسم فردوسی در شصت هزار بیت سروده است. اشعار این کتاب روایت‌گر زندگی پهلوانان و قهرمانان و شکوه و عظمت تاریخ ایران باستان است.

رادیو صبا در برنامه «چنین گفت» هر روز داستانی از این کتاب را تقدیم شنوندگان می‌کند.

یکی از معروف ترین داستان‌های این کتاب «هفت خان رستم» است. هفت‌خان رستم یا هفت‌خوان رستم نام نبردهایی هفت‌گانه در شاهنامهٔ فردوسی هستند که رستم پسر زال آن‌ها را به انجام رساند. هفت‌خان رستم شامل نبردهایی می‌شود که رستم برای نجات کیکاووس، شاه ایران، که اسیر دیو سپید بود، انجام داد. در آغاز حکومت کیکاووس، دیوها به فرماندهی دیو سپید در سرزمین مازندران مقیم بودند. کیکاووس با سپاهی به آنجا حمله‌ور شده امّا شکست می‌خورد.

«چنین گفت» روز یکشنبه ۲۱ آبان به خان هفتم این داستان می رسد و در این قسمت خان‌های پنجم، ششم و هفتم را برای شنوندگان روایت می‌کند.

خان پنجم: جنگ با اولاد مرزبان

چو در سبزه دید اسب را دشت‌بان گشاده زبان شد، دمان، آن زمان
سوی رخش و رستم بنهاده روی یکی چوب زد گرم بر پای اوی

خان ششم: جنگ با ارژنگ دیو؛ نگاره ارژنگ در شاهنامه تهماسبی

چو رستم بدیدش برانگیخت اسب بیامد بر وی چو آذرگشسب
سر و گوش بگرفت و یالش دلیر سر از تن بکندش به کردار شیر
پر از خون سر دیو کنده ز تن بینداخت زان سو که بود انجمن

خان هفتم: جنگ با دیو سپید؛ نبرد رستم و دیو سپید

در خان آخر، رستم و اولاد به هفت کوه که غار محل زندگی دیو سپید در آن قرار داشت، رسیدند. شب را در حوالی آنجا سپری کردند. صبح روز بعد رستم پس از بستن دست و پای اولاد، به نگهبانان غار حمله‌ور شد و آنان را از بین برد. وی سپس وارد غار تاریک بی‌بن شد. در غار با دیو سپید مواجه شد که همانند کوهی به خواب رفته بود.

به رنگ شبه روی و چون شیر موی جهان پر ز پهنای و بالای اوی
به غار اندرون دید رفته به خواب به کشتن نکرد هیچ رستم شتاب

«چنین گفت» از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۳:۳۰ به تهیه کنندگی انسیه شمس اللهی و با اجرای بهنود بهلولی تقدیم مخاطبان می‌شود. بازپخش این برنامه ساعت ۲۲:۴۵ از رادیو صبا پخش می‌شود.

امتیاز شما