امروز يك شنبه  ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

معرفی بزرگترین شاعر پارسی‌گوی هندوستان در «پارسی گویان»

مشاهده ۳۱۳
۱۴۰۲/۰۸/۲۴- ۱۱:۳۴

برنامه «پارسی‌گویان» پنج شنبه‌ها ساعت15:30 از رادیو ایران پخش می‌شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، سیده زهرا صالحی تهیه کننده برنامه «پارسی گویان» بیان کرد: در برنامه پنج شنبه 25 آبان، با حضور دکتر محمد جعفر محمدزاده استاد دانشگاه و پژوهشگر زبان فارسی به مرور آثار «امیر خسرو دهلوی» بزرگترین شاعر پارسی‌گوی هندوستان خواهیم پرداخت.

وی ادامه داد: «امیر خسرو» از پدری ترک تبار و مادری هندی زاده شده و به زبان‌های دیگری چون سنسکریت و هندو و عربی تسلط داشته است، اما شعر فارسی است که به او رفعت مقام و اندیشه بخشیده است.

 وی را با القابی چون «طوطی هند و سعدی هندوستان» یاد کرده‌اند.

محمدزاده کارشناس برنامه «پارسی گویان» معتقد است: تاثیر شعر «امیر خسرو» بر شاعران پارسی‌گو به ویژه حافظ و جامی دیده می‌شود و در سبک و زبان به سعدی و نظامی و سنایی نظر داشته است. شعر «امیر خسرو» حاکی از آن است که او نه تنها به زبان فارسی بلکه به فرهنگ ایرانی تمایل و حتی تسلط دارد. صالحی در خصوص دیگر بخش های برنامه به گزارش تینا میرکریمی‌ با پرفسور آذرمیدخت صفوی و گفت و گو با دکتر زهرا ابوالحسنی استاد دانشگاه اشاره کرد.

 گفتنی است «پارسی‌گویان» به تهیه کنندگی سیده زهرا صالحی و با حضور دکتر محمدجعفر محمدزاده استاد دانشگاه و پژوهشگر زبان فارسی و اجرای حسن همایی پنجشنبه‌ها ساعت 15:30 از رادیو ایران پخش می‌شود.

امتیاز شما