امروز سه شنبه  ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

مستند «یک قبضه آر پی جی» رونمایی شد

مشاهده ۲۸۳
۱۴۰۲/۱۰/۱۳- ۰۸:۴۰

آیین اکران و رونمایی مستند «یک قبضه آر پی جی» امروز ۱۲ دی ۱۴۰۲ با حضور جمعی از همرزمان شهید سید حسین علم الهدی در شبکه افق سیما برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، آیین اکران و رونمایی مستند «یک قبضه آر پی جی» امروز صبح (سه‌شنبه) ۱۲ دی ۱۴۰۲ با حضور جمعی از همرزمان شهید سید حسین علم الهدی در شبکه افق سیما برگزار شد.

در این مراسم که با حضور صادق یزدانی (مدیر شبکه افق)، اباذر صالحیان (مدیر گروه مستند شبکه افق)، محمدرضا عبدالحمیدی (تهیه‌کننده مستند)، سردار محمد علی آسودی (مسئول تبلیغات جبهه و جنگ قرارگاه کربلا و فرمانده دوران دفاع مقدس) و جمعی از همرزمان و خانواده شهید سید حسین علم الهدی این مجموعه مستند برگزار شده بود، نکات مهمی حول اهمیت ساخت اینگونه تولیدات تلویزیونی و همچنین لزوم پرداخت به بخش‌های کمتر مورد توجه قرار گرفته از دفاع مقدس توسط مدعوین مطرح شد.

«یک قبضه آر پی جی» روایتی از عملیات نصر، اولین عملیات کلاسیک ایران علیه نیروهای بعث عراق است. این مستند به تهیه کنندگی و کارگردانی محمدرضا عبدالحمیدی، در گروه مستند شبکه افق سیما تولید شده است.

شهید علم الهدی در عملیات نصر که در اربعین حسینی سال ۱۳۵۹ آغاز شد، در منطقه هویزه به همراه ۶۰ پاسدار دیگر، بعنوان گروه پیشتاز و پیاده به جنگ با دشمن می‌پردازند که در محاصره ۴۰ تانک دشمن قرار می‌گیرند.

آن‌ها پس از ساعاتی مبارزه، بر اثر اتمام مهمات و تشنگی و گرسنگی یکی یکی به شهادت می رسند که آخرین این رزمندگان شهید حسین علم الهدی بود؛ او با آر.پی.جی خود ۳ تانک را منهدم کرده و سپس با فریاد «الله اکبر» در حالی که قرآن در دست داشت، در سن 22 سالگی به فیض شهادت نایل آمد.

شهید علم الهدی 16 ماه بعد و طی عملیات بیت‌المقدس، با تلاش گروه‌های تفحص، پیکرهای مطهر شهدا شناسایی شد؛ این شهید را از قرآنی که در کنارش بود شناختند؛ قرآنی که به وسیله امام خمینی(ره) و آیت الله خامنه ای امضا شده بود. پیکرهای این شهدا در هویزه به خاک سپرده شدند.

 هویزه، جرقه‌ای برای حرکت جوانان به سوی جبهه‌ها

صادق یزدانی مدیر شبکه افق سیما در بخش دیگری از این جلسه گفت: شاید اولین تصویر و روایتگری از ایام دفاع مقدس برای امثال من از سوی پدرانمان، همین وقایعی بود که امروز در این مستند شاهدش بودیم. تصویری که همیشه  در ذهن پدر من باقی مانده و همچنان از آن روایتی تعریف می‌کند، در حقیقت باقی مانده اتفاقاتی است که بعد از روز 16 دی ماه در دشت هویزه به تماشا نشستند. خاطراتی که از آن روزها برای ما روایت می‌کنند، همین باقی مانده شنی‌های تانک، پوتین‌ها، کلاه آهنی‌ها و لباس‌هایی که از این دلاور مردانی که برای حفظ  آب و خاک  استقامت کردند، باقی مانده بود.

وی ادامه داد: این خاطراتی که برای من باقی مانده زمانی که وارد دشت هویزه می‌شوم، اتفاقاتی را که شنیده‌ام، مرور می‌کنم که چگونه شنی‌های تانک همانند نعل اسب‌های یزدیان که بر پیکر پاک اباعبدالله الحسین (ع) و یاران ایشان تافتند، بر پیکر پاک شهدای ما حرکت کردند.

مدیر شبکه افق سیما خاطرنشان کرد: زمانی که وارد دشت هویزه می‌شویم تک تک این پلان‌ها برای ما تداعی می‌شود. خدا را شاکریم، اگر چه در حوزه دفاع و دفاع مقدس بسیار کم کار شده است، اما این قبیل کارها روایت تازه از اتفاقات آن روزها است. برخی شاید فکر می‌کنند سوژه‌های جنگ به پایان رسیده است یا سوال می‌‌شود که چرا باید به اتفاقات دوران دفاع مقدس بپردازیم.

وی افزود:  چیزی که آن روزها اتفاق افتاد، باید امروزه برای دانشجویان و نسل جوان که دفاع مقدس را درک نکرده‌اند، راه تربیت کننده یک نسل باشد. نسلی که امروز در فتنه‌های ۸۸، ۹۸ و ۱۴۰۰ و لعد در قصه دفاع از حرم وارد می‌شوند، کسانی هستند که جنگ، انقلاب و روح امام راحل را درک نکرده بودند.

یزدانی گفت: همین روایت‌ها، مستندها و شیوه‌های مختلف روایات باعث شده تا یک پیوند نسلی بین شهید سید حسین علم الهدی که در سال ‍۱۳۵۹ بعد از گذشت سه الی چهار ماه پس از شروع جنگ با رشادت در میدان نبرد با تانک‌ها مقابله کرد، با نسل جدید ایجاد شود.

وی در ادامه ضمن توضیح درباره سوژه این مجموعه مستند، افزود: نسل جدید این روایات را شنیده و امروز به سلحشورانی همچون محسن حججی‌ها، مصطفی صدرزاده‌ها و سایر دلاور مردانی تبدیل شده‌اند که امروزه در برابر دشمنان این مرز و بوم ایستادگی می‌کنند.

یزدانی اذعان داشت: ماجرای هویزه در سه ماه ابتدای جنگ دو نکته را در بر دارد. در ابتدا روایت دقیقی از فتنه‌های بنی صدر و همپیمانانش که در دست طراحی داشتند، روشن شد و نکته دیگر، ددمنشی رژیم بعثی عراق در روز ۱۶ دی ماه بر همگان نمایان شد.

وی ادامه داد: امروزه در عملیات طوفان الاقصی شاهد اتفاقاتی در غزه هستیم که نیازی نیست ددمنشی رژیم صهیونیسستی رااثبات کنیم زیرا تمام دنیا این قصه‌ها را درک کرده‌اند. رشادت بزرگمردانی همچون سید حسین علم الهدی و همرزمانش در روزهای ابتدایی جنگ علاوه بر نمایان کردن ددمنشی رژیم بعث، جرقه‌ای شد تا موجی از جوانان به سمت جبهه‌های حق علیه باطل حرکت کنند و در این مبارزه به طور جد وارد شوند.

گفتنی است در ادامه برنامه از پوستر مجموعه مستند رونمایی شد و پس از اکران مستند برخی از همرزمان و فرماندهان دفاع مقدس همچون سردار محسن نوذریان و سردار محمد علی آسودی به بیان خاطراتی از دوران اسارت خود پرداختند.

تصاویر

امتیاز شما