امروز سه شنبه  ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳

حمایت دولتی از تئاتر؛ یک «باید» است

مشاهده ۷۷
۱۴۰۲/۱۰/۲۵- ۱۱:۴۴

برنامه «باغ هنر» با قطب‌الدین صادقی (استاد دانشگاه، نمایشنامه‌نویس، مترجم، و کارگردان تئاتر) در مورد وضعیت حال تئاتر در ایران گفت و گو کرد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، صادقی در ابتدا از ساخت  نمایش «عروسی خون» اثر لورکا که توسط دانشجویان به روی صحنه برده، خبر داد.

وی تاکید کرد: مدت هاست آثار درخشان و قابل توجه در تئاتر نداریم و آنچه باعث تاسف و حیرت  است نبود مدیریت درست تئاتر در ایران است.

 وی گفت: انتظار می‌رفت یک یا دو تماشاخانه را به تئاتر ملی اختصاص دهند، در حالی که همه چیز به بخش خصوصی واگذار شده و به بخش خصوصی دلخوش کرده‌اند. این بخش هم به دنبال سودجویی‌ست نه زیباشناسی و خلاقیت های ایرانی.

 این نمایشنامه‌نویس بیان کرد: دولت دیگر حاضر نیست تولید  تئاتر را عهده دار شود و برای ساخت آن هزینه کند تا از ارزش های ملی تئاتر دفاع کند از این رو همه چیز را به بخش خصوصی واگذار کرده است.

 وی صراحتا اعلام کرد: بزرگ‌ترین وظیفه دولت ها حمایت از تئاتر  است. این وظیفه دولت هاست که ذوق و اندیشه و زیباشناسی ملی را حفظ کنند. صرف نظر از استقبال و عدم استقبال از تئاتر دولت ها موظف به حمایت از تئاتر هستند.

 قطبی معتقد است: وقتی کارگردان حمایت شود و بودجه مشخصی داشته باشد به جای دو هفته تمرین زمان بیشتری را به تمرین اختصاص می دهد و می تواند یک شاهکار را  به روی صحنه ببرد نه آن چیزهایی که ما در حال حاضر شاهد هستیم.

 این استاد دانشگاه با ابراز تاسف می‌گوید: معیار کیفیت در تئاتر دیده نمی‌شود حتی تئاترهای دولتی هم فقط به فروش بیشتر فکر می‌کنند.

 دکتر صادقی به بیست درصدی که تئاتر شهر یا ایرانشهر و یا خیلی از جاهای دیگر  از فروش بلیت گروه تئاتر را به اسم  انجمن نمایش می‌گیرند اشاره کرد و گفت: از تئاتر هیچ حمایتی نمی‌شود.

  این نمایشنامه‌نویس مطرح کشورمان در پایان  به ضرورت یک  سیاست مدون از گروه‌های تئاتر بزرگ و کارگردان‌های بنام و هنرمندان شاخص که به تئاتر هویت بببخشد تاکید کرد.

 گفتنی است «باغ هنر»، یک مجله زنده و شنیداری‌ست که هر روز از شنبه تا چهارشنبه به طرح مسائل مهم و چالشی روز در حیطه‌ی فرهنگ و هنر و ادب می‌پردازد. اجرای این برنامه را شهاب شهرزاد بر عهده دارد و تهیه‌کننده‌گی، وحید بیات و عبدالله ساعت 16:00 از رادیو ایران پخش می‌شود.

 

امتیاز شما