امروز شنبه  ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
درباره برنامه ویژه این شب‌های شبکه دو سیما
درباره برنامه ویژه این شب‌های شبکه دو سیما

بازتاب بین‌المللی احوالات غزه در «نوسان»

مشاهده ۲۳۸
۱۴۰۲/۱۱/۱۵- ۱۰:۲۳
تعداد بازدید:238

برنامه «نوسان» کاری از گروه اجتماعی، اقتصادی شبکه دو سیما به تهیه‌کنندگی و کارگردانی قاسم عوض‌بیگی است که اجرای آن را محمد طادی بر عهده دارد. این برنامه از شنبه ۲۰ آبان بعد از بخش خبری 20:30 به مدت ۲۰ دقیقه به‌صورت زنده روی آنتن می‌رود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، نوسان» با محوریت پخش مستند‌های کوتاه و بلند به موضوعات و حواشی این روز‌های فلسطین در قالب پخش تصاویر و ویدئو‌هایی در چند بخش می‌پردازد. پخش ویدئو، مرور شبکه‌های پیام‌رسان بین‌المللی، نشریات و اخبار جهانی، اقدامات و نظرات چهره‌های بین‌المللی و مردم دنیا درخصوص حمایت از مردم غزه و ... ازجمله بخش‌های این برنامه است.

«نوسان» را می‌توان به‌عنوان یک مجموعه تصویری و خبری قلمداد کرد که اخبار مهم و غیرتکراری محور مقاومت و جنایات رژیم‌صهیونیستی را در یک بسته‌ خبری تصویری و شبانه ارائه می‌کند. نوسان پس از گذشت بیش از دو ماه از زمان پخش این برنامه چندی پیش فانوس بخش برنامه تلویزیونی ترکیبی جشنواره مردمی عمار را از آنِ خود کرد و در اوایل روزهای پخش هم توانست جزو برنامه‌های پربیننده شبکه دو سیما باشد و در پیام‌های مردمی 162 با آمار 25 درصدی، بیش‌ترین میزان پیام‌های مردمی را به خود اختصاص دهد. با قاسم عوض‌بیگی و محمد طادی در خصوص ویژگی‌های «نوسان» و اجرای آن به گفت‌وگو نشسته‌ایم که متن کامل آن پیش‌روی شماست.

 زیر ذره‌بین مخاطب قرار داریم

 قاسم عوض‌بیگی، تهیه‌کننده و کارگردان «نوسان»  در ابتدا راجع به اینکه چه عواملی در انتخاب اخبار و ویدئوها برای برنامه دخیل‌اند، توضیح داد: با توجه به حضور و فعالیت هیئت تحریریه برنامه و بنا بر اتفاقات مهم مختص به هرروز، تلاش می‌شود با توجه به نظر سردبیر برنامه، ویدئوهای متنوعی از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، یوتیوب، تیک‌تاک و حتی شبکه‌های اجتماعی ایرانی انتخاب شوند؛ سعی می‌کنیم در ویدئوهای انتخاب شده تنوع در بسیاری از موارد همچون موسیقی، تصویر، محتوا و... رعایت شود. یعنی هر یک از ویدئوها براساس حفظ موضوع، عنوان روز و تنوع جدول‌پخش برای هر قسمت انتخاب می‌شوند.

وی افزود: نگاه بین‌المللی به اتفاقات مرتبط با غزه یکی از بارزه‌های اصلی «نوسان» است. همان زمانی که تصمیم گرفتیم برنامه را به‌صورت زنده روی آنتن ببریم نگاهمان، نگاه صرف سیاسی نبود بلکه به‌گونه‌ای هنری، اجتماعی و سبک زندگی به موضوع ورود کردیم و تلاش می‌کنیم این رویکرد را هم حفظ کنیم. نظرات و واکنش‌های افراد از کشورهای مختلف با عقاید و سلایق متفاوت و واکنش‌های متنوع نسبت به موضوع غزه حتماً می‌تواند نقطه عطفی باشد برای رسانه. تمام تلاش ما هم این بوده است تا در هر برنامه به این هدف نائل شویم. یکی از ویژگی‌های «نوسان» ریتم تند آن است. بنابراین سعی می‌کنیم بیننده را با دیدن یک برنامه با موضوع سیاسی یا بین‌المللی خسته و کسل نکنیم تا با آن همراه باشد.

تهیه‌کننده و کارگردان «نوسان» در مورد انتخاب مجری و اینکه آیا اولین گزینه طادی بوده است یا نه، گفت: برنامه «نوسان» یک برنامه متنوع است. برنامه‌ای که به رصد شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی اختصاص دارد؛ با این تفاسیر و با توجه به شناخت از  محمد طادی و همکاری که در برنامه‌های قبلی با او داشتیم، می‌دانستیم که به‌صورت تخصصی در حوزه فضای مجازی کار کرده است و تجربه اجرا در برنامه‌های دیگر تلویزیون را هم دارد بنابراین به انتخاب او رسیدیم. با توجه به فضا و ریتم تند برنامه نیاز به مجری داشتیم که کمی از سبک متداول در تلویزیون جدا باشد، بتواند برنامه را مال خود کند و ارتباط خوبی با مردم بگیرد. مخاطب اصلی برنامه ما عموم جامعه هستند و مجری که بتواند با آن‌ها ارتباط خوبی بگیرد و مردم را با برنامه همراه کند گزینه اصلی ما بود. البته با توجه به فشردگی و به‌روز بودن برنامه، خیلی خوب همراه کار بوده است و روزبه‌روز هم در اجرای «نوسان» و رساندن ما به اهداف کار کمک‌حالمان است. باتوجه به بازخوردها و پیامک‌های برنامه هم متوجه شده‌ایم که مردم او را می‌شناسند و با سبک اجرای گرمش ارتباط برقرار کرده‌اند.

وی اضافه کرد: ریتم تند و بخش‌های متنوع برنامه باعث شده تا آیتم‌های مختلفی را در آن بگنجانیم و در ادامه بخش‌هایی هم به آن اضافه شده است. بنابراین تمام سعی‌مان بر آن بوده تا این ۲۰ دقیقه پرمحتوا و ازنظر فرم جذاب باشد. اینکه ۲۰ دقیقه زمان کوتاهی برای این برنامه است را در بازخوردهای مردمی هم مشاهده می‌کنیم. البته با افزایش زمان برنامه تعداد آیتم‌ها هم افزایش پیدا می‌کنند اما همچنان ریتم آن را حفظ خواهیم کرد و امکان اینکه وقت بیش‌تری به بخش‌های مختلف برنامه مانند ارتباط تلفنی با هم‌وطنان مقیم خارج از کشور اختصاص دهیم وجود دارد.

عوض‌بیگی ادامه داد: به گفته مخاطبان و کسانی که با برنامه ارتباط گرفته‌اند، این روند جذابیت‌هایی دارد که مخاطب را خسته نمی‌کند و آن‌ها دنبال‌کننده برنامه باقی می‌مانند؛ اما اینکه چقدر توانسته‌ایم همگام با سایر برنامه‌های سیما پیش برویم را نمی‌دانم ولی با توجه به بازخوردها و آماری که سازمان داده است، به نظر می‌رسد «نوسان» با اقبال مردمی مواجه شده است و مخاطبان خود را دارد. حتی به‌واسطه پیام‌های مردمی متوجه هستیم زیر ذره‌بین مخاطب قرار داریم که با دقت و نکته‌سنجی برنامه را تماشا می‌کند.

کارگردان «نوسان» درخصوص پخش زنده برنامه عنوان کرد: لازمه برنامه‌ای که آیتم‌های آن همگی به‌روز هستند، پخش زنده است. به‌اصطلاح بیننده برنامه را سرپا و سرحال می‌بیند. اینکه برنامه به شکل تولیدی باشد و اتفاقی در آن روز رخ داده باشد که در برنامه ارائه نشود قطعاً از اعتبار برنامه می‌کاهد. به همین دلیل فکر می‌کنم لازمه این سبک برنامه با موضوع، مناسبت و بحران (غزه)، زنده بودن است.

وی افزود: برنامه «نوسان» زمان کوتاهی دارد، اما یک گروه چند نفره از تحریریه، تدوین، تولید، مترجم، نویسند، گرافیست و...  در حال تلاش‌اند تا این ۲۰ دقیقه باکیفیت، تنوع کافی و جذابیت بالا به مخاطب ارائه شود و تلاش دوستان و همکاران من در برنامه به‌صورت شبانه‌روزی است تا بتوانند به بهترین شکل ممکن آن را به آنتن برسانند. عوامل تولید شبکه دو و تیم تهیه نیز تلاش می‌کنند با همکاری یکدیگر برنامه‌ای روبه‌جلو را به پخش برسانند تا به سکون نرسند. امیدوارم این تلاش‌ها ثمربخش بوده و به نتیجه‌ای که در مدنظر است نائل شویم.

 نظرات مردم همیشه پیش‌برنده است

محمد طادی، مجری برنامه «نوسان» درخصوص سبک اجرا و تفاوت‌های اجرایش در این برنامه بیان کرد: قبل از شروع برنامه به‌سبب ماهیت و فرمی‌که در طرح داشتیم، باید به‌نوعی از اجرا می‌رسیدیم که تا حد زیادی با محتوای موجود در آن سنخیت داشته باشد؛ به همین دلیل به این نتیجه رسیدیم که باید اجرایی متفاوت ازآنچه تابه‌حال در برنامه‌های تلویزیونی دیده‌ایم را در برنامه ارائه کنیم.

وی اضافه کرد: زمان برنامه حداکثر شبی 20 دقیقه است و طبیعتاً اجرایی با ریتم تند را باید از مجری ببینیم. برای رسیدن به این فرم همکارانم قبل و حتی تا الآن که بیش از دوماه از آغاز برنامه می‌گذرد کمک‌ها و مشورت‌های زیادی را به من داده‌اند. حرکت‌های فراوان درصحنه، رفت‌وآمدهای تصویری، ادبیاتم حین اجرا، لباس پوشیدن، همه و همه در یک امتداد هستند و تلاش فراوانی برای آن‌ها دارم البته قطعاً کاستی‌هایی در آن وجود دارد که هم بینندگان و هم همکارانم با لطفشان آن‌ها را بر من می‌بخشند.

طادی در ادامه به دشواری‌های اجرا در «نوسان» اشاره کرد و گفت: هرچند که مدت برنامه کوتاه است، اما همین زمان کم، به سختی‌های اجرا ضریب می‌دهد. اینکه منِ مجری باید درباره تمام ویدئوها و موضوعاتی که برای هر برنامه تعیین‌شده توضیحاتی را ارائه و در لحظه راجع به آن‌ها صحبت کنم، تمرکز بالایی روی حرکاتم در استودیو داشته باشم و درنهایت سعی کنم اجرایی بدون اشتباه و قابل‌قبول را به مخاطب خود عرضه کنم، قطعاً کار ساده‌ای نیست به خصوص که تمام اجرای برنامه بداهه هست و من حفظ متن انجام نمی‌دهم.

مجری برنامه «نوسان» درباره ویژگی‌های زمان پخش برنامه گفت: یکی از ویژگی‌های مهم و قابل‌توجه در برنامه زمان پخش آن است. این ساعت طلایی که در اختیار برنامه قرارگرفته عامل بسیار تأثیرگذاری برای ما محسوب می‌شود. خبر 20:30 مخاطب فراوانی دارد و پخشِ بلافاصله‌ای برنامه پس‌ازاین بخش خبری مخاطبان بسیاری را برای ما به‌همراه خواهد داشت. از طرفی این امکان، وظیفه خطیری را بر عهده ما گذاشته است نخست اینکه باید استفاده درست و مناسبی از آن بکنیم و دوم، در ارائه محتوای درخور و برنامه‌ای شایسته مخاطب، تمام تلاش خود را به‌کارگیریم چراکه در معرض نگاه‌های ریزبینی هستیم که وقوع اشتباه هرچند کوچک هم خیلی بزرگ محسوب می‌شود؛ انصافاً تمام تیم «نوسان» در این مورد، غیرت بسیاری به خرج می‌دهند و ساعت‌ها برای کار وقت می‌گذارند تا خروجی، رضایت‌بخش باشد.

وی بازخوردها و توجه بینندگان را به برنامه و اجرا، مثبت تلقی کرد و ادامه داد: خوشبختانه مخاطبان «نوسان» توجه ویژه‌ای به ما دارند و  همراهی آن‌ها در شبکه‌ها و پیام‌رسان‌های مختص به برنامه، گواه این صحبت است؛ پیام‌های ارسالی و تماس‌هایی که از جانب بینندگان‌ «نوسان» داریم نشان می‌دهد که جزءبه‌جزء برنامه را با دقت می‌بینند و درباره آن‌ نظر می‌دهند. درخصوص اجرا که به من مربوط می‌شود هم روال به همین شکل است. من استفاده زیادی از این پیام‌ها می‌کنم. نظرات مردمی همیشه و در هر زمینه‌ای پیش‌برنده است علی‌الخصوص اجرا که ماهیت رودررویی و ارتباط مستقیم با بیننده را دارد. برای تعاریف و لطفی که مخاطبان به من دارند ممنون آن‌ها هستم و بابت انتقادها و مواردی که خیلی درست بیان می‌کنند بیش‌تر تشکر می‌کنم. همین نقدهای سازنده باعث بهتر شدن و حرکت روبه‌جلوی همه ماست.

محمد طادی در مورد وقایع اخیر غزه و پیگیری آن‌ها عنوان کرد: اساس شکل‌گیری برنامه «نوسان» پرداختن به وقایع غزه در سطح بین‌المللی است؛ اطلاع از اینکه مردم سراسر جهان نسبت به حملات رژیم صهیونیستی به غزه و عملیات «طوفان‌الاقصی» چه واکنش‌هایی دارند، جذابیت خاص خود را دارد. «نوسان» با نگاهی به اتفاقات روز دنیا در جوامع بین‌المللی و با محوریت پرداختن به اتفاقات غزه کار خود را آغاز کرده است. حمایت‌های جهانی از فلسطین و از جانب مردمی‌که دولت‌های آن‌ها همیشه در حمایت از رژیم غاصب صهیونیستی اقدام کرده‌اند، روی دیگری از قضیه را برای همه آشکار می‌کند که ما هم سعی می‌کنیم به تیترهای مهم هرروز در این زمینه بپردازیم.

وی افزود: این ویدئوها و محتواهای تصویری که ما در برنامه به آن‌ها می‌پردازیم، گزیده‌ای از اتفاقاتی است که هرروزه در جهان رخ می‌دهند اما ممکن است عده‌ای کمی از آن‌ها اطلاع پیدا کنند بنابراین حتی اگر درصد کمی از مردم در جریان آن‌ها قرار بگیرند ما تا اندازه زیادی به هدف خود رسیده‌ایم.

طادی، حساسیت‌های اجرا در این برنامه را بسیار بالا دانست و خاطرنشان کرد: اجرا در برنامه‌ای با موضوع فلسطین، غزه و رژیم صهیونیستی به‌خودی‌خود نیازمند اطلاعات و آگاهی بسیار است. من برای اجرای این برنامه مطالعات زیادی در حوزه بین‌الملل و موضوعات مرتبط با فلسطین داشته‌ام. «نوسان» ضرب‌آهنگ بالایی دارد بنابراین اطلاعاتی که در آن مطرح می‌شود هم باید به همان نسبت به‌روز و درست باشد. به همین علت همان‌طور که گفتم علاوه بر رصد همه‌جانبه فضای مجازی، پیگیری اخبار و ... زمانی را هم به مطالعه و تحقیق در رابطه با این موضوع اختصاص داده‌ام.

وی در پایان بیان کرد: تمام صحبت‌هایی که راجع به برنامه و حضورم در آن مطرح شد بدون  حمایت‌ها و همکاری مدیریت شبکه و تلاش شبانه‌روزی دوستان و همکارانم در تیم جوان «نوسان» امکان‌پذیر نیست.

 

 

امتیاز شما