امروز سه شنبه  ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
منتقد سینما، تئاتر و تلویزیون:
منتقد سینما، تئاتر و تلویزیون:

رسانه ملی در بهار طبیعت و قرآن نمره قبولی گرفت

مشاهده ۱۸۱
۱۴۰۳/۰۱/۱۵- ۱۱:۱۱
تعداد بازدید:181

یک منتقد سینما، تئاتر و تلویزیون گفت: صداوسیما در تولید و پخش برنامه‌های نوروزی ۱۴۰۳ و ایام ماه مبارک رمضان با درک و شناخت نظرها و خواسته‌های مردم نمره‌ قبولی دریافت کرد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، جبار آذین در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا به تقارن ماه مبارک رمضان با ایام نوروز سال ۱۴۰۳ اشاره کرد و اظهارداشت: رسانه ملی به‌ ویژه تلویزیون، با توجه به تقارن دو مناسبت مهم دینی، ملی و مردمی ماه مبارک رمضان و نوروز باستانی و نیز حفظ حریم آیین‌ها و سنت‌ها و اهداف ارتقای باورهای ملی و دینی جامعه، با تدارک ویژه برنامه‌ها، فیلم‌ها و سریال‌های مرتبط با این دو مناسبت به میان مردم و خانواده‌ها آمد.

وی با بیان اینکه صداوسیما کوشید با تولید و پخش و اجرای آثاری در خور و شایسته، مفید و هدفمند، پاسخگوی نیازها و انتظارهای میلیونی مخاطبان خود باشد، افزود: تماشا و تداوم پیگیری برنامه‌ها توسط قشرهای گوناگون مردم و اظهار رضایت عمومی و نظر مساعد گروه‌هایی از منتقدان و رسانه‌ها، بیانگر توفیق اجتماعی رسانه ملی در این راستاست.

این نویسنده و مدرس دانشگاه یادآور شد: تولید، تهیه و پخش برنامه‌های متنوع با مضامین رنگارنگ‌ و تلاش در جهت سرگرم سازی سلامت مخاطب، بهره‌مندی از عوامل، عناصر و هنرمندان کاربلد و ارائه آثار محتوا محور، نمره‌ای بالا در کارنامه فعالیت‌های نوروزی و رمضانی تلویزیون نشاند.

             

آذین با بیان اینکه شبکه‌های مختلف سیما و به‌ ویژه شبکه دو تلویزیون با ویژه برنامه‌های افطاری و سحری به ضیافت الهی و به سفره‌های معنوی بینندگان، طراوت و رنگ و بوی عاشقانه و عارفانه بخشیدند، اظهارداشت: در موفقیت این رویکرد، تعدد و تجربه بعضی از مجریان، جذابیت‌های دکور و آکسسوار و بهره‌گیری از نور و موسیقی و نیز دعوت از چهره‌های هنری، فرهنگی، مذهبی و ورزشی و پرهیز از تکرار و طرح مسائل و سوژه‌های کمتر عنوان شده بسیار نقش داشتند.

وی خاطرنشان کرد: در میان ویژه‌برنامه‌های افطاری و سحری سیما، برخی از شبکه‌های تلویزیونی رسانه ملی از جمله شبکه‌های یک، سه و قرآن مخاطبان بیشتری را با خود همراه کردند.

بازگشت برخی از چهره‌ها به تلویزیون

این منتقد سینما، تئاتر و تلویزیون درباره بازگشت برخی از چهره‌ها و سلبریتی‌ها به تلویزیون گفت: عده‌ای از چهره‌های مطرح سینما و تلویزیون و هنرمندانی که پیوسته در کنار مردم بوده و برای ارزش‌ها و آرمان‌های جامعه احترام قائل هستند و همچنان در میان مردم محبوبیت دارند در امتداد ایجاد تحولآفرینی محتوایی صداوسیما و توجه و احترام به نظرها و سلیقه‌های قشرهای مختلف، در برنامه‌های شبکه‌های تلویزیون حضور پیدا کردند و سیمایی فراگیر و ملی از این رسانه را در برابر نگاه ایرانیان و جهانیان به نمایش گذاشتند.

آذین ادامه داد: حضور هنرمندانی همچون مهران غفوریان، جواد رضویان و محمدرضا گلزار در برنامه‌های خاص صداوسیما، نمایشگر همت رسانه ملی در این راستاست با آنکه اغلب این هنرمندان در عرصه‌های اجرا، مجریانی حرفه‌ای نیستند اما استفاده از شیوه‌های هنرنمایی توسط آنها، حضور و فعالیت‌هایشان را تأثیرگذار و موردپسند مخاطب نشان می‌دهد. از همین رو بازگشت عده‌ای از آنها به سیما و حرکت رسانه ملی در این زمینه موفق ارزیابی می‌شود و درهای خدمت صداوسیما به روی تمامی هنرمندانی که فروتنانه قصد خدمت به جامعه را دارند باز می‌کند.

وی به نمایش سه سریال جدید در کنار پخش چندین سریال ماندگار ایرانی و فیلم‌ها و سریال‌های جهان در نوروز اشاره کرد و اظهارداشت: مخاطبان تلویزیون با تماشای سریال «هفت سراژدها»، شاهد تورق هنرمندانه و تصویری هفت پرونده فساد اقتصادی به روایت ابوالقاسم طالبی بودند و با فراز و فرود و تلخی‌های زندگی و سرنوشت حیف و میل کنندگان بیت المال و آسیب رساندن به اقتصاد و عمران کشور آشنا شدند.

             

این نویسنده و مدرس دانشگاه اظهار داشت: مسعود ده نمکی با سریال «رستگاری» و راه‌اندازی یک سفره معنوی و محتوایی، ایمانی، آگاهی بخشی و هشدارآمیز ماورایی، مخاطبان تلویزیون را با حال و احوال ضایع گران حق الناس و بیت المال در دنیای ماورا و عالم برزخ آشنا کرد. همچنین علاقه‌مندان سریال‌های کمدی به دعوت جلیل سامان در سریال «زیرخاکی» به دیدن ماجراهای زندگی فریبرز باغ میشه گنج یاب نشستند و ساعاتی را با خنده و حادثه و بازی‌های خوب پژمان جمشیدی و ژاله صامتی سپری کردند.

آذین همچینن درباره ویژه‌برنامه‌های «محفل» و «زندگی پس از زندگی» در ایام ماه مبارک رمضان سیما بیان کرد: این دو برنامه دینی، اعتقادی و معناگرا در بزرگراه توقیق ملی و مردمی و نیز ارتقای باورها و تعالی بخشی به زندگی مادی، معنوی و تحولات اعتقادی تماشاگران خود، در بین برنامه‌های ماه مبارک رمضان، نمره‌های قبولی کسب کردند.

وی به رویکرد قرآنی برنامه «محفل» اشاره کرد و افزود: این برنامه با اجرای خوب و حضور پویا، کاربلدانه و مسلط قاریان و حافظان قرآن و داوران، دریچه‌هایی تازه از نور و امید را به روی مردم گشود و در همراهی معنایی، روحانی و اعتقادی با سفره نشینان الهی ظاهر شد.

این مدرس دانشگاه گفت: عباس موزون تهیه‌کننده و کارشناس مجری برنامه «زندگی پس از زندگی» با دعوت از تجربه‌گرهای عوالم پس از زندگی مادی، بازهم موفق شد در تقویت و استحکام تفکرات، بینش‌ها و باورهای دینی بینندگان این برنامه، گام‌های بزرگتر و تأثیرگذارتری بردارد. همچنین برنامه‌های «محفل» و «زندگی پس از زندگی» در بین برنامه‌های معناگرا، ارزشی، دینی و قرآنی سیما از منظر رضایت ملی جلودار بودند.

آذین خاطرنشان کرد: رسانه ملی با درک و شناخت نظرها و خواسته‌های مخاطبان انبوه تلویزیون با تهیه، تولید و تدارک برنامه‌ها و نیز آثار مناسب، مقبول و جذاب رمضانی و نوروزی، با دریافت نمره‌ قبولی از مردم در پله‌ای رفیع از خدمات اجتماعی، فرهنگی و اعتقادی ایستاد.

امتیاز شما