امروز يك شنبه  ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
از شبکه استانی انکاس داده شد؛
از شبکه استانی انکاس داده شد؛

ابتکار پژوهشگران کرمانی در پیشگیری از سرمازدگی محصولات کشاورزی

مشاهده ۸۵
۱۴۰۳/۰۲/۰۹- ۱۰:۳۹

شبکه استانی کرمان ابتکار پژوهشگران کرمانی در پیشگیری از سرمازدگی محصولات کشاورزی را پوشش رسانه ای داد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، پژوهشگران کرمانی در سال جهش تولید با مشارکت مردم، دستگاهی اختراع کردند که از محصولات کشاورزی به ویژه محصولات باغی در برابر سرمازدگی محافظت می‌کند.

دکتر عباسلو عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحدکرمان به همراه دانشجویش دستگاهی اختراع کرده که محصولات کشاورزی به ویژه باغی را در برابر سرمازدگی‌ها محافظت‌ می‌کند. دکتر عباسلو با ایده پردازی و انجام پژوهش توانست دستگاهی را با هدف کمک به کشاورزان و کاهش میزان خسارات ناشی از سرما ابداع کند و در این مسیر امین نخعی دانشجوی دکتری مکانیک نیز در کنار استادش با طراحی و مدل سازی نرم افزار این طرح را در کارگاه کوچک خود بهینه سازی صنعتی کرده و آن را ساخته است.

این دستگاه در تفاوت با نمونه‌های خارجی آلودگی زیست محیطی ندارد و فقط با ایجاد رطوبت درختان را در برابر سرما زدگی محافظت می‌کند. کاهش هزینه‌های اقتصادی برای کشاورزان، سرعت دهی و کاهش زمان در اجرای طرح در نظام کشاورزی و باغها و سهل الوصول بودن حمل و نقل از مهمترین‌ مزایای این دستگاه است که در کرمان ساخته شده است. پیش از این، کشاورزان از روش‌های سنتی چون روشن کردن آتش و استفاده از مشعل های پارافینی با مصرف بالای سوخت برای کاهش خسارات در باغها استفاده می‌کردند که نه تنها اثربخشی چندانی نداشت بلکه آلودگی زیست محیطی و هزینه‌های زیادی برای کشاورزان داشته است.

امتیاز شما