امروز شنبه  ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳

انتشار مقاله کارشناس معاونت توسعه و فناوری رسانه در نشریه بین المللی ABU

مشاهده ۱۲۶
۱۴۰۳/۰۲/۱۷- ۰۸:۵۵

مقاله مهندس ماهرخ شجاعی از کارشناسان اداره کل تحقیقات و جهاد خودکفایی در معاونت توسعه و فناوری رسانه، در شماره 297 فصلنامه فنی و تخصصی ABU abu technical review) ) که نخستین شماره آن در سال جاری میلادی محسوب می‌شود، منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در این مقاله که با عنوان "بررسی فنی سکوهای پرنده متصل به شبکه و برخی موارد استفاده از آنها" تهیه شده، آمده است: امروزه ارتباطات هوایی در کنار ارتباطات زمینی و ماهواره‌ای برای پوشش برودکست و برودبند مورد توجه قرار گرفته است. این نوع از ارتباطات برخی از محدودیت‌های ارتباطات ماهواره‌ای و زمینی مانند هزینه بالا، تاخیر و سختیهای استقرار را برطرف می‌کنند. البته ارتباطات هوایی هم دارای محدودیت هایی در پایداری، استقامت و اتصال برگشتی هستند. برای مقابله با این محدودیت‌ها، در حال حاضر نوع دیگری از سکوهای پرواز توسط شرکت‌های دولتی، نظامی و مخابراتی استفاده می‌شود: سکوهای پرنده متصل به شبکه(Tethered Networked Flying Platforms, NTFPs)  همانطور که از نامشان پیداست، سکوهایی هستند که به یک واحد زمینی متصل شده اند. کابل متصلی به طور مداوم اطلاعات و توان را برای سکوهای پرنده تامین می‌کند. آنها در مقایسه با سکوهای پرواز آزاد مقرون به صرفه و ارزان هستند. یکی دیگر از جنبه‌هایی که NTFP ها را به یک راه حل جذاب در مقایسه با سکوهای پرواز آزاد تبدیل می‌کند، استقامت و پایداری آنها است که برای ماموریت های مخابراتی و نظارتی خصوصا در شرایط بحران و وضعیت ناپایدار بسیار مهم است. آنها همچنین قابلیت استقرار سریع و نسبتا آسان نسبت به سایر سکوها را دارند، که در زمان و هزینه لازم برای نصب صرفه جویی زیادی ایجاد می‌کند. اما مهم ترین ویژگی NTFP ها ظرفیت ارتباط دو طرفه و منبع تغذیه ثابت آنهاست. به همین دلایل در شرایط بحران بسیار کارآمد می‎‌باشند. NTFP کاربردهای دیگری همانند امداد رسانی در بلایا، تهیه اخبار، دفاع، تحقیق و نظارت خصوصا در مرزها نیز دارند.

در این مقاله به انواع سکوهای پرنده با ارتفاع‌های متفاوت اشاره شده است. انواع سکوهای مقید بررسی و مقایسه‌ای بین آنها از نظر ارتفاع و کاربرد و بار قابل حمل آنها انجام شده است. بالن‌های کشتی شکل که نوعی از سکوهای پرنده مقید به نام Blimps می‌باشند ، به صورت جزئی از نظر ساختار و تجهیزات لازم آن مورد بررسی قرار گرفته و بعضی شرکتهای سازنده آن در دنیا بیان شده است. همینطور به ساخت آن در ایران و موارد استفاده از آن در حوادث مختلف پیش آمده در ایران اشاره شده است.

گفتنی است، فصلنامه ABU Technical Review که به تازگی اولین شماره سال جاری را به چاپ رسانده، شامل مقالاتی در مورد فنآوری‌های جدید فشرده سازی تصاویر، مبحث DRM، نوآوری‌های اعضای اتحادیه ABU (اتحادیه برودکست آسیا و اقیانوسیه) و همچنین گزارش کاملی از اجلاس DBS2024 در بخشهای نشست ها و ارائه‌ها، نمایشگاه جنبی و کارگاه‌های آموزشی آن است.

علاقمندان می توانند برای مطالعه کامل این مقاله و دریافت نسخه این نشریه به آدرس اینترنتی این اتحادیه به نشانی https://www.abu.org.my/technical-review/ مراجعه کنند.

امتیاز شما