امروز جمعه  ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
اقدامی ارزشمند در آزمایشگاه رسانه‌های نوین برای رسیدن به دریافت استاندارد خدمات...
اقدامی ارزشمند در آزمایشگاه رسانه‌های نوین برای رسیدن به دریافت استاندارد خدمات...

دسترسی به سرویس های ارزش افزوده اینترنتی یکپارچه با سرویس های پخش همگانی

مشاهده ۲۰۹
۱۴۰۰/۰۶/۲۱- ۱۳:۰۳
تعداد بازدید:209

با تعامل مشترک و موفق معاونت توسعه و فناوری رسانه و گیرنده سازان تلویزیونی، اقدامات لازم برای رسیدن به دریافت استاندارد خدمات به سرانجام رسید.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، سرویس های تعاملی دکمه قرمز یا HbbTV در حال حاضر در سه شبکه IRANKALA HD و TAMASHA HD و IRIB UHD در حال ارائه هستند. استاندارد HbbTV این قابلیت را برای بینندگان فراهم کرده است تا به سرویس های ارزش افزوده اینترنتی به صورت یکپارچه با سرویس های پخش همگانی دسترسی داشته باشد.

با اتصال گیرنده تلویزیونی HbbTV به اینترنت و آنتن، در هر یک از شبکه‌های ذکر شده دکمه قرمز بر روی صفحه نمایش ظاهر می‌شود که با فشردن آن، دسترسی به مجموعه ای از برنامه‌های کاربردی امکان پذیر می‌شود.

برنامه‌های کاربردی HbbTV مبتنی بر Java و CSS و HTML هستند که هر یک از این زبان‌های برنامه نویسی طیف وسیعی از ویژگی‌ها و دستورات را شامل می‌شوند. برای اینکه برنامه کاربردی توسعه داده شده بر روی تلویزیون‌های HbbTV موجود در بازار دارای عملکرد صحیح باشد، این برنامه‌های کاربردی پس از توسعه، در آزمایشگاه رسانه‌های نوین معاونت توسعه و فناوری رسانه با استفاده از روال های استاندارد مورد تست قرار می‌گیرد. این آزمایشگاه با هدف تست برنامه‌های کاربردی HbbTV  توسعه داده شده بر روی تلویزیون‌های HbbTV و اطمینان از عملکرد صحیح آنها، پیش از اضافه شدن به سرویس های نهایی بر روی آنتن، راه اندازی شده است.

در واقع اطمینان از عملکرد صحیح گیرنده‌های تلویزیونی و اجرای صحیح برنامه‌های کاربردی HbbTV  بر روی تلویزیون دارای چند وجه است. یک وجه ناظر به پشتیبانی گیرنده از استاندارد HbbTV محسوب می‌شود که برای این منظور گیرنده‌های تلویزیونی مورد تست های مختلف قرار گرفته و گیرنده‌های تایید شده در لیستی با عنوان لیست سفید تایید شده قرار می‌گیرند.

وجه دیگر ناظر به اطمینان از اجرای صحیح برنامه کاربردی HbbTV بر روی گیرنده‌های تایید شده است. در واقع رسیدن به عملکرد صحیح HbbTV نیازمند مدیریت توامان این دو فرایند است که در حال حاضر این امر در آزمایشگاه رسانه‌های نوین در حال پیگیری و انجام است.

بدیهی است این مدیریت توامان بدون همکاری گیرنده سازان امکان پذیر نبود، به همین منظور آزمایشگاه رسانه‌های نوین در معاونت توسعه و فناوری رسانه با افزایش اطلاعات و دانش شرکت های گیرنده ساز در خصوص تست های مورد نیاز HbbTV و ضرورت انجام تست های مختلف برای اطمینان از عملکرد محصولاتشان، توانسته است تعامل بسیار خوبی را با شرکت های گیرنده ساز ایجاد کند.

در حال حاضر، چندین تلویزیون با برند های مختلف در اختیار این آزمایشگاه قرار گرفته اند. این تلویزیون‌ها تست های اولیه استاندارد HbbTV  را با کمک اداره کل رسانه‌های نوین پشت سر گذاشته اند و توانسته اند به نمونه‌های قابل قبولی دست پیدا کنند، البته لازم به ذکر است که این تلویزیون‌ها در حال حاضر در حال طی کردن فرایندهای دقیق و تست های رسمی HbbTV  برای گرفتن تاییدیه‌های بین المللی مربوطه هستند.

با وجود اینکه این تلویزیون‌ها به عنوان تلویزیون‌های مرجع، در توسعه‌های آتی برنامه‌های کاربردی HbbTV مورد استفاده قرار می‌گیرند، در حال حاضر شرکت های گیرنده ساز دیگر نیز در حال انجام تست های مربوط به HbbTV بر نمونه‌های اولیه شان هستند که امید می رود پس از رسیدن به تاییدیه‌های اولیه بتوانند در لیست تلویزیون‌های تاییدشده قرار گرفته و به عنوان نمونه‌های مرجع در آزمایشگاه رسانه‌های نوین مورد استفاده قرار بگیرند.

امتیاز شما