امروز جمعه  ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳

نگاهی به فرهنگ خراسان شمالی در پرس تی‌وی

مشاهده ۳۵۱
۱۴۰۲/۰۳/۱۳- ۱۴:۰۹

برنامه «ایران» شبکه پرس تی‌وی به فرهنگ در خراسان شمالی و هنر نقاشی پشت شیشه می‌پردازد.

 به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، موضوع برنامه این هفته «ایران» به بررسی فرهنگ در خراسان شمالی و هنر نقاشی پشت شیشه اختصاص دارد.

امیرمهدی کاظمی‌گزارشگر بخش اول برنامه به معرفی فرهنگ مردمان خراسان شمالی می‌پردازد و توضیح می‌دهد که مردم استان خراسان شمالی دارای نژاد آریایی بوده و اقوام مختلفی که در این استان زندگی می‌کنند که همگی ریشه آریایی داشته و نژاد واحدی دارند.

این برنامه همچنین تاکید می‌کند کردها، ترک‌ها، لرها، عرب‌ها و بلوچ‌ها هر یک در حفظ آداب و رسوم خود کوشا بوده و آداب و رسوم خاص خود را رعایت می‌کنند. در ایلات و طوایف استان خراسان شمالی زنان دارای نقش موثر و مفیدی هستند.

موضوع قسمت دوم برنامه «ایران» به گزارشگری گیسو میشا احمدی نیز به معرفی هنر نقاشی پشت شیشه که هنری است وارداتی و در دوره صفویه از اروپای شرقی و هند و چین وارد ایران شده است، اختصاص دارد.

گزارشگر برنامه نشان می‌دهد که این نوع نقاشی برخلاف دیگر هنرهای وارداتی، بلافاصله بعد از ورود به کشور رنگ و بویی بومی‌ به خود گرفته است و کمتر با نمونه‌های تقلیدی از کارهای مشابه غربی برخورد می‌کنیم.

برنامه «ایران» دوشنبه ساعت 17 به وقت تهران از شبکه پرس تی‌وی پخش می‌شود. تکرار این برنامه نیز سه شنبه ساعت 14:00، چهارشنبه ساعت 19:00، پنج شنبه ساعت 10:00 و جمعه ساعت 07:00 روی آنتن می‌رود.

علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به لینک https://www.presstv.ir/Section/15015 برنامه را در وب سایت شبکه پرس تی‌وی مشاهده کنند.

 

 

 

 

امتیاز شما