امروز شنبه  ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
کتاب گویای «چُغُک» رونمایی شد
کتاب گویای «چُغُک» رونمایی شد

روایتی از انقلاب برای نسل چهارم

مشاهده ۷۱۳
۱۳۹۹/۱۱/۲۱- ۰۹:۴۲
تعداد بازدید:713

همزمان با ایام دهه فجر، با حضور معاون صدا و هنرمندان رادیو نمایش، از کتاب گویای «چغک» روایتی از وقایع تاریخی انقلاب اسلامی در شهر مشهد رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، به همت ایران‌صدا کتاب «چغک» در قالب کتاب گویا در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت. علی بخشی‌زاده معاون صدا در این مراسم با اشاره به اهمیت روایت تاریخ انقلاب به نسل‌های سوم و چهارم گفت: انقلاب اسلامی نتیجه همبستگی و اتحاد همه مردم ایران در شهرهای مختلف بود و بیان این نکته در برنامه‌های رادیو می‌تواند دریچه تازه‌ای را پیش روی نسل امروز بگشاید.

وی با قدردانی از تولیدات شبکه ایرانصدا افزود: بیش از 55 اثر انقلابی از این شبکه منتشر شده است که حاکی از توجه رادیو به روشنگری و آگاهی بخشی درباره انقلاب به مخاطبان است.

معاون صدا تلاش کارگردان و نویسنده این اثر را ستود و گفت: مخاطب با شنیدن این کتاب می‌تواند به عمق عشق و علاقه عوامل این اثر برای شنیداری کردن روایتی از انقلاب اسلامی‌پی ببرد.

بخشی‌زاده با اشاره به شنیدن روایت جذاب این کتاب در رادیو گفت: «چُغُک» روایت ساده و جذابی از یکی از مهم‌ترین وقایع تاریخی انقلاب اسلامی در مشهد است و آنچه با صدای هنرمندان به این اثر ارزش بیشتری بخشیده، وفاداری اثر به زبان مردم کوچه و بازار است. این اثر زبان گویای کسانی است که انقلاب از میان آنها برخاست.

در ادامه مهدی شاملو مدیر اینصدا با اشاره به اهمیت معرفی انقلاب به نسل امروز گفت: کار رسانه رفع شبهات و روشنگری است. این کتاب که برای گروه سنی نوجوانان در نشر صهبا در سال 98 منتشر شده‌است، مرجع خوبی برای آگاهی بخشی نسل چهارم انقلاب است.

مدیر ایرانصدا افزود: این اثر داستان زندگی نوجوانی است که در مشهد همراه انقلابیون کارهای بزرگی انجام داد و از نزدیک همراه آیت الله خامنه‌ای رهبر انقلاب و شاهد مبارزه او و همرزمانش بود.

وی با اشاره به کتاب‌های انتشارات صهبا گفت: تمرکز صهبا بر انتشار آثاری است که بر اساس زندگی و رهنمودهای مقام معظم رهبری برای مخاطبان تدوین شده است و این نمایش‌نامه نیز حاصل تلاش علی اصغر عبادی در این انتشارات است که با همراهی هنرمندان رادیو امروز در اختیار شنوندگان قرار گرفته است.

به گفته شاملو «چُغُک» نیز به معنی گنجشک وباهوش و چالاک است که اشاره به لقبی است که انقلابیون به این نوجوان داده بودند.

علی اصغر عبادی نویسنده کتاب گویای «چغک» نیز در توضیح این کتاب گفت: این کتاب رمانی برای  رده سنی نوجوانان است. «چُغک» به زبان خراسانی یعنی گنجشک و این کتاب مبارزات مردم مشهد و انقلاب اسلامی و به صورت ویژه اتفاقاتی را که در روز‌های نهم و دهم دی ۵۷ در مشهد رخ داده است روایت می‌کند. عبادی با بیان اینکه این رمان، قصه یک نوجوان است که در بین بزرگان انقلابی مشهد قرار می‌گیرد و در آن جمع، چون جثه‌ای بسیار ریز و کوچکی داشته به «چغک» معروف شده است کفت: یکی از رهبران اصلی مبارزه در دوران قبل از انقلاب در مشهد، مقام معظم رهبری بودند که در این کتاب با بخشی از زندگی و مبارزات ایشان آشنا می‌شویم. وی افزود: این اتفاقی که در روز‌های نهم و دهم دی ۵۷ در مشهد رخ داد مانند جمعه سیاهی بود که در میدان ژاله تهران اتفاق افتاد.مقام معظم رهبری نیز بار‌ها در بیانات خود اعلام کردند که این دو روز، از روز‌های به یادماندنی انقلاب اسلامی محسوب می‌شود و به همین دلیل این موضوع برای تالیف این کتاب شد و به صورت یک رمان برای نوجوانان آماده شده است. بنا به گفته عبادی مرحله چاپ و تصویرگری‌ کتاب، حدود یک سال طول کشید  و سپس به صورت روایی و گویا منتشر شد. در عرض کمتر از ۲ سال ، بیش از ۲۰ هزار نسخه از این کتاب تاکنون به فروش رفتهاست  که یکی از پرفروش ترین کتاب های سال گذشته بود.

در ادامه این مراسم در ارتباط تصویری، حجت‌الاسلام محمدمهدی فقیهی معروف به چُغُک پژوهشگر فقه و فلسفه درباره این اثر که از زندگی وی اقتباس شده و خاطرات روزهای قبل از انقلاب نکاتی را بیان کرد.

همچنین در این مراسم امیرمحمد صمصامی راوی و کارگردان، زهرا عبداللهی تهیه‌کننده، امیر فرحان نیا، سعیده فرضی، میلاد محمدی پور و سید علی میر طالبی پور گویندگان این اثر نکاتی را درباره این کتاب گویا بیان کردند.

داستان «چُغُک» بر اساس رویدادهای روزهای نهم و دهم دی‌ماه 1357 در مشهد شکل‌گرفته است. ماجرای این دو روز از مهم‌ترین اتفاقات دوران مبارزات مردم علیه رژیم پهلوی است که در این اثر روایت‌شده و شبکه ایرانصدا آن را به صورت شنیداری و جذاب در اختیار علاقه‌مندان قرار داده‌است.

امتیاز شما