امروز جمعه  ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳

معرفی آیین‌های عزاداری حسینی در آذربایجان شرقی

مشاهده ۱۷۴
۱۴۰۰/۰۶/۲۵- ۱۱:۱۶

آیین‌های مختلف عزاداری عاشقان حسینی در آذربایجان شرقی چهارشنبه بیست و چهارم شهریور با حضور مداحان و هیئات حسینی به تصویر کشیده شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در حاشیه مراسم هجدهمین اجلاس بین المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی، مراسم معرفی آیین‌های عزاداری عاشقان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) با حضور مداحان و عاشقان حسینی برگزار شد. در این مراسم مداحان، روضه خوانان و هیئات حسینی به اجرای عزاداری عرب، عجم،شاخسی و زنجیر زنی پرداختند.

حجت الاسلام سیدعلی فقیه، مسئول دفتر نماینده ولی فقیه در استان گفت: برگزاری مراسم عزاداری عاشقان حسینی افتخاری است برای پیرغلامان و خادمان سید شهدا که با حضور خود در این مراسم نشان دادند که وحدت و یکپارچکی در بین مردم آذربایجان همیشه زبان زد عام و خاص است. حجت الاسلام سیدعلی فقیه افزود: شما با حضور خود در این مراسم نشان دادید که با وحدت واقعی می توان نام و یاد حضرت اباعبدالله را به طرق مختلف عزاداری به تصویر کشید و ثابت کردید که در اینجا وحدت، محبت و یکپارچگی حکم فرماست.  وی همچنین به نقـش آفرینـی حضـرت زینـب (س) در واقعه عاشورا اشاره کرده و گفت: نقـش آفرینـی حضـرت زینـب، این بانوی بـزرگ در حاشـیه تاریـخ نیسـت، بلکـه در متن تاریخ اسـت.

مسئول دفتر نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی با تأکید بر اینکه نـگاه متفاوت حضـرت زینب کبری نشـانگر حماسـه زینبی اسـت، افزود: نقش حضرت زینب احیـاء کننـده و نگهدارنده حماسـه عاشـورا بـود و این بانوی بزرگوار اسلام تأثیر بسـزایی در انتقال فرهنگ عاشـورا داشـته به طوری که عاشورا بـدون زینـب کبـری در تاریـخ ماندگار نمی‌شـد. حجت الاسلام فقیه در ادامه گفت: صبر و شکیبایی از صفات عظیم حضرت زینب سلام الله علیها بود. ایشان با صبر فراوان در مقابل دشمنان ایستادگی کردند و توانستند ماجرای عاشورا را به گوش جهانیان برساندند.

گفتنی است، سوگواری در ماه محرم یکی از سنت های بسیار قدیمی در نقاط مختلف کشورمان است که در هر شهر و روستا با آداب خاصی برگزار می‌شود. مردم آذربایجان شرقی نیز در روزهای ماه محرم، مراسم و آئین‌های خاصی برای خود دارند که در این مراسم گوشه ای از آنها به تصویر کشیده شد.

 

 

امتیاز شما