امروز جمعه  ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳

زندگی مصطفی کمال پورتراب مستند رادیویی شد

مشاهده ۱۱۴
۱۴۰۰/۰۸/۰۱- ۰۸:۳۵

شنوندگان رادیو فرهنگ روز شنبه 1 آبان با مصطفی کمال پورتراب، چهره ماندگار موسیقی ایران و آهنگساز در برنامه «چراغداران» آشنا می شوند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، برنامه «چراغداران» امروز به زندگی مصطفی کمال پورتراب، چهره ماندگار موسیقی ایران، آهنگساز، استاد برجسته تئوری موسیقی و از اعضای هیات مؤسس و نایب‌ رئیس شورای عالی خانه موسیقی ایران اختصاص دارد.

مصطفی پورتراب متولد شهریور ۱۳۰۳، سازهای متنوعی نظیر فاگوت را از یاروسلاوبیزا، ویولن را از حشمت سنجری و عطاالله خادم میثاق و تار را از موسی معروفی فرا گرفت. وی هم‌چنین تئوری موسیقی ایرانی را نزد روح‌الله خالقی آموخت و در فراگیری آواز گروهی از آموزش‌های روبیک گریگوریان و در سرایش از آموزش‌های فریدون فرزانه و پاتما گریان استفاده کرد. این چهره ماندگار موسیقی ایران آهنگسازی را به طور خصوصی نزد پرویز محمود فراگرفت و از ۱۳۲۴ تدریس موسیقی را آغاز کرد. وی در سال ۱۳۴۰ سرپرستی یکی از ارکسترهای وزارت فرهنگ و هنر ایران را عهده دار و هم‌چنین در فاصله ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۲ مدیر هنرستان موسیقی ایران شد. بعد از انقلاب ۱۳۵۷ در ایران به تدریس هارمونی و کنترپوان به صورت خصوصی ادامه داد و پس از گذشت چند سال به عنوان استاد دانشکده موسیقی دانشگاه هنر و دانشگاه آزاد نیز به صورت رسمی در این زمینه تدریس کرد. یکی از پرفروش‌ترین آثار او کتابی به نام «تئوری موسیقی» است که تا سال ۱۳۹۱ به چاپ چهل و هشتم رسید و در سال ۱۳۸۷ به عنوان چهره ماندگار موسیقی ایران انتخاب شد. پورتراب در ۲ تیر ۱۳۹۵ در سن ۹۲ سالگی در تهران در گذشت.
برنامه «چراغداران» به روایت بهروز رضوی و تهیه کنندگی سیدمحمد حسینی باغسنگانی، ساعت 12:15 روی آنتن رادیو فرهنگ می رود.

امتیاز شما