امروز چهارشنبه  ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳

بهروز رضوی روایتگر زندگی هنری علی اکبر شهنازی در «چراغداران»

مشاهده ۱۳۴
۱۴۰۰/۰۸/۰۵- ۰۸:۲۸

برنامه «چراغداران» امروز ۵ آبان، شنوندگان رادیو فرهنگ را با استاد علی اکبر شهنازی، موسیقی‌دان و نوازندهٔ سرشناس تار آشنا می کند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در برنامه «چراغداران» امروز، بهروز رضوی سرگذشت زندگی استاد علی اکبر شهنازی را روایت می‌ کند.

علی‌اکبرخان شهنازی ۲۳ اردیبهشت ۱۲۷۶ در روز عید قربان به دنیا آمد، به وی حاجی علی‌ اکبرخان یا حاجی مطلق می‌ گفتند. علی اکبر شهنازی، از نوازندگانی است که در تارنوازی ایران، سبک و روش خاص خود را دارد و راوی شیوه و سبک پدرش است.
علی اکبر شهنازی از استادان بزرگ تارنوازی ایران زمین است که بیش از هفت دهه، آموزش ردیف موسیقی را برعهده داشت. ضربی‌های تکـنیکی شهـنازی بهـترین الگـو برای تارنوازان امروزی، به منظور دستیابی به ظرایف موسیقی ایرانی به شمار می‌ آید.
در سال‌های اخیر بخشی از ساخته‌های علی‌اکبر شهنازی توسط صهبا مطلبی(تار) و پژمان حدادی(تنبک) در آلبوم «به یاد علی‌اکبر شهنازی» نواخته شده است.
از تصانیفی که این استاد فقید ساخته می‌توان به تصنیف ای نوع بشر، به اصفهان رو، سرود جوانان وطن، تصنیف چهارگاه و زد لشکر گل اشاره کرد.
شهنازی با شاعرانی چون ملک الشعرای بهار، وحید دستگردی، امیر جاهد و حسین مسرور همکاری کرده و خوانندگانی نظیر اقبال‌السلطان، حسین علی خان نکیسا، رضاقلی‌ میرزا ظلی، حسین طاهرزاده، قمر و ادیب خوانساری، آثارش را اجرا کرده‌اند.
وی در ۲۶ اسفند ۱۳۶۳ در ۸۷ سالگی در بیمارستان شرکت نفت درگذشت و آرامگاه وی در امامزاده عبدالله ری قرار دارد.
برنامه «چراغداران» را به تهیه کنندگی حسینی باغسنگانی و روایت بهروز رضوی ساعت ۱۲:۱۵ از رادیو فرهنگ بشنوید.

امتیاز شما