امروز جمعه  ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳

بزرگداشت آیت الله مدرس در مجله رادیویی «سرزمین من»

مشاهده ۱۱۴
۱۴۰۰/۰۹/۱۰- ۰۸:۵۲

مجله رادیویی «سرزمین من» رادیو فرهنگ امروز ۱۰ آذر، در سالروز بزرگداشت آیت الله مدرس، به بررسی زندگی و فعالیت های سیاسی وی می‌پردازد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، برنامه «سرزمین من» امروز به بزرگداشت آیت الله مدرس و بررسی زندگی و فعالیت های دینی و سیاسی وی اختصاص دارد.
زندگانی آیت الله مدرس تا پیش از نمایندگی مجلس در برنامه امروز بررسی خواهد شد.
سید حسن طباطبایی زواره مشهور به مدرّس، سیاست‌مدار و روحانی شیعه ایرانی بود. فعالیت سیاسی او با عضویت در انجمن مقدس ملی اصفهان آغاز شد. در ۱۲۸۹ هم‌زمان با تشکیل دوره دوم مجلس شورای ملی که پس از استبداد صغیر برپا شد، نورالله نجفی اصفهانی از سوی آخوند خراسانی و عبدالله مازندرانی به‌عنوان یکی از مجتهدان طراز اول به مجلس شورای ملی معرفی شد که وی نیز مدرس را برای این امر معرفی کرد و از سوی مجلس نیز پذیرفته شد. وی در دوره سوم نیز از طرف مردم تهران به نمایندگی انتخاب شد، ولی این مجلس به علت فشار خارجی و آغاز جنگ جهانی اول، یک سال بیشتر دوام نیاورد.
مدرس در جریان قیام نورالله نجفی اصفهانی در دیماه ۱۳۰۵ شمسی در قم علیه اقدامات رضاشاه طی تلگرافی از قیام وی حمایت کرد. رضاخان در ۱۶ مهر ۱۳۰۷ مدرس را دستگیر و به دامغان و مشهد و سپس به خواف تبعید کرد. مدرس ۷ سال در خواف توسط مأموران زیر نظر بود و در ۲۲ مهر ۱۳۱۶ از خواف به کاشمر منتقل شد. مدرس در شب ۱۰ آذر ۱۳۱۶ برابر با ۲۷ رمضان ۱۳۵۶ (قمری) به طرز مشکوکی درگذشت.
در بخشی دیگر از برنامه، در راستای معرفی اماکن تاریخی، ساختمان مجلس شورای ملی معرفی خواهد شد.

همچنین در بخش دیگری از مجله رادیویی «سرزمین من» به اهمیت تغذیه سالم برای بیماران کرونایی پرداخته می‌شود.
برنامه «سرزمین من» کاری از گروه تاریخ و اندیشه رادیو فرهنگ است که به تهیه کنندگی امیررضا راز ساعت ۱۳ روی آنتن می رود.

امتیاز شما