امروز شنبه  ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳

«مستند فرهنگ» روایتگر زندگی پیشکسوت معماری سنتی ایرانی

مشاهده ۸۷
۱۴۰۰/۱۰/۲۷- ۰۹:۴۰

برنامه «مستند فرهنگ» 27 دی، مخاطبان رادیو فرهنگ را با محمود ماهرالنقش، پیشکسوت کاشی‌کاری، معماری سنتی ایرانی و پژوهشگر خطوط بنایی آشنا می کند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در برنامه «مستند فرهنگ» امشب، بخش هایی از زندگی استاد محمود ماهرالنقش، پیشکسوت کاشی‌کاری و معماری سنتی ایرانی روایت می‌شود.

محمود ماهرالنقش در سال ۱۳۰۱ در شهر اصفهان دیده به جهان گشود. او از استادان تجربی معماری و کاشی‌کاری ایران بود که تألیفات و تحقیقات متعددی در این زمینه‌ داشت و از نخستین مؤلفان آثار مکتوب این هنرها بود. این استاد معماری سنتی وقتی در جوانی به تهران آمد، سال‌ها درباره‌ معماری سنتی ایرانی مطالعه و تحقیق کرد تا این‌که از سوی دانشگاه علم و صنعت برای تدریس دعوت شد. وی سال‌ها به‌عنوان پژوهشگر و استاد تجربی در دانشگاه علم و صنعت ایران در رشته‌ی معماری و هنر تزیینی داخلی تدریس می‌کرد. از دیگر مسئولیت‌های ماهرالنقش می‌توان به سرپرستی گروه ساختمان، سرپرستی خدمات فنی دانشگاه، ناظر فنی ساختمان و سرپرست کارگاه شبانه‌ی این دانشگاه اشاره کرد. ماهرالنقش در سال‌های ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۶ مجموعه کتاب‌های اصول فنی ساختمان را تحریر کرد که تا کنون ۱۱ بار تجدید چاپ شده است. در سال ۱۳۵۷ نیز پنج جلد کتاب درباره‌ی کاشی‌کاری ایران را به رشته‌ی تحریر درآورد که آن‌ها را موزه‌ رضا عباسی چاپ کرد. او همچنین از سال ۱۳۴۸، بررسی و تدوین کتاب‌های کاشی‌کاری ایران را آغاز کرد و 25 جلد کتاب در زمینه‌ی ساختمان، هنر آجرکاری و کاشی‌کاری ایران را تألیف کرد.
برنامه‌« مستند فرهنگ» ساعت ۲۰:۰۰ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

امتیاز شما