امروز جمعه  ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳

دست پر رادیو نمایش برای نوروز 1401

مشاهده ۴۲۲
۱۴۰۰/۱۲/۱۷- ۱۴:۱۰

محسن سوهانی، مدیرکل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش از تولیدات نوروز 1401 شبکه رادیویی نمایش خبر داد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، سوهانی گفت: با آغاز عید نوروز، کنداکتور رادیو نمایش حال و هوای ویژه ای به خود خواهد گرفت و از میان برنامه‌ها و قطعات خاص طنز موسیقایی گرفته تا ویژه برنامه‌ها و نمایش های رادیویی جذاب و متفاوت، با دستی پر به استقبال سال و سده جدید خواهیم رفت.
وی درخصوص ویژه برنامه سال تحویل رادیو نمایش گفت: برای سال تحویل از ساعت 17 تا 19 برنامه «ترنج» با اجرای امیر زنده دلان، پیمان قریب پناه و سمانه مبلغ حسینی و با حضور گروه نوازندگان موسیقی و شخصیت های مطرح سینما،تلویزیون و موسیقی، اوقات خوشی را برای شنوندگان رقم خواهد زد. همچنین در ایام تعطیلات نوروز، ویژه برنامه‌های مختلفی از جمله «پرنیان»(جُنگی شاد و مفرح)، «روحوضی»(مروری بر سنت نمایش ایرانی تخت حوضی یا سیاه بازی با پخش گزیده ای از نمایش های منتخب این گونه)،  «هفت سینستان»(در قالب روایت سفر زوجی سالمند، به شکلی نمایش گونه نگاهی به آئین‌ها، سنت ها و نمایش های نوروزی در نقاط مختلف مختلف سرزمین پهناور ایران می‌کند)، «آوا درام»(مروری بر ترانه‌ها و آواهای فارسی با مضمون بهاری از زبان استاد رشید کاکاوند)، «پاضربی»(بازخوانی ترانه‌های عامیانه نوروزی تهران قدیم در سبک پاضربی)، «گنجینه»(معرفی جمعی از پیشکسوتان هنرهای نمایشی کشور از دهه ده خورشیدی تا به امروز)  و برنامه «شب آرام» با اجرای امین زندگانی را روی آنتن خواهیم داشت.
سوهانی درباره سریال های نمایش رادیویی افزود: به مناسبت نوروز نمایش های رادیویی جذاب و متنوعی را  تدارک دیده ایم که عمدتا درونمایه ی طنز دارند. «مضحکه هملت»، «ماشین دودی»، «نوبهار»، «از برلین تا الیمالات»، «مروارید»،«بی بی ترنج»، «خونه خاله»، «روزنامه ی سفر میمنت به کانادا» و«عبدل بیتل رستگار می‌شود» از جمله این نمایش های رادیویی هستند.
نمایش رادیویی«عبدل بیتل رستگار می‌شود» همان طور که از عنوانش پیداست یک طنز خاص برای پخش در ایام نوروز است. داستان درباره تحول شخصیتی یک جوان غربگرا از خواننده‌های کافه کاباره ای زمان شاه است که به دلیل علاقه اش به گروه موسیقی بیتل ها و ظاهرش که شبیه آن‌ها درست کرده، به عبدل بیتل معروف شده است. در نهایت اتفاقات جریان انقلاب اسلامی در نوروز ۱۳۵۷ منجر به تحول شخصیتی و شهادت او طی حادثه ای برای نجات جان یک کودک می‌شود. حالا بعد از چهار دهه روح عبدل بیتل به خواب نویسنده این نمایش رادیویی آمده و یقه اش را گرفته که چرا هر وقت حرف شهید می‌شود فقط از سیدها و حاجی‌ها می نویسید؟! بابا ناسلامتی ماهم شهیدیما. قصه ی زندگی منو بنویس…
نمایش «مضحکه هملت» طنزی در قالب سنت نمایش ایرانی تخت حوضی یا به تعبیری سیاه بازی، به نویسندگی و کارگردانی محمد پورحسن، تهیه کنندگی چهره ی ماندگار و پیشکسوت رادیو محمد مهاجر و ایفای نقش بازیگران شاخصی چون رضا عمرانی و جواد پیشگر است.    

امتیاز شما