امروز سه شنبه  ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳

محرم در رادیو فرهنگ چه می‌گذرد؟

مشاهده ۲۵۱
۱۴۰۱/۰۵/۰۵- ۰۹:۲۹

مدیر رادیو فرهنگ از ویژه برنامه‌های این شبکه در دهه محرم خبر داد و گفت: رادیو فرهنگ‌ علاوه بر پرداختن به آیین‌های محرم در سراسر کشور، حسینیه ای به وسعت همه ایران برپا می‌کند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، علیرضا حبیبی مدیر رادیو فرهنگ در تشریح برنامه‌های محرم این شبکه رادیویی گفت: رادیو فرهنگ، شعائر دینی و مذهبی و نیاز معنوی مخاطبان را رصد کرده و همچون سال‌های گذشته اقدام به برگزاری حسینیه ایران کرده است و محرم امسال ۳۴ عنوان برنامه در قالب ۳۳۲ برنامه را تدارک دیده ایم.

وی به  پخش برنامه «وطن فارسی» با رویکرد ویژه اشاره کرد ‌گفت: این برنامه که شنبه تا پنجشنبه ساعت۱۶:۰۰ از گروه هنر و ادب روی آنتن می رود به سیری در اشعار عاشورایی با موضوع حضرت ابوالفضل(علیه السلام)، نغمه‌ها و نوحه‌هایی که در سوگ علمدار کربلا اجرا شده است، مفهوم وفا و جوانمردی در ادبیات با نگاهی به یار وفادار امام در صحرای کربلا، شعرخوانی شاعران، ادبیات عاشورا با محوریت امام حسین(علیه السلام)،  بررسی مقاتل شهدای صحرای کربلا و امام حسین (علیه السلام) ، بررسی جریان‌ها و قالب های شعر عاشورایی، ترکیب بند سرایی عاشورایی با الهام از محتشم کاشانی ، پیام آور صحرای کربلا از نگاه شاعران و ادیبان، نقش حضرت زینب (سلام الله علیها) در واقعه عاشورا با نگاهی به شعر معاصر، بررسی اشعاری که در سوگ حضرت زینب (سلام الله علیها) سروده شده است، شعرخوانی شاعران اختصاص دارد.
علیرضا حبیبی یکی از ویژه برنامه‌های دیگر شبکه رادیویی فرهنگ را برنامه ایی با عنوان بوطیقا دانست و توضیح داد: این برنامه به نقد و تحلیل و بررسی ادبیات دینی وآئینی مردم ایران در دوره اسلامی و دوره معاصر می‌پردازد و می‌توان گفت این برنامه تلفیقی از معرفی آئین‌های عزاداری و تجلی آنها در ادبیات فارسی است.

وی با بیان اینکه ویژه برنامه "هفت کوچه در سوگ" نیز صبح ها ساعت ۹:۰۰  مجلس عزاداری با حضور اقوام مختلف ایرانی است، گفت: در این برنامه برخلاف ذائقه فرهنگی ایرانیان، که مناسک عزاداری را در غروب برپا می‌کنند، عزای حسینی صبح  و با حضور همه گویش‌ها، لهجه‌ها و استان‌ها برگزار شده است. هر روز به یک یا دو استان سر می‌زنیم . هدف این برنامه بازخوانی و بازگویی آئین‌های فرهنگ مردم ایران در دهه محرم و عاشورا در قالب یک ویژه برنامه ملی در کنار اقوام هیئت‌های مذهبی در سراسر ایران است.  در این برنامه فرهنگیاران کشور اعم از اساتید کشور، مدیران فرهنگی، پژوهشگران و افرادی که در این راستا ذائقه دارند و با آئین‌ها آشنا هستند، گرد هم آمده‌اند و در این برنامه شرکت می‌کنند.
وی همچنین اضافه کرد: ویژه برنامه «بحر در کوزه» که به بررسی آیین‌های مختلف عزاداری با نگاهی به سبک زندگی اهل‌بیت به ویژه حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) اختصاص دارد و هر شب در آن، گفت‌وگو با یکی از شخصیت های آیینی پخش می‌شود. در این ویژه برنامه که کاری از گروه تاریخ و اندیشه شبکه فرهنگ است، با شخصیت‌های آیینی درباره شور و شعور حسینی، واقعه عاشورا و مرثیه‌خوانی در رثای سالار شهیدان امام حسین (علیه السلام) و ... گفت‌وگو می‌شود.
مدیر شبکه رادیویی فرهنگ در ادامه گفت: ادبیات عاشورایی، از غنی ترین و حماسی ترین ذخایر فکری و احساسی شیعی است و برخی از شاعران نیز تمام شهرت خود را مدیون همین ذخیره فکری - احساسی شیعی هستند که مشخص‌ترین و نام آشناترین‌شان آنها محتشم کاشانی و ترکیب‌بند درخشان «باز این چه شورش است...» اوست که با تصویر کشیدن و توصیف واقعه عاشورا به شاخص‌ترین شاعر عاشورایی از ابتدا تا زمان حال بدل شده است. برنامه محتشم نامه به معرفی شعر عاشورایی و آئینی ایران با نگاهی آسیب شناسی به این موضوع پرداخته است، مهدی امین فروغی به عنوان کارشناس در برنامه «محتشم‌نامه» حضور دارد که خود نویسنده وپژوهشگر کتابی با عنوان «محتشم‌نامه» است.  در این برنامه سعی شده تا نکاتی که رهبر معظم انقلاب در دیدارشان همه ساله با شاعران و مداحان دارد گوشزد کند و آن نکات در این برنامه با حضور شاعران و برجستگان و مداحان آئینی کشور تجلی پیدا کند.

علیرضا حبیبی همچنین گفت: ویژه برنامه پرده عشاق نیز که  در واقع یک برنامه آئینی است که در قالب یک حماسه خوانی و نمایش آئینی، نقالی آئینی و نقالی عاشورا و کربلا در 12 مجلس با حضور نقالان برجسته کشور پخش می‌شود که هر برنامه یک روایت هنری و تاریخی است. همچنین برنامه "شقایق‌نامه" که براساس کتاب شاعر مرحوم سید حسن حسینی تنظیم رادیویی شده است، با صدای خوش گوینده پیشکسوت خانم پریچهر بهروان قرائت شده است که این برنامه هم یکی از برنامه‌های شنیدنی رادیو فرهنگ است.
مدیر شبکه رادیویی درباره ویژه برنامه به "روایت تعزیه" توضیح داد: این برنامه  نمایش رادیویی به سفارش رادیو فرهنگ در ۱۴ مجلس نمایش تعزیه در اداره کل هنرهای نمایشی رادیو تولید شده است که هر بامداد ساعت ۳:۰۰ پخش می‌شود.

وی ادامه داد: رادیو فرهنگ، اولین همایش بین المللی میرزا نورالله عمان سامانی (تاج الشعرا)ر ا ۱۲و۱۳ مرداد روی آنتن می‌برد این همایش با هدف بررسی جایگاه و نقش عمان سامانی در گستره شعر و ادب آیینی فارسی، مطالعات تطبیقی عمان سامانی با دیگر شاعران در گستره شعر آیینی و فارسی، آشنایی با نفوذ فرهنگی و شعر آیینی عمان سامانی در فرا مرزها، بررسی مطالعات علمی و پژوهشی شعر و اندیشه عمان سامانی در دانشگاه‌های ایران و جهان، آشنایی با ظرفیت های فرهنگی و ادبی شهر سامان و استان چهارمحال و بختیاری پس از دوره عمان سامانی، آسیب شناسی و بازشناسی شعر عاشورایی و غنا بخشی محتوایی این گونه شعر آیینی، کتاب شناسی و بررسی آثار و تالیفات عمان سامانی، بازتاب شعر و تاثیرات فرهنگی عمان سامانی در سایر هنر ها و فعالیت های دیگر ۱۲و ۱۳ مرداد ماه سال جاری به میزبانی دانشگاه شهرکرد و با همکاری رادیو فرهنگ برگزار می‌شود.
حبیبی  همچنین از مقتل خوانی بهروز رضوی در دهه اول محرم گفت و توضیح داد:«نفس المهموم » ویژه برنامه ای است به مناسبت ایام محرم و برگرفته از کتابی به همین نام نوشته مرحوم حاج شیخ عباس قمی- صاحب مفاتیج الجنان -، معروف به محدث قمی‌که در مقتل حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) گردآوری شده است که این برنامه با توجه به این که این  مقتل از بهترین و معتبرترین مقاتلی است که تاکنون به رشته تحریر درآمده است به آن می‌پردازد و بهروز رضوی راوی آن است.
وی به‌ پخش برنامه ای با موضوع بررسی و تجزیه و تحلیل نوحه‌ها و آوازها از منظر موسیقایی اشاره کرد ‌‌گفت :علاوه بر برنامه ایل بانگ که یک روز در هفته پخش می‌شود گروه تولید ‌‌و‌ تامین برنامه «هر طرف آواز غم» را نیز برای پخش روزانه تدارک دیده است. همچنین‌ دوشنبه تا چهارشنبه نیز از این گروه مستند پیرغلامان روی آنتن می رود و خطابه دریا نیز ویژه برنامه ای درباره خطبه حضرت زینب(سلام الله علیها) ،  روز تجلیل از اسرا و مفقودان، ویژه شهادت امام سجاد(علیه السلام) هم تنظیم و از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.
مدیر رادیو فرهنگ افزود: ویژه برنامه «این‌ حسین کیست» نیز از هشتم تا نوزدهم مردادماه هر روز ساعت ۱۸:۳۰ ویژه برنامه زنده گروه کتاب است که به کتاب شناسی و معرفی امام حسین (علیه السلام) و قیام کربلا از منظر نویسندگان و منتظران بزرگ جهان می‌پردازد.
حبیبی ادامه داد: ویژه برنامه "حسینیه ایران" با همراهی رادیو زیارت و با مشارکت اداره کل صدای استان‌ها و اجلاس بین المللی پیر غلامان و خادمان حسینی به صورت زنده و مستقیم از هفتم تا بیستم مرداد هر شب از ساعت ۲۲ الی ۲۴ به مدت دو ساعت از حرم حضرت ثامن الائمه امام رضا (علیه السلام) از رادیو فرهنگ، رادیو زیارت و تمامی رادیوهای سراسری استان پخش می‌شود.
وی به پخش برنامه « میراث عاشورا» که روایتی منظوم از ماجرای کربلاست با صدای ساعد باقری اشاره کرد و افزود: همچنین در این برنامه که هر روز ساعت۱۴:۰۰ پخش می‌شود کتاب نفیس گنجینه اسرار  عمان سامانی که یک حماسه عرفانی و عاشورایی است، در ۱۳ مجلس تا شب شهادت امام سجاد (علیه السلام) که شب عزیمت کاروان به سمت شام است با روایتگری استاد ساعد باقری روی آنتن می‌رود.
مدیر شبکه رادیویی فرهنگ در ادامه گفت: برنامه "سقای آب و‌ ادب" ویژه روز تاسوعاست که ساعت ۱۱:۰۰ پخش می‌شود. روز تاسوعا به عنوان روز حضرت ابوالفضل(علیه السلام) نامگذاری شده است، به همین خاطر در ویژه برنامه سقای آب و‌ ادب با نگاهی به شخصیت ایشان و همچنین بازتاب این شخصیت در آئین‌ها و فرهنگ و ادبیات کشور‌ بررسی کرده‌ایم ‌‌و‌ به نقش ایشان در روز واقعه کربلا می‌پردازیم تا بتوانیم ویژه برنامه‌ای مختص حضرت ابالفضل عباس(ع) داشته باشیم همچنین «ظهر روز دهم» نیز با بررسی ابعاد شخصیتی امام حسین علیه السلام و قیام عاشورا ساعت ۱۱:۰۰ روز عاشورا روی آنتن می رود.
وی اضافه کرد:« عقل سرخ» هم هر روز ساعت۵:۰۰  ویژه چهارده سخنرانی در خصوص مکتب امام حسین(ع) از ۱۴ شخصیت فرهنگی و دینی در ۱۴ قسمت پخش می‌شود.
وی در پایان بیان داشت : غزل های بارانی، گنجینه عاشورا، چهارباغ، ۷۲ قطره، گفتارش و سرزمین من نیز از دیگر برنامه‌های رادیو فرهنگ هستند که ویژه محرم روی آنتن می روند.

امتیاز شما