امروز جمعه  ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳

تشریح چگونگی ساخته شدن سریال ستاره خضرا

مشاهده ۲۴۲
۱۴۰۱/۰۵/۱۰- ۲۱:۰۱

محمدرضا ورزی، کارگردان و فیلمنامه‌نویس مهمان دیشب شب‌نشینی بود؛ وی در این برنامه از تجربیات خود در ساخت پروژه‌های تاریخی صحبت کرد و از دشواری‌های این کار گفت. او همچنین در ادامه در رابطه با سریال ستاره خضراء صحبت کرد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، کارگردان و فیلمنامه‌نویس گفت: کارهای تاریخی در سینما نیازمند کارهای پژوهشی و توجه ویژه هستند؛ زمانی که ما یک کار پژوهشی انجام می‌دهیم با نقطه نظر‌های مختلف مواجه می‌شویم که باعث می‌شود با رضایت صد درصد مخاطبان روبه‌رو نشویم. بینندگان مسئول اصلی کارهای تاریخی و پژوهشی را نویسنده و کارگردان آن می‌دانند این در حالی است که این نوع کارها توسط رسانه به دست گروه‌های پژوهشی سپرده می‌شود. متاسفانه همواره پس از پایان پژوهش و ساخت پروژه‌های تاریخی انگ دقیق نبودن ماجرا به سازندگان آن فیلم توسط عده‌ای زده می‌شود. با وجود تمامی مشکلاتی که در ساخت این پروژه‌ها وجود دارد من به ساختن کار تاریخی علاقه دارم و این کار عشق من است.

ورزی ادامه داد: انگیزه من برای ساخت پروژه‌های تاریخی مانند ستاره خضراء از همان علاقه سخت من به این کار می‌آید؛ زمانی که فردی بخواهد فیلم‌سازی را برای کسب درآمد ادامه دهد ممکن است هر پروژه‌ای را قبول کند اما من علاقه دارم تنها کارهای مفهومی و پر معنا را در کارنامه خود داشته باشم.

وی افزود: در سال‌ ۸۳ فیلم ابراهیم خلیل‌الله را برای سینما ساختم و این برای من تجربه بسیار جذابی بود؛ در آن زمان به خود گفتم اگر تا آخر عمر قرار شود فقط پروژه‌های دینی بسازم با این مسئله مشکلی نخواهم داشت چرا که بسیار به این موضوع علاقه دارم.

او اظهار داشت: من در نوجوانی کتابی را هدیه گرفتم که منتهی الآمال نام داشت؛ این کتاب اثر شیخ عباس قمی است که از مورخان معتبر مسلمان به حساب می‌آید. من به یاد دارم نمایشنامه‌ای را از روایات نوشته شده در منهی الآمال آماده کردم و در مدرسه به اجرا درآوردم. به دنبال این مسائل علاقه داشتم پروژه‌ای را در رابطه با حضرت امام حسین (ع) بسازم. اکنون دیگر آرزوی من به این صورت نیست چرا که به تصویر کشیدن واقعه کربلا بسیار دشوار است و هیچ‌کس در جهان نمی‌تواند عاشورا را به تصویر بکشد. در کنار این مسئله اما پیرامون واقعه کربلا مسائلی وجود داشتند که در رابطه با افرادی مانند حر، مسلم بن عقیل و حبیب ابن مظاهر هستند. ما می‌توانیم ماجراهای مربوط به چنین افرادی را به تصویر بکشیم بدون آن که نیاز به تصویر کشیدن حضرت امام حسین (ع) باشد.

این کارگردان و فیلمنامه‌نویس گفت: من داستان ستاره خضراء را از سال‌ها پیش در ذهن داشتم که در جاهای مختلف به آن پرداخته شده بود. این روایت در دانشنامه امام حسین (ع) که توسط مرحوم ری‌شهری نوشته شده است نیز وجود دارد. به دنبال این مسئله پیش از ساخت سریال ستاره خضراء به ملاقات به مرحوم ری‌شهری رفتم و در رابطه با این روایت صحبت کردم.

ورزی ادامه داد: من حدود ۲۷ اثر هنری طی سه دهه گذشته داشته‌ام و در هر اثری رد پایی از محرم گذاشته‌ام تا به عنوان امضای من در آن فیلم یا سریال وجود داشته باشد. برای مثال در یکی از کارهای خود مراسم تعزیه قرار دادم. ستاره خضراء ماجرای راهب نصرانی است که یک شب میزبان سر مبارک حضرت امام حسین (ع) بود و کرامات بسیاری از حضور سر مبارک در صومعه خود می‌بیند. این صومعه در نزدیکی حلب قرار دارد؛ در سردر این صومعه به زبان عبری نوشته شده بود «سلام بر شبیر» که نام مقدس امام حسین (ع) است. این صومعه چهارصد سال پیش از واقعه کربلا ساخته شده بود اما هیچ‌کسی نمی‌دانست نام شبیر چرا در سردر این مکان قرار گرفته بود.

وی افزود: من بسیار دوست دارم ماجرای ستاره خضراء را به زبان انگلیسی برای مخاطبان گسترده‌تر بسازم. من نتیجه ساخت سریال در رابطه با ستاره خضراء را در سال ۸۶ امتحان کردم و نتیجه‌های جالبی دریافت کردم. اکنون علاقه‌مند هستم این ماجرا را در قالب فیلم سینمایی برای مخاطبان خارجی بسازم تا دیگران نیز با مفاهیم دین اسلام و ماجرای امام حسین (ع) آشنا شوند. من حتی نام «وقتی مسیح (ع) می‌گرید» را برای این پروژه در نظر دارم و امیدوارم بتوانم آن را به مرحله تولید برسانم.

گفتنی است؛ برنامه «شب نشینی» از شنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۲۳:۳۰ به وقت تهران و ۲۱ به وقت وین بر روی آنتن شبکه جهانی جام جم می‌رود و تهیه کننده این برنامه نیز عباس درویش است. اطلاعات بیشتر درباره «شب نشینی» و مهمان‌های برنامه هر روز در صفحه اینستاگرامی shabneshini. irani@ بارگذاری می‌شود.

امتیاز شما