امروز شنبه  ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳

ضرورت تأسیس وزارت خانه یا سازمان مستقل برای امور ایرانیان خارج از کشور

مشاهده ۲۷۲
۱۴۰۲/۰۷/۲۵- ۱۱:۰۵

کارشناس مشاور: پیشنهاد ما در سند راهبردی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، تأسیس وزارتخانه یا سازمان مستقل برای امور ایرانیان خارج از کشور است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، پدیده ­ی «مهاجرت» در طول تاریخ جریان داشته؛ اما در دهه­ های اخیر به دلیل شرایط اجتماعی و توسعه ­ی این پدیده، نگاه کشورها به مسأله­ ی مهاجرت به­ کلی تغییر کرده ­است. «دیازپرا» به­ معنای «جمعیت پراکنده­ ی یک کشور در کشور دیگر» واژه ­ای است که در کشورهای دیگر درباره­ ی این پدیده استفاده می­ شود و معنایی فراتر از مهاجرت دارد. تغییر نگاه کشورها به جمعیت دیازپرا که در گذشته «نگاه منفی و تهدیدگرا» بوده در دهه ­های اخیر به کلی تغییر کرده و امروزه این جمعیت مردمانی هستند که به دلیل «افزایش قدرت تأثیرگذاری در کشور میزبان» و «توان تأثیرگذاری در امور خارجی کشور اصلی» در واقع «تصویر یک کشور در کشور دیگر» به حساب می ­آیند و می ­توانند مایه­ ی غرور و افتخار کشور خود باشند.

این مطالب، نقل قولی از «دکتر رضا ملکی» (رئیس مرکز مطالعات فرهنگی و بین­ المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی) است که یکشنبه 23 مهرماه مهمان برنامه­ ی «مشاور» شبکه جام جم بود.

وی در بخش نخست برنامه، در پاسخ به پرسش مجری با اشاره به کشورهایی مانند هندوستان، چین، لبنان و ارمنستان و مقایسه­ ی آن­ها با کشور مهاجرپذیر قطر مطالبی نیز در خصوص شرایط پذیرش مهاجر و نسبت آن با مهاجرانی که از کشور خارج می­ شوند؛ بیان داشت و بر تغییر نگاه کشور ما به این پدیده ­ی مهم تأکید کرد. وی همچنین گفت: «جهان در دوران گذر تاریخی و شکل ­گیری نظم جدیدی است و تلاش ما این است که برای جمهوری اسلامی ایران جای شایسته­ ای در این نظم نوین جهانی پیدا کنیم.»  

در طول برنامه چند گزارش از برگزاری «نخستین اجلاس منطقه­ ای رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه» پخش شد؛ اجلاسی که از 15 تا 20 مهر میزبان 20 رایزن و مسئول خانه ­های فرهنگ جمهوری اسلامی‌بود و با شعار «دیپلماسی فرهنگی، فرصت­های منطقه ­ای و ظرفیت­های استانی» در تهران برگزار شد.

مهمان برنامه در این خصوص چنین ادامه داد: نوع تعاملات و ارتباطات ما با جهان، به­ ویژه با کشورهای همسایه باید در زمان واحد و به­ طور همزمان متکی به سه عامل «تعامل»، «رقابت» و «تقابل» باشد. ما سیاست پارا دیپلماسی( دیپلماسی فراملی) را در دستور کار داریم و سیاست دولت در حوزه ­ی سیاست خارجی «همسایه­ محور» است؛ سیاستی که اجازه  می­ دهد تعامل با این کشورها به­ صورت «برد برد» و در جهت تأمین منافع کشور ما و کل منطقه باشد. ما در 11 کشور از 15 کشور همسایه «نمایندگی فرهنگی» داریم و این ارتباط در برخی کشورها مانند پاکستان به بیش از 50 سال می­رسد.  

دکتر رضا ملکی در بخش پایانی برنامه به  «تنظیم سند راهبردی امور فرهنگی و اجتماعی ایرانیان خارج از کشور » اشاره کرد که علاوه بر «لایحه­ ی جامع ایرانیان خارج از کشور» در دست تنظیم است. وی گفت: «ما در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی‌که مکلف به امور فرهنگی ­است؛ بعد از پیمایش­ در اسناد و اقدامات  کشورهای دیگر و یک سال مطالعه و پژوهش، تنظیم این سند راهبردی را در دستور کار  قرار دادیم. پیش ­نویس سند در شورای عالی سازمان بررسی شده و باید جهت تصویب به شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور به­ عنوان بالا­ترین مرجع مرتبط با امور ایرانیان مقیم برون­مرز ارسال شود. یکی از پیشنهادهای این سند، این است که یک وزارت­خانه یا دست کم یک سازمان مستقل جهت رسیدگی و پاسخگویی به امور ایرانیان خارج از کشور تأسیس شود. نگاه این سند به هم­ میهنان برون­ مرز نگاه ابزاری نیست؛ بلکه بر احساس مسئولیت دو سویه­ بنا شده و تکالیف و سیاستی را مشخص می ­کند که باید توسط دولت، کارگزاران، نمایندگی ­های سیاسی، رایزنان فرهنگی  و عموم ایرانیان مقیم خارج از کشور انجام شود.»    

 

امتیاز شما