امروز جمعه  ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
دستگا‌ه‌های مورد استفاده در موسیقی مذهبی
دستگا‌ه‌های مورد استفاده در موسیقی مذهبی

چگونه موسیقی مذهبی را جهانی کنیم؟

مشاهده ۲۱۹
۱۴۰۱/۰۶/۲۴- ۱۵:۳۳
تعداد بازدید:219

رضا مهدوی، کارشناس هنری، آهنگساز و پژوهشگر گفت: فرهنگ عاشورا تاثیر بسیاری بر دیگر فرهنگ‌های ایرانی گذاشته و اکنون عمیقا در وجود ما ریشه پیدا کرده است. فرهنگ عاشورایی به گونه‌ای در ما وجود دارد که به صورت پیشوازانه پیش از محرم به شکل‌های مختلف مداحی و مقتل‌خوانی روضه‌خوانی‌های ایام مهم را انجا‌م می‌دهیم.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، رضا مهدوی،  کارشناس هنری، آهنگساز و پژوهشگر در برنامه صبح پارسی افزود: این فرهنگ طی ۱۴۰۰ سال پیش توانست آهنگ‌ها و ترانه‌های حماسی را در قالب شور حسینی به خیابان‌ها بیاورد و این مسئله نشان‌گر آن است که موسیقی‌دانان نیز به صورت متعهدانه تلاش بر توسعه این فرهنگ داشته‌اند.

وی افزود: موسیقی‌های ایران پیش از اسلام نیز به اشکال مختلف وجود داشته اما پس از آشنایی با ائمه اطهار ( س) و دین اسلام این اشعار و موسیقی‌ها به شکل امروزی درآمده است. زیرساخت موسیقی ایرانی همواره این چنین بوده اما با ورود اسلام شور و حال آن تغییر پیدا کرده و ماجرای متفاوتی را روایت می‌کند.

او اظهار داشت: توانمندی نوازنده‌های ایرانی در موسیقی‌های باکلام و بی‌کلام به گونه‌ای است که زبان بین‌المللی دارد و به سادگی در دنیا گسترش پیدا می‌کند؛ برای مثال قطعه نینوای حسین علیزاده به گونه‌ای است که تمامی رسانه‌های رسمی و غیررسمی از آن برای ایام متفاوت استفاده می‌کنند.

کارشناس هنری گفت: به طور کلی موسیقی زبانی بین المللی دارد و زمانی که موسیقی‌دان‌ها آهنگی صحیح ارائه می‌دهند می‌توانند به سادگی آثار خود را در سراسر دنیا پخش کنند. همانطور که ما با شنیدن روضه‌های آذری‌ها احساساتی می‌شویم و آهنگ آن را درک می‌کنیم، غیر فارسی زبانان نیز آثار ایرانی را درک می‌کنند و تحت تاثیر آن قرار می‌گیرند.

مهدوی ادامه داد: در موسیقی مذهبی مایه دشتی، دستگاه همایون، مایه اصفهان و دستگاه نوا حالت متفکرانه و ژرفی دارند که به همین دلیل بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور کلی تمام ۱۲ دستگاه ایرانی مانند تعزیه‌ها بسیار باشکوه است که از ادبیات، پوشش و نمایش بهره می‌برد.

وی افزود: در موسیقی مذهبی، افراد از تمامی دستگاه‌ها استفاده می‌کنند چرا که هر کدام از آن‌ها احساس، معنا و مفهوم خاصی دارند. برای مثال در ظهر عاشورا طبل‌ها به صورت چهار ضرب زده می‌شوند که خبر از اتفاقات مهم و ناراحت کننده می‌دهد.

او گفت: به طور کلی موسیقی دانانی که به درستی آموزش دیده‌اند می‌توانند به خوبی از دستگاه‌های مختلف در موقعیت‌های متفاوت استفاده کنند. بسیاری از موسیقی‌دانان مذهبی با مطالعه و تحقیق بر روی مداحی‌ها و روضه‌ها مهارت خود را در موسیقی افزایش می‌دهند تا بتوانند احساسات را به نوع بهتری برانگیزند.

 کارشناس هنری اظهار داشت: برای جهانی کردن فرهنگ موسیقی باکلام مذهبی کافی است آن‌ها را به زبان‌های مختلف خواند اما موسیقی‌های بی‌کلام نیازی به تغییر ندارند چرا که ذات آن‌ها بین‌المللی است.

برنامه صبحگاهی "صبح پارسی"که از دوشنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۹ صبح به تهیه کنندگی علیرضا نظارات از شبکه جام جم پخش می‌شود، امروز با موضوع موسیقی مذهبی بر روی آنتن رفت. در این برنامه پس از پخش آیتم‌ها و نماهنگ صبح پارسی؛ محمد امین نبی‌اللهی و کیمیا گیلانی با رضا مهدوی،  کارشناس هنری، آهنگساز و پژوهشگر  به گفت و گو نشستند.

امتیاز شما