امروز دوشنبه  ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳

نگاهی به جایگاه کتابخانه‌های ایران در سطح جهانی

مشاهده ۲۲۳
۱۴۰۱/۰۸/۳۰- ۱۳:۳۸

برنامه صبح پارسی امروز با حضور مهدی رمضانی، دبیر کل نهادهای کتابخانه‌های عمومی‌کشور در خصوص کتابخانه‌های عمومی ایران روی آنتن رفت.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مهدی رمضانی، دبیر کل نهادهای کتابخانه‌های عمومی‌کشور در برنامه صبح پارسی با بیان اینکه پس از مدارس، نهاد کتابخانه‌های عمومی؛ بزرگترین مرکز فرهنگی است گفت: نهاد ‌کتابخانه‌های عمومی‌کشور نهادی غیر دولتی است که از حمایت‌های دولت بهره‌مند می‌شود؛ ما همچنین انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی در استان‌ها داریم که ریاست‌ آن بر عهده استاندار است. در شهرستان‌ها نیز این ترکیب با ریاست فرماندار پیش می‌رود.

رمضانی ادامه داد: مدل مدیریت کتابخانه‌های ایران ترکیبی از روش اروپایی و آمریکایی است به طوری که ما انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی را به همراه حمایت دولتی داریم. ما شبکه‌ای ۳۷۰۰ کتابخانه‌ای را در ایران داریم که زیر نظر نهاد کتابخانه‌ها اداره می‌شوند که از بین آن‌ها ۲۷۰۰ به صورت مستقیم با نهاد کتابخانه‌ها ارتباط دارند و ۱۰۰۰ مورد آن‌ها به صورت خصوصی‌تر فعالیت می‌کنند.
وی افزود: از نظر قدرت و توسعه کتابخانه‌ها کشور برتر در منطقه و جهان اسلام هستیم؛ همچنین در آسیا جزو پنج کشور برتر هستیم که شبکه کتابخانه‌ای داریم. از کشورهای توسعه‌یافته در ایران می‌توان به چین و ژاپن اشاره کرد که به صورت پیشرفته در این زمینه فعالیت کرده‌اند.
او اظهار کرد:‌ کتابخانه‌های عمومی‌برای همه اقشار با هر سلیقه و سنی باید فراهم باشند یعنی افراد از ابتدای زندگی تا انتهای آن می‌توانند از کتابخانه عمومی استفاده کنند و هیچ تبعیضی نباید مانع دسترسی افراد به کتابخانه شود. به دنبال این مسئله حتی کتابخانه‌های مساجد و دانشگاه‌ها یا کتابخانه‌های تخصصی شامل کتابخانه‌های عمومی نمی‌شوند.
دبیر کل نهادهای کتابخانه‌های عمومی‌کشور گفت: کتابخانه‌های عمومی در سراسر کشور بخش کودک و نوجوان دارند و معمولا نیمی از اعضای کتابخانه‌ها نیز کودکان و نوجوانان هستند. کتابخانه‌های عمومی در دنیا خدمات بسیاری به صورت فرهنگی و اجتماعی ارائه می‌دهند و به طور کلی اطلاع‌رسانی توسط کتابخانه‌های عمومی ارائه می‌شود.
رمضانی ادامه داد: اکنون نیز در نسل جدید کتابخانه‌های عمومی ایران بیش از ۶۰ خدمت ارائه می‌شود؛ این خدمات شامل ارائه خدمت به گروه‌های خاص مانند ناشنوایان و نابینایان، پایگاه اطلاعاتی، گالری‌ها و ارائه خدمت به کودکان و نوجوانان می‌شود.
وی افزود: افراد می‌توانند از پایگاه‌های اطلاعاتی استفاده کنند و به اطلاعات در سراسر دنیا دسترسی پیدا کنند و با ارائه درخواست‌هایشان به نهاد کتابخانه‌ها آن‌ها را دریافت کنند. اکنون نهاد کتابخانه‌های کشور پس از مدارس بزرگ‌ترین مرکز فرهنگی کشور هستند. ما در سراسر کشور ۸۰۰ کتابخانه روستایی و ۴۰ کتابخانه سیار داریم.
او اظهار کرد: فرآیند تولید کتاب‌های الکتریکی تاثیری بر فروش یا تولید کتاب‌های مکتوب نداشته است و همچنان بیش از ۹۰ درصد از زمان مطالعه افراد با کتاب‌های مکتوب صورت می‌گیرد.
برنامه صبحگاهی "صبح پارسی" که از دوشنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۹ صبح به تهیه کنندگی علیرضا نظارت از شبکه جام جم پخش می‌شود، امروز با موضوع کتابخانه‌های عمومی ایران بر روی آنتن رفت. در این برنامه پس از پخش آیتم‌ها و نماهنگ صبح پارسی؛ محمدامین نبی‌اللهی و آلاء خامه‌یار با مهدی رمضانی، دبیر کل نهادهای کتابخانه‌های عمومی‌کشور به گفت و گو نشستند.

 

امتیاز شما