امروز جمعه  ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳

بررسی کتاب زندگانی ابو فراس حمدانی و تاملی بر اشعارش در رادیو‌ فرهنگ

مشاهده ۱۹۴
۱۴۰۱/۰۹/۰۷- ۰۸:۲۹

تازه‌ترین برنامه «سیم و زر» رادیو فرهنگ به گفت‌وگو با محمدجواد گودینی مولف کتاب زندگانی ابو فراس حمدانی و تاملی بر اشعارش اختصاص دارد. این برنامه از ساعت ۱۲:۳۰ دوشنبه ۷ آذر پخش می‌شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در برنامه این هفته «سیم و زر» رادیو فرهنگ «امین خرمی » به عنوان کارشناس مجری با «دکتر محمدجواد گودینی»، نویسنده کتاب زندگانی ابو فراس حمدانی و تاملی بر اشعارش برای معرفی این‌ اثر گفتگو می‌کند. انتشارات میراث ماندگار کتاب «بررسی زندگانی ابوفراس حمدانی و تأملی بر اشعارش» را که محمدجواد گودینی نوشته و ویرایش آن را سریه جهانبین انجام داده در دو فصل منتشر کرده است. در فصل نخست این اثر به بررسی زندگی و عصر سیاسی- اجتماعی شاعر پرداخته شده و نگاهی به روزگار خلافت عباسی و استقلال دولت‌هایی همچون طاهریان، صفاریان، آل بویه، سلجوقیان و حمدانیان از دستگاه خلافت شده و در ادامه شرح مختصری از حکومت شیعی حمدانیان و دوران اوج اقتدار آن در عصر سیف الدوله حمدانی (پسر عموی ابوفراس) است.
برنامه «سیم و زر» که ویژه نقد کتاب است، با تهیه‌کنندگی فریده گودرزی و اجرای فاطمه اسحاق تبار دوشنبه‌ها ساعت ۱۲:۳۰ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

گفتنی است کتاب انتخاب شده برای برنامه امروز« سیم‌ و زر» درباره ابوفراس از مشهورترین شاعران عصر عباسی و دربار حمدانیان است که در ستایش اهل بیت رسالت (علیهم السلام) نیز اشعاری از او برجای مانده است که مشهورترین آن، قصیده زیبا و مانای «شافیه» به شمار می‌رود. وی مدتی را در اسارت رومیان روزگار گذراند و اشعار سوزناکی در هنگام حبس از وی برجای مانده که بیشتر شِکوه از روزگار و درخواست از سیف الدوله برای تلاش جهت رهایی او از زندان است. این اشعار که به اَسریات یا رومیات معروف شده، با سروده‌های مسعود سعد سلمان (سراینده دوره غزنویان) در ادب پارسی قابل هماوردی و قیاس است.
سرانجام شاعر نامدار شیعی ابوفراس حمدانی به سال ۳۵۷ هجری به قتل رسید. وی سراینده‌ ای نامی در ادب عربی به شمار می‌رود؛ تا جایی که گفته شده: شعر با پادشاهی آغاز شد (امروء القیس) و با امیر و پادشاهی دیگر (ابوفراس) به پایان رسید.

امتیاز شما