امروز شنبه  ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
پیشرفت ایران در توسعه روستا‌ها از پیش از انقلاب تاکنون
پیشرفت ایران در توسعه روستا‌ها از پیش از انقلاب تاکنون

برنامه دولت و مجلس برای توسعه کشور چیست؟

مشاهده ۳۰۱
۱۴۰۱/۰۹/۱۰- ۱۴:۲۱
تعداد بازدید:301

در برنامه صبحگاهی "صبح پارسی" امروز که با موضوع روز مجلس بر روی آنتن رفت محمدامین نبی‌اللهی و سارا شاکری با محمد خدابخشی، نماینده مردم الیگودرز به گفت و گو نشستند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، محمد خدابخشی، نماینده مردم الیگودرز در مجلس در برنامه صبح پارسی گفت: نقش مجلس در نظام جمهوری اسلامی ریل‌گذاری و آماده‌سازی راه برای توسعه کشور و همچنین نظارت و تصویب قوانین است؛ قوانین می‌توانند دائمی یا موقت باشند که بنا به نوع آن بودجه‌های متفاوتی را در کنار احکام لازم می‌طلبند. شناسنامه هر مجلس برنامه‌های توسعه کشور است که مصوب می‌کند. ما اکنون در راستای ورود به برنامه هفتم توسعه کشور هستیم؛ احکامی‌که در برنامه توسعه می‌آیند با توجه به ظرفیت‌های بودجه‌ای کشور مصوب می‌شوند و به آن‌ها رای داده می‌شود. ما برای توسعه کشور منابع را به سه دسته درآمدهای مالیاتی و گمرکی، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و واگذاری دارایی‌های مالی تقسیم می‌کنیم. واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای به معنای فروش نفت و گاز است که سرمایه‌های کشور به حساب می‌آیند.

خدابخشی ادامه داد: بخش مهمی از درآمد‌های بودجه عمومی‌کشور که از فروش نفت و گاز است اکنون با فروش کمتر از یک میلیون بشکه صورت می‌گیرد. پیش از انقلاب شش میلیون بشکه نفت در روز به فروش می‌رسید، در حالی که جمعیت کشور یک سوم بود و ۷۰ درصد آن‌ها در روستاها قرار داشتند که آن‌ها نیز از خدمات شهرها برخوردار نبودند؛ اما اکنون ما با منابع محدودی که داریم و فروش پایین‌تر نفت توانسته‌ایم برنامه‌های بسیاری برای توسعه کشور صورت دهیم.
وی افزود: ما برنامه‌های توسعه را در تمامی‌شهر‌ها و حتی روستا‌های کشور پیش برده‌ایم و زیرساخت‌های مهمی مانند شبکه‌های آب رسانی و خطوط ارتباطی را پیاده‌سازی کردیم. برای مثال شهرستان الیگودرز ۴۲۰ روستا دارد و ما توانسته‌ایم دکل مخابراتی را به دورترین نقاط و روستاهای این منطقه قرار دهیم. ما در تمامی روستاهای کشور اکنون یا مدرسه ایجاد کرده‌ایم یا در حال ساخت آن‌ها هستیم و توانستیم در حوزه بهداشت و درمان نیز پیشرفت بسیاری داشته باشیم که در منطقه حرف اول را بزنیم.
او اظهار داشت: در حوزه‌های مختلف شاخص‌ها و آمارها ما را راهنمایی می‌کنند؛ برای مثال شاخصه‌های بهداشت و درمان مبنای ارزیابی ما با دیگر کشورها هستند. با وجود توسعه فوق‌العاده‌ای که در کشور صورت گرفته ما برنامه‌ای پنج ساله در برنامه توسعه هفتم کشور داریم که باید روی آن متمرکز شویم. اکنون  ایجاد مشاغل و آموزش دانشجویان برای ورود به بازار کار برای ما اولویت است.
نماینده مردم الیگودرز در مجلس گفت: در برنامه هفتم توسعه ما باید به موضوعاتی مانند کاهش نرخ بیکاری است؛ با هدف‌گذاری درست تمامی مسئولان باید در جهت کاهش نرخ بیکاری قدم بردارند. ما نیاز به احکامی داریم تا مشاغل بیشتری ایجاد شوند و شرایط را برای رسیدن به اهداف بهبود بخشند. ما در کنار این مسئله باید به موضوع تنش آبی بپردازیم و آن را مدیریت کنیم تا شبکه‌های آبرسانی و ذخیره آب صورت بگیرد. ما همچنین باید مکانیزمی‌شکل دهیم تا بتوانیم در شرایط تحریم مدیریت بهتری بر شرایط داشته باشم. کشور باید بتواند توسعه سراسری داشته باشیم و به تمامی نقاط کشور توجه کنیم.ایرانیان خارج از کشور نیز می‌توانند در این مسیر به ما کمک کنند و سرمایه‌گذاری مالی و تحصیلی داشته باشند. افراد می‌توانند با تخصص‌هایی که دارند به ما در مسیر توسعه کشور کمک کنند.
در برنامه صبحگاهی "صبح پارسی"که از دوشنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۹ صبح به تهیه کنندگی حسین قطبی‌زاده از شبکه جام جم پخش می‌شود، امروز با موضوع روز مجلس بر روی آنتن رفت. در این برنامه پس از پخش آیتم‌ها و نماهنگ صبح پارسی؛ محمدامین نبی‌اللهی و سارا شاکری با محمد خدابخشی، نماینده مردم الیگودرز به گفت و گو نشستند.

 

امتیاز شما