امروز دوشنبه  ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳

امام باقر (ع)؛ اولین جهادگر تبیین جهان اسلام

مشاهده ۳۵۹
۱۴۰۱/۱۱/۰۳- ۱۷:۱۶

کارشناس ارشد فقه اسلامی:«امام باقر (ع) بنیان‌گذار نهضت علمی‌شیعه بود.»

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، نقش پررنگ امام باقر (ع) در تاریخ اسلام موضوع برنامه امروز صبح پارسی بود. عبدالله هنرمندی کندری، کارشناس ارشد فقه اسلامی وکارشناسی الهیات، دوشنبه سوم بهمن ماه به استودیوی شبکه جام جم آمد و درباره اهمیت ماه رجب و نقش پررنگ امام باقر (ع) در تاریخ اسلام صحبت کرد.

هنرمند گفت: پیامبر اسلام (ص) فرمودند: در آسمان هفتم خداوند فرشتهای را گماشته که به آن داعی میگویند. زمانی که ماه رجب فرا میرسد، این فرشته به مردم زمین خطاب میکند که خوش به حال ذاکران و کسانی که یاد خدا را زنده نگه میدارند. خداوند تبارک و تعالی میفرمایند: ای بنده من از من اطاعت کن تا تو را مثل خودم کنم و وقتی که من به چیزی اراده کنم، اتفاق میفتد و کاری میکنم که اراده تو نیز اتفاق بیفتد. همه اینها به اهمیت عبادت بر ماه رجب دلالت دارند.

وی افزود: ماه رجب، طلوع سه امام است. آغاز آن با ولادت امام محمد باقر (ع) ، بعد از آن با ولادت امام علی (ع) ادامه یافته و در آخر با ولادت امام جواد (ع) خاتمه مییابد. بزرگترین جنبش تاریخ بشریت ما که همان بعثت است، در این ماه اتفاق میافتد. ما در این ماه شب آرزوها، یعنی لیله الرغائب است را داریم که در آن قلبهای مومنان رغبت پیدا میکند. وی در مورد شهرت امام باقر (ع) به باقرالعلوم گفت: امام باقر (ع) به عنوان پنجمین امام شیعیان، در تورات نیز به باقرالعلوم، یعنی شکافنده علوم مشهور است.ایشان بنیانگذار نهضت علمی‌شیعه بودند و دوره امامت ایشان ۱۹ سال بوده است.

وی در آخر افزود: میدانیم که به جز پیامبر اسلام و امام علی (ع)، هیچ امامی موفق به تشکیل حکومت اسلامی نشد. امام باقر (ع) در دوره امامت ۱۹ ساله خود، ۵ تن از خلفای بنیامیه را دید. در آن زمان یهودیهایی که به ظاهر مسلمان شده بودند، مجموعهای از هجمه‌های فرهنگی ، مذهبی و اعتقادی به اهل بیت را شکل دادند. اولین جهادگر تبیین، امام باقر (ع) بودند که در آن زمان در برابر این هجمه‌ها مقاومت کردند.

امتیاز شما