امروز شنبه  ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدرسه‌ای به وسعت ایران؛
مدرسه‌ای به وسعت ایران؛

عدالت آموزشی سوغاتی که کرونا با خود به همراه آورد

مشاهده ۴۳۹
۱۴۰۱/۱۲/۱۰- ۱۲:۰۶
تعداد بازدید:439

مدرسه تلویزیونی ایران؛ مدرسه‌ای است که دایره سطح مناسب آموزش را از مناطق مرفه‌نشین به‌سمت مناطق محروم کشور گسترش داد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، زمستان سال ۱۳۹۸ به دلیل پیشگیری از شیوع ویروس کرونا مدارس سراسر کشور تعطیل شد و آموزش حضوری برای دانش‌آموزان و دانشجویان محدود شد.

تغییر شیوه آموزش به دانش آموزان و دانشجویان موضوعی بود که در تمام کشور‌های مبتلا به کرونا، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود به همین دلیل نظام آموزشی به سمت آموزش از راه دور رفت.

در کشورمان ایران هم آموزش‌ها به سمت فضای مجازی و استفاده از اپلیکیشن شاد و آموزش تلویزیونی رفت و در دهم اسفند ۱۳۹۸ «مدرسه تلویزیونی ایران» با هدف عدالت آموزشی با ۱۰ کلاس تلویزیونی کار خود را آغاز کرد؛ در ادامه این مدرسه تلویزیونی به ۴۰ کلاس درس امتداد پیدا کرد و پس از آن هم در حوزه فضای مجازی، سایت‌ها و اینترنت کار خود را ادامه داد.

براساس آمار ثبت شده از اسفند ۱۳۹۸ تا پایان تابستان ۱۴۰۰ بیش از ۱۹ هزار و ۶۰۰ کلاس درس در حوزه تلویزیون به صورت مستقیم و غیرمستقیم ارائه شد و رسانه ملی توانست گام بزرگی را در عرصه آموزش‌های تصویری بردارد.

مدرسه تلویزیونی، مدرسه‌ای است که در گامی عیان، دایره سطح مناسب آموزش را از مناطق مرفه‌نشین به‌سمت مناطق محروم کشور گسترش می‌دهد تا همه فرزندان ایران که استعداد و توانمندی ارزنده‌ای دارند، بتوانند از شرایط مناسب‌تری برخوردار شوند و در به‌صرفه نبودن امکانات از رقابت جا نمانند.

مدرسه تلویزیونی ایران این سال‌ها با وجود اینکه دانش‌آموزان به کلاس‌های درس برگشته‌اند با ارتقای سطح به کار خود ادامه داد تاجایی‌که در بهمن ماه ۱۴۰۱ مدرسه تلویزیونی کنکور با شعار پنجره‌ای یکتا رو به عدالت آموزشی هم در تلویزیون افتتاح شد تا دسترسی به آموزش یکسان برای همه را فراهم کند.

مدرسه تلویزیونی

علی عبدالعالی مدیر شبکه آموزش در گفت‌وگو با رادیو انقلاب با بیان اینکه سال‌هاست در کشور بی عدالتی آموزشی داریم گفت: از هزاران ایرانی با طیف‌های فکری و سیاسی مختلف بپرسید که یک پسر یا دختری که در منطقه کم برخودار زندگی می‌کند با دختر یا پسری که در شمال یکی از شهر‌ها با شرایط مادی خوب زندگی می‌کند از یک سطح آموزش بهره می‌برد؟ جواب‌هایشان روشن است.

مدیر شبکه آموزش ادامه داد: در کلام رهبری هم نگاه کنید؛ مثلا در صحبت‌های سال ۹۹ ایشان یک تاکید بسیار جدی بر اصلاح نظام آموزشی داشتند، اما در عمل آنچه که خط مشی‌ است پیاده سازی نمی‌شود.

عبدالعالی می‌گوید: بی‌عدالتی آموزشی علاج و درمان دارد و حدود ۹ ماه است که شروع کردیم به آماده کردن نیازهای این درمان. از عید مبعث پیامبر عزیز و مهربانمان هر روز از ساعت ۵ تا حوالی ۹ شب و تکرارش از صبح روز بعد حوالی ساعت ۵، ۶ تا ۹ صبح برنامه‌ای در رشته‌های علوم انسانی، علوم تجربی و ریاضی فیزیک که به طورجامع با بهترین استاد‌ها پخش می‌شود به اسم مدرسه کنکور تلویزیونی ایران که کاملا این محتوا رایگان است.

وی افزود: محتوای مدرسه کنکور آنقدر فاخر است که دیگر بعید می‌دانم کسی برود کلاس کنکور. نکتهجالب این است که به محض اینکه این کلاس‌ها شروع می‌شود آن پایین صفحه سمت چپ یک کیو آر کد می‌آید که هر کس گوشی اش را بگیرد به طور کاملا رایگان جزوه درجه یک در اختیارش گذاشته می‌شود. کنکوری‌های می‌توانند این جزوه را با جزوه‌های چند ده میلیونی مقایسه کنند.

مدیر شبکه آموزش درباره انتخاب اساتید تصریح کرد: ما رفتیم با بهترین استاد‌ها صحبت کردیم، چون داریم یک بار برای همه ملت ایران با ایناستاد حرف می‌زنیم و گفتیم ما به شما هر چه قدر هم پول می‌خواهید می‌دهیم، اما یک روش کنترلی گذاشتیم آمدیم گفتیم آقای ایکس شمابهترین معلم زیست هستید چه قدر پول می‌خواهی او هم مقدارش را گفت ما هم یک خواهش داریم هر چه قدر شما درس می‌دهی یک آقای ایگرگ یا خانم زدی هم هست که آن هم می‌شناسیش مثلا او هم رقیب توست و بر تو نظارت می‌کند هر جا او بگوید که آقای ایکس فلانمطلب را کامل نگفت ناقص گفت ما از شما یک پولی را کم می‌کنیم می‌دهیم به او در نتیجه اومجبور است که محتوا را کاملا صد در صد جامع ارائه بدهد.

عبدالعالی اظهار کرد: آنقدر روی موضوع جدی هستیم که با رئیس محترم سازمان صداوسیما و معاون محترم سیما در حال مذاکره هستیمکه نه تنها این کار را تداوم بدهیم بلکه اصلا یک کانالی داشته باشیم به طور ویژه و به طور خاص فقط برای اینکار، چون الان انتقادی که می‌شود به این کار کرد که درست این است که شما دارید می‌گویید سه ساعت در روز سه ساعت برای سهرشته یعنی یک ساعت درس برای یک رشته در روز کم است دیگر، ولی خوب کنداکتور و جدول پخش ما اجازه بیشتر از این را نمی‌دهد ما باید حتما این سه ساعت را تبدیل به ۱۰، ۱۱ ساعت بکنیم و این کار مستلزم این است که بزرگان مجموعه رسانه ملی اینتصمیم را بگیرند چون ما آمادگی محتوایی اش را داریم.

وی افزود: یک خبر بسیار خوب بدهم و تقدیر کنم از برادر خوبم جناب آقای دکتر جبلی از روزی که مدرسه تلویزیونی ایران را شروع کردیم از ایشان یک خواهشی کردیم و محبت کردند خودشان با جدیت بیشتر از ما این را تاکید کردند که از لحظه شروع کلاس‌هاتا لحظه پایان کلاس‌ها ما به هیچ وجه هیچ گونه پیام بازرگانی نداریم یعنی از ساعت ۲ تا حدود ساعت ۹ شب که گل تایم زمان شبکه است ما اصلا چیزی به نام تبلیغ و این جور قصه‌ها نداریم .

امتیاز شما