امروز يك شنبه  ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳

«قانقاریا» و «جانور» در «چاپخانه» رادیو فرهنگ معرفی می‌شوند

مشاهده ۱۴۶
۱۴۰۲/۰۲/۲۴- ۱۰:۴۵

کتاب های «قانقاریا» و نمایشنامه «جانور» در «چاپخانه» یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه در برنامه «چاپخانه» رادیو فرهنگ معرفی می‌شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، «چاپخانه» برنامه‌ای از گروه کتاب با موضوع معرفی تازه‌های نشر و گفتگو با نویسندگان و مترجمان است که در برنامه این هفته ضمن گفتگو با نویسندگان این دو کتاب آثارشان معرفی می‌شود. در بخش نخست برنامه «محمدرسول تبیک» به عنوان کارشناس مجری برنامه با «صفورا مردانی» نویسنده کتاب «قانقاریا» گفتگو می‌کند‌. کتاب قانقاریا که در ۱۰ فصل نوشته شده است، از روبه‌روی درِ «انجمن قلب‌های متعفن» آغاز می‌شود. «سهیلا» خودش را آنجا به آتش کشید. اول به پنجرهٔ اتاق «طهمورث» نگاه کرد و وقتی دید او پشت پنجره ایستاده، گالن بنزین را روی سرش خالی کرد و فندک را زد. فندک تَقّی کرد و بعد به‌یک‌باره تمام تنش گُر گرفت. از شدت سوزش بود یا می‌خواست خوب این نمایش را همه ببینند، به این‌طرف و آن‌طرف می‌دوید. راوی سپس می‌گوید که سر سهیلا با لبهٔ جدول برخورد کرد و در همان آن بی‌حرکت ماند. بوی گوشت کباب‌شده فضا را پُر کرده بود. طهمورث با دیدن گالن بنزین در دستان سهیلا از اتاقش بیرون زد. زمانی رسید که از سهیلا فقط تکّهٔ کوچکی زغال باقی مانده بود. این سرآغاز رمان قانقاریا نوشتهٔ صفورا مردانی است. این زن و مرد کیستند؟ چرا زن خودسوزی کرد و این تصمیم و رخداد چه تبعاتی برای شخصیت‌های دیگر این رمان ایرانی دارد؟ این کتاب در قالب رمان در جست‌وجوی پاسخ به موضوع گناه و مجازات است و می‌خواهد نشان دهد که کدام انسان خطاکاری در انتظار عقوبت خطای خود نیست؟ هیچ‌کدام! هر انسانی که مرتکب گناهی می‌شود، منتظر مجازات‌شدن است؛ اما کدام‌یک از خطاکاران آمادگی دارد بلافاصله پس از ارتکاب خطا عقوبت شود؟
چه می‌شد اگر مجازات گناه بلافاصله گریبان‌گیر فرد گنهکار می‌شد؟ جهان عجیبی می‌شد! جهانی که رمان «قانقاریا» آن را به تصویر کشیده است! در بخش دوم برنامه «مصطفی محمودی» کارشناس مجری برنامه با «توحید معصومی نویسنده نمایشنامه «جانور» از انتشارات عنوان گفتگو می‌کند. توحید معصومی نویسنده این اثر، بیش از سه دهه است که در زمینه کارگردانی و همچنین نمایشنامه‌نویسی فعالیت داشته و نزدیک به سی نمایش از آثار نمایشنامه‌نویسان مطرح کشور را روی صحنه برده است.
نمایشنامه «جانور»، داستانی معمایی دارد که در یک آپارتمان و بین سه زن و یک کارآگاه پلیس در جریان است.

برنامه«چاپخانه» با گویندگی لیدا وحیدی و تهیه کنندگی زهرا نصرالهی، یکشنبه‌ها ساعت ۲۱ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

امتیاز شما